וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא גרמניה לפרס: "הגרעין האירני מאיים על ישראל"

טל שלו

29.5.2012 / 8:54

על רקע סקר המצביע על הידרדרות חמורה בתדמיתה של ישראל בגרמניה, הגיע גאוק לביקור בישראל והדגיש: "זהו ביקור קרוב ללבי". פרס: "היחסים עקרוניים ומעשיים גם יחד"

נשיא גרמניה, יואכים גאוק, נפגש הבוקר (שלישי) עם נשיא המדינה, שמעון פרס וזכה בהגעתו לקבלת פנים ממלכתית. בהמשך צפויים השניים לקיים פגישת עבודה מדינית, במסגרתה ידונו בחיזוק הקשרים בין ישראל לגרמניה. גאוק התייחס בפגישתו עם פרס לתוכנית הגרעין האירנית ואמר כי הוא מודאג מהתוכנית ומהתבטאויות הממשל בטהרן. "תוכנית זו מגלמת איום ממשי על ישראל, אך גם על האזור כולו והיא מהווה אף איום על אירופה", אמר גאוק בפתח ביקורו הרשמי הראשון בישראל. "גרמניה ושותפותיה רוצות להשיג תוצאות ממשיות בשיחותיהן עם אירן, תוצאות שיבטיחו את שמירת השלום".

גאוק הדגיש בפני פרס, כי הביקור מהווה רקע מרגש מאוד עבורו, "לעמוד כאן 70 שנים אחרי הפשעים שביצעה גרמניה הנאצית". לדבריו, "האחריות קיימת תמיד והיא נמצאת בכל מקום בו ישראל וגרמניה ממשיכות בעשייה משותפת. ממשלת גרמניה ומוסד הנשיאות נושאים באחריות כלפי ההיסטוריה בעבר, בהווה ובעתיד". גאוק הוסיף, כי "אחרי המלחמה עשו יחדיו שתי המדינות היסטוריה כשחידשו את היחסים. לכאורה היה זה דבר הנדמה לבלתי אפשרי, אך הפך למציאות משום שישראל נתנה אמון בגרמניה. למידה מהעבר ומנתינת אמון זו תסייע לנו בעיצוב העתיד. גרמניה רואה בשמירת ביטחונה של ישראל עניין חשוב ביותר ומאמינה כי ישראל צריכה לחיות בשלום בגבולות בטוחים. אני בטוח כי הפתרון לסכסוך יגיע רק באמצעות משא ומתן ישיר בין שני הצדדים והכרה הדדית בדרישותיהם".

פרס: "העם האירני אינו אויב של ישראל"

טרם הפגישה, התייחס הנשיא פרס ליחסים בין שתי המדינות, ואמר כי מדובר ביחסים עקרוניים ומעשיים בעת ובעונה אחת. "הידידות לא באה על חשבון הכחשת השואה אלא על רצון משותף להפנות את המבט קדימה, אל האופק של תיקון עולם. לא נשכח לעולם את השואה אבל גם לא נשכח שעלינו ליצור עתיד אחר", ציין הנשיא. "גרמניה ממלאת תפקיד חשוב בהתפתחותה של ישראל ובביטחונה".

פרס התייחס גם הוא לסוגיה האירנית, ואמר כי העם האירני איננו האויב של ישראל, אך מדיניות הממשלה הנוכחית "מרחפת כצל כבד" על שלום העולם. "מנהיג אירן מכחיש את השואה, אבל מאיים בשואה חדשה. אין מקום לאדישות ואי אפשר להתעלם מהתופעות האלה. אדישות היא הזוועה הגדולה שבזוועות".

בנוגע למשבר בסוריה, אמר הנשיא כי מדובר ב"זוועה מחרידה". "איזה אדם יכול להישאר עם עיניים יבשות למראה שורה של ארונות מתים וילדים שנורו למוות בפקידת הנשיא. הנשיא אמור להיות אבי האומה", אמר. "ילדים הם היצורים הנפלאים ביותר שיש לנו. הם חפים מכל פשע, ללא קשר לאיזה עם הם שייכים. כל אחד שייך לאנושות כולו וזכאי לערכים שלו. מה שאסד עושה זה פשע נגד האנושות".

59% מהגרמנים חושבים שישראל תוקפנית

אתמול הגיע גאוק לביקור בישראל, כשברקע סקר המצביע על הידרדרות חמורה בתדמיתה של ישראל בגרמניה. זהו ביקורו הרשמי הראשון כנשיא מאז שנבחר לתפקידו רק לפני כחודשיים. גאוק, שיקדיש את ביקורו לסבב פגישות מדיניות עם ההנהגה הישראלית ולאירועי הנצחת זיכרון השואה, הדגיש עם יציאתו כי "ביקור מוקדם ככל האפשר בישראל הוא עניין קרוב ללבי. ביקור רשמי זה מדגיש את היחסים המיוחדים לעד הקיימים בין גרמניה וישראל".

גאוק, בן 72, שנבחר לתפקידו במרץ האחרון, הוא הנשיא הראשון מאז איחוד גרמניה שמוצאו ממזרח המדינה, שחולקה למזרח ומערב במשך רוב המחצית השנייה של המאה ה-20. גאוק הוא כומר לותרני ופעיל זכויות אדם ותיק שאף זכה לכינוי "נלסון מנדלה הגרמני", הוא לחם במשך שנים נגד המשטר הקומוניסטי במזרח גרמניה, ונחשב למי שאינו מהסס להשמיע עמדות בוטות בנושאים הקרובים ללבו.

לקראת ביקורו של גאוק, פרסם בשבוע שעבר השבועון הגרמני "שטרן" סקר חדש המציג הידרדרות קשה בתדמיתה של ישראל בעיני הגרמנים, שממנו עלה כי למרות העובדה שגרמניה מתהדרת ביחסים הקרובים עם ישראל, 59% מהגרמנים סבורים שישראל היא תוקפנית ו-70% מהם חשים שהיא מקדמת את האינטרסים שלה על גבם של עמים אחרים.

לקריאה נוספת
נשיא גרמניה הטרי מגיע לישראל: "ביקור קרוב ללבי"
הסופר הגרמני גינטר גראס: "ישראל היא סכנה לשלום העולם"


לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully