וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגירת תיק "תורת המלך": "הרדיפה הולידה עכבר"

יהושע בריינר וגלעד גרוסמן

28.5.2012 / 20:13

היועץ המשפטי סגר את תיקי החקירה נגד המעורבים בפרשת הספר המסביר מתי מותר להרוג גוי ובימין מיהרו לברך על ההחלטה. מנגד, נמתחה ביקורת: "הסתה - אות מתה בספר החוקים"

לאחר שהודיע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, על החלטתו לסגור את תיקי החקירה נגד המעורבים בפרשת הספר "תורת המלך", הברכות מחד והביקורת מאידך, לא איחרו להגיע. ביצהר ובימין בירכו אחר הצהריים (שני) על החלטת היועץ, אך יחד עם זאת ישיבת "עוד יוסף חי" בהתנחלות, שראשיה הרבנים יצחק שפירא ויוסי אליצור הם שחיברו את הספר, טרם הגיבו לנושא. "הרדיפה של השמאל ושל המחלקה היהודית בשב"כ הולידה עכבר", אמר תושב יצהר, "אך אין לנו ספקות, ימשיכו לחפש אותנו בכל דרך אפשרית".

חסימות כבישים ברחבי ירושלים לאחר עצרת התמיכה בדב ליאור ויעקב יוסף, יולי 2011. מגד גוזני
ההתפרעויות שהובילו המעצרים של המעורבים בכתיבת הספר/מגד גוזני

"ההחלטה שהתקבלה היום על ידי היועמ"ש היא נכונה אך מאוחרת", אמר עורך הדין נפתלי ורצברגר, שייצג את שפירא במהלך מעצרו, "מה שידענו כבר לפני שנים רבות – שבמדינת ישראל הדמוקרטית קיים חופש דת וביטוי – מקבל היום גושפנקא רשמית, אך חבל שוינשטיין הגיע למסקנה הזו לאחר התלהמות של מערכת אכיפת החוק, שכללה ביצוע מעצרים מבישים של רבנים רק מפני היותם רבנים. מדובר בספר הלכתי והמסקנה אליה הגיע וינשטיין הייתה כתובה כבר זמן רב על הקיר". עורך הדין עדי קידר, שייצג אף הוא את אליצור ושפירא, אמר כי הוא מצר על כך שבכלל נפתחה חקירה "על עניין שלא היה צריך להשקיע בו כל כך הרבה משאבים. אני מצפה ממשטרת ישראל להתנצל בפני הרבנים ויתר האנשים שנחקרו בפרשה על עוגמת הנפש שנגרמה להם".

בישיבת "עוד יוסף חי" לא משתפים פעולה עם התקשורת, אולם עורך הדין איציק בם, שייצג אותם בהליך בבג"ץ ובהליכים נוספים מסר בתגובה כי "משמח כי לאחר שנתיים של קרקס משפטי הפרקליטות הגיעה למסקנה האפשרית היחידה, אך מצער שבדרך אליה היא נאלצה לבצע מעצרים מיותרים ומתוקשרים של הרבנים. הדבר פוגע באמון הציבור בשלטון החוק, ויש לקוות כי מעתה והלאה תהיה לפרקליטות די התמונה שלא להסיג את גבולה של תורה".

"החלטת היועץ - תמוהה"

מנגד, התנועה הרפורמית הביעה ביקורת חריפה על החלטת היועץ. "היועמ"ש קבר בקבורת חמור את האיסור על הסתה גזענית והפך אותן לאות מתה בספר החוקים הישראלי", אמר הרב גלעד קריב בתגובה. לדבריו, "כל אדם שעיניו בראשו ומצפון בנפשו אשר קרא את הספר מבין כי מדובר בהסתה גזענית איומה ומסוכנת. לכן, יש לתמוה על קביעת היועמ"ש שלא ניתן להוכיח את כוונת המחברים להסית. די לחשוב מה הייתה תגובת ישראל לפרסום ספר באירופה העוסק בהלכות הריגת יהודים ולהחלטת הרשויות לא לעשות דבר בעניין".

"ההחלטה מכשירה את דרך המלך להתרת דם מסוכנת וגזענית נגד לא יהודים", אמרו בתגובה ושותפות שראקה, "צר לנו כי דברים מעוררי פלצות כמות אלה שנכתבו בספר זה זוכים ללגיטימציה בדמות סגירת התיקים, ויש בכך כדי להמשיך להניע את גלגלי הגזענות המדרדרים במהירות יתר את החברה למחוזות של סכנה כלפי כל מי שאינו יהודי, במיוחד נגד ערבים".

היועץ קיבל את ההחלטה לאחר שנקבע כי לא ניתן להוכיח שפרסום הספר, שעוסק בהלכות הריגת גויים, עלול לגרום לפעולה אלימה או שהוא נועד להפיץ גזענות. בספר, שנכתב לפני כשנתיים וחצי על ידי הרבנים יצחק שפירא ויוסף אליצור, מסבירים המחברים מתי מותר להרוג גוי וטוענים כי מבחינה הלכתית מותר להרוג גויים אם הם מסכנים את עם ישראל, תומכים במלחמה נגד ישראל או כשחל עליהם דין רודף. לאחר הסערה הגדולה שעורר הספר, נחקרו מחבריו, וכן שלושת הרבנים שהביעו תמיכה בספר - דב ליאור, יעקב יוסף ויצחק גינצבורג - בחשד להסתה לאלימות והסתה גזענית.

שפירא ואליצור עומדים בראש ישיבת "עוד יוסף חי" הנחשבת בעיני השב"כ ומערכת הביטחון כמקור לפעולות "תג מחיר" רבות באזור יהודה ושומרון, ולפני כשנה אף הביאו לכך שהמדינה הפסיקה לתקצב את הישיבה. כזכור, במסגרת הפרשה סביב הספר "תורת המלך" המתיר לכאורה הרג של פלסטינים נעצרו לא רק שפירא ואליצור, אלא גם רבה? של קריית ארבע והרבנים המובילים בציונות הדתית, דב ליאור, וכן בנו של הרב עובדיה יוסף, יעקב, זאת לאחר שפרסמו הסכמה לספר. בנוסף לכך פרצו כוחות משטרה מספר פעמים לישיבה והחרימו את ספרי "תורת המלך" שהיו בבית המדרש במקום.

עוד באותו נושא:
וינשטיין קבע: לא יוגשו כתבי אישום על "תורת המלך"
מסתמן: לא יוגשו כתבי אישום בפרשת "תורת המלך"
כנס סוער בהר הצופים: "תורת המלך? התורה הנאצית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully