וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצרים בדילמה: משטר דתי או חזרה לימי מובארק

ניר יהב

27.5.2012 / 12:48

לאחר שהעפילו שני מועמדים לסיבוב השני בבחירות לנשיאות - ראש הממשלה לשעבר שפיק מול מועמד האחים המוסלמים מורסי, הזרמים הפוליטיים וצעירי המהפכה נמצאים בדילמה קשה

העפלתו של ראש ממשלת מצרים לשעבר, אחמד שפיק, לסיבוב השני בבחירות לנשיאות המדינה מדאיגה מאד את המפלגות הפוליטיות במדינה ומאלצת אותן לשקול איחוד לקראת הסיבוב השני. רבים במצרים טוענים כי ניצחון של שפיק בסיבוב השני על מועמד האחים המוסלמים, מוחמד מורסי, יהיה בבחינת "חזרה לימי מובארק", ולפיכך מנהלים נציגים מכל הזרמים הפוליטיים בימים אלו מגעים כדי לדון באפשרויות העומדות בפניהם.

שנה למהפכה: עשרות אלפים הפגינו בכיכר תחריר. רויטרס
צעירי המהפכה: "עדיין לא הגענו להחלטה. אנו מנהלים מגעים כדי לגבש עמדה לאומית אחידה". הפגנות בכיכר תחריר/רויטרס

התאחדות צעירי המהפכה – גוף-העל שמאגד תחתיו את כל הארגונים שהובילו את המהפכה לפני יותר משנה במדינה – הודיעה אמנם אתמול (שבת) כי "לא תכיר" בניצחון של שפיק, אך עם זאת חבריה הודו כי הם נמצאים בדילמה קשה. "אנו נמצאים במצוקה קשה ביותר", אמר ליומון הלונדוני 'א-שרק אל-אווסט' אחד מבכירי ההתאחדות, אחמד עבד אל-ג'ואד, "עדיין לא הגענו להחלטה. אנו מנהלים מגעים כדי לגבש עמדה לאומית אחידה".

"מחלוקת פוליטית מול מחלוקת פלילית"

התאחדות צעירי המהפכה, כמו חילונים רבים במצרים, נמצאים בדילמה: מצד אחד, הם לא מעוניינים במשטר דתי כדוגמת זה שרוצה מורסי להשליט, אך מצד שני הם גם לא רוצים להצביע עבור מועמד הנחשב למקורב של הנשיא לשעבר, חוסני מובארק, ובכך להשיב למעשה את המשטר הישן. אחד מבכירי התאחדות צעירי המהפכה הסביר כי "המחלוקת שלנו עם האחים המוסלמים היא מחלוקת פוליטית, אך המחלוקת עם שפיק היא על רקע פלילי בשל הפשעים שבוצעו בזמן משטר מובארק. הוא היה חלק ממנו".

שפיק מנסה להרגיע את הרוחות ומבהיר לציבור המצרי כי מה שהיה בתקופת מובארק – לא יהיה שוב. "מצרים שייכת לכולם", אמר אתמול במסיבת עיתונאים, והוסיף כי כולם ייקחו חלק בבנייתה של מצרים החדשה. שפיק, מפקד חיל האוויר לשעבר, ניצל את מעמדו הביטחוני הרם והבטיח לציבור "להשיב את הביטחון והיציבות". על אף הנאום הפייסני שנאם אתמול, בו קרא לכל הפלגים הפוליטיים לקחת חלק בממשלה שיקים – כולל האחים המוסלמים – הבהירו מתנגדיו כי הנאום לא שינה דבר.

האחים המוסלמים משמיעים מאז אתמול סיסמאות הפחדה הקוראות לציבור המצרי להצביע עבור מועמדם, מוחמד מורסי, אחרת "המשטר הקודם יחזור והמהפכה תיגנב מידי הציבור המצרי". בין לבין מנסים שפיק ומורסי לחזר אחרי שלושת המועמדים הנוספים הבולטים - חמדין סבאחי שהפתיע וזכה ב-20 אחוז מהקולות, עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח שקיבל 17 אחוז ועמרו מוסא שקיבל 11 אחוז – בתקווה שיביעו בהם תמיכה בתמורה לכך שיקבלו תפקידים בכירים בממשל הבא, כדוגמת סגן נשיא או ראש ממשלה.

בתוך כך, מועמד האחים המוסלמים מורסי, הציע לשני המועמדים לנשיאות חמדין סבאחי ועבד אל-מונעם אבו אל-פותוח - שהגיעו למקומות השלישי והרביעי בהתאמה - לכהן כסגנים שלו אם ייבחר לנשיא. בראיון לטלוויזיה המצרית אמר עוד מורסי כי ראש הממשלה שיפעל תחתיו "לא יהיה מקרב האחים המוסלמים".


עוד באותו נושא:
אחמד שפיק: אין בעיה בממשלה בראשות האחים המוסלמים
דיווחים במצרים: מוחמד מורסי ואחמד שפיק בסיבוב השני
הלם במצרים מתוצאות הבחירות: "גניבת המהפכה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully