וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: סעודית אמיצה לא נכנעת למשמרות הצניעות

גילוי פמיניזם נדיר בממלכת השריעה: הפקחים דרשו מאישה לצאת מקניון משום שהעזה להתקשט בלק לציפורניים. היא לא היססה, התעמתה עמם ואף תיעדה הכל בסרטון - שיצר דיון ער ברשת

ספק 500

פמיניזם הוא דבר נדיר בערב הסעודית - מדינה בה חוקי השריעה האיסלמית הנוקשים מכתיבים הדרה כמעט מוחלטת של נשים מהמרחב הציבורי, ומחייבים אותן להסתתר מאחורי רעלות ושכבות של ביגוד, בשם הצניעות הקדושה. גילוי יוצא דופן של חתירה נשית לזכויות ולשוויון עלה לכותרות בשנה שעברה, עם פרסום סיפורן של קבוצת נשים בראשות מנאל א-שריף, שהתעקשו להפר את האיסור על נשים לנהוג במכוניות. בימים האחרונים זוכה לתהודה מקרה של אישה נוספת, שהעזה להמרות את פי אנשי משמרות הצניעות בקניון בעיר הבירה ריאד, ואף תיעדה את ההתרחשות בסרטון - והעלתה אותו ללא חשש לרשת.

האישה עצמה אינה נראית בסרטון שצילמה בעזרת הטלפון הנייד שלה, אולם ניתן לשמוע אותה מתעמתת במילים קשות עם פקחי "הוועדה לקידום הטוהר ומניעת הזימה", שפנו אליה בקניון "חיאת" בעיר, ודרשו ממנה לצאת החוצה. העילה לגירוש: היא התקשטה בלק צבעוני לציפורניים - מעשה בלתי צנוע בעליל.

יש לציין כי ההתעמתות על אנשי משמרות הצניעות אינה דבר של מה בכך: מדובר בגוף רב עוצמה שקיבל סמכות מהמלך עבדאללה עצמו לאכוף את חוקי השריעה. אלפי פקחי הוועדה, בהם מתנדבים רבים, אינם ידועים בסלחנותם. במקרה אחד זכור במיוחד משנת 2002, מנעו פקחיה מתלמידות בית ספר לצאת מבניין שעלה באש בעיר מכה, משום שלא היו לבושות בצניעות. 14 מהן נספו בשריפה. על רקע זה, ומקרים נוספים, ניתן להבין מדוע התנגדות למשמרות הצניעות היא מעשה נדיר ביותר בממלכה.

"אני לא יוצאת. מה תעשה לי?"

"אני אראה לך מי ייצא החוצה מהקניון!", צועקת האישה ללא מורא על הפקח. "זה לא עניינך!... הממשלה לא שלחה אותך לעקוב אחריי! הממשלה אמרה שאסור שתהיה רדיפה (של נשים). התפקיד שלך הוא לייעץ לאנשים, אז תמשיך הלאה. אין לך שום זכות להטריד אף אחד!". בשלב מסוים, מעיר הפקח: "את לא רואה כאן אף אישה אחרת חושפת שיער...", והיא קוטעת אותו שוב בצעקה: "זה לא עניינך! אני חופשייה לשים לק על הציפורניים אם אני רוצה... אתה לא הבוס שלי, ואתה לא יכול לומר לי אם לשים לק או לא".

כשהפקח דוחק בה לצאת, היא משיבה: "אני לא יוצאת. מה תעשה לי?". היא אף עוברת לאיומים, וגם סונטת בפקח בציניות: "לידיעתך, אני מצלמת את הכל. הנה, חייך למצלמה... לידיעתכם, הווידאו הזה בדרכו לטוויטר ולפייסבוק ברגע זה ממש". בהמשך היא פונה לשוטר שעובר במקום, ומבקשת להתלונן אצלו על ההטרדה שהיא חווה: "קיבלת תלונה מאזרח על הטרדה, וזה לא משנה אם זה בוצע בידי אנשי הממשלה או לא... אל תיתן לו לעקוב אחריי. אני חופשייה להסתובב בקניון הזה כאוות נפשי!".

הסרטון שהועלה לרשת זכה כבר למאות אלפי צפיות. הוא אף הועלה לרשת גם עם תרגום לאנגלית על ידי מכון MEMRI האמריקאי, וגם גרסה זו זכתה למאות אלפי צפיות. ה"סעודי גאזט", העיתון בשפה האנגלית הנפוץ בממלכה, מדווח כי עד מהרה הוא עורר דיונים ערים ברשת, בהם הובעו "דעות רבות ומגוונות". במסגרת זאת, נשמעו לא מעט דעות המצדדות באישה, הקובעות כי היא לא עשתה דבר שאינו כשורה ומאשימות את אנשי משמרות הצניעות בהתנהגות בלתי הולמת כלפיה. אחרים הביעו חשש שהסרטון ישיש לתעמולה נגד משמרות הצניעות. לא ברור בינתיים כיצד, אם בכלל, ינהגו הרשויות הסעודיות במקרה - אולם מקור בריאד מסר לעיתון "אל-חיאת" כי בתוך ה"וועדה" תיפתח חקירה לבירור נסיבות האירוע, שתתבסס על הדו"חות שהגישו חברי הוועדה ואנשי הביטחון של הקניון.

פמיניזם בערב הסעודית:
לפני שנה: לפחות חמש נשים נעצרו כי נהגו
סעודיה: מה הקשר בין נשים נוהגות לקיום יחסי מין?
בוטל עונש המלקות לאישה הסעודית שהורשעה בנהיגה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully