וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בוותיקן: משרת האפיפיור חשוד בהדלפת מסמכים

27.5.2012 / 0:02

פאולו גבריאל היה עוזרו הקרוב ביותר של האפיפיור: הגיש ארוחותיו, הלבישו וליווה אותו בנסיעותיו. השבוע נעצר בחשד להדלפת מכתבים אישיים, המעידים על שחיתות מעמיקה בוותיקן

מדינת הוותיקן סוערת בימים האחרונים בעקבות פרשת הדלפת מסמכים רגישים אשר כונתה כבר בתקשורת המקומית כ"ותיליקס". רשויות החוק במדינה הזערורית החליטו אתמול (שבת) להגיש כתב אישום כנגד משרתו האישי של האפיפיור בגין החזקת מסמכים סודיים, ומסרו כי חקירה נרחבת יותר תערך בכדי לבחון האם היו לו שותפים למעשה.

המשרת, פאולו גבריאל, חשוד כי הדליף מסמכים המוגדרים כ"רגישים ביותר", וכוללים טענות על ניהול כושל ושחיתות במכרזי הוותיקן, כמו גם מחלוקות פנימיות בניהול בנק הוותיקן.

עוזרו האישי של האפיפיור, פאולו גבריאל, החשוד בהדלפת מסמכים רגישים מאי 2012. רויטרס
הכיר את כל החדרים הפרטיים ביותר במתחם הוותיקן. המשרת האישי גבריאל/רויטרס

החשדות עלו בחודש ינואר האחרון, אז פורסמו בטלוויזיה האיטלקית מכתבים שנשלחו מהארכיבישוף קרלו מריה ויגאנו, סגן מושל עיר הוותיקן, אל האפיפיור בנדיקטוס ה-16 ואל שר החוץ, הקרדינל טארסיסיו ברטונה. מן המכתבים עלה כי ויגאנו הועבר מתפקידו לאחר שחשף רשת של מעשי שחיתות, נפוטיזם ופרוטקציה בהענקת חוזים לקבלנים איטלקים במחירים מופקעים.

לטענתו, בכירים בוותיקן ניהלו נגדו קמפיין הכפשה לאחר ששם דעתו לשנות מהיסוד את נהלי הרכש. ויגאנו התחנן להישאר בתפקידו, אולם שר החוץ ברטונה החליט לסיים את כהונתו שלוש שנים מוקדם מהמתוכנן, ולהעבירו לכהן כשגריר הוותיקן בוושינגטון.

מניעים לא ברורים

עד למעצרו ביום רביעי בערב, היה גבריאל בן ה-46 אחד מעוזריו הקרובים של האפיפיור. הוא הגיש לו את ארוחותיו וסייע לו להתלבש, היה אחראי על מסירת מחרוזות התפילה לאורחיו וליווה אותו במסעות ברכב המיוחד של האפיפיור. גבריאל היה כה מעורב בהתנהלות הכנסייה, עד כי ידע על כל המתרחש בחדרים הפרטיים והחשאיים ביותר במבני הענק המפוזרים בשטח המדינה. לדברי גורמים בותיקן, האפיפיור עצמו חש "כאב" על כך שמישהו כה קרוב אליו בגד בו, והורה לפתוח מספר חקירות מקבילות בעניין.

מניעיו של גבריאל אינם ברורים לעת עתה, ועל פי ההערכות לא מדובר בעניין כספי. העיתונאי האיטלקי אשר חשף את דבר הפרשה סרב לחשוף את מקורותיו, והסכים רק לומר כי אלו שמסרו לו את המכתבים עשו זאת מתוך "דאגה כנה לכנסייה הקתולית". גבריאל מתואר על ידי מכריו כ"אדם פשוט ומאמין אדוק", והתגורר בדירה במתחם הוותיקן עם אשתו ושלושת ילדיו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
האפיפיור בנדיקטוס בטקס בספרד. רויטרס
חש "כאב" על הבגידה מאדם כה קרוב אליו. האפיפיור בנדיקטוס ה-16/רויטרס

גבריאל אמנם נעצר, אולם כיוון שבעיר המוקפת חומה לא קיים אף בית מעצר, הוא מוחזק למעשה באחד משלושת החדרים "המאובטחים" במשרדי הכוח המשטרתי הקטן של הותיקן. אם יורשע, יעמוד בפני גזר דין של עד 30 שנה על החזקת מסמכים לא חוקית של ראש מדינה, וירצה את עונשו בבית סוהר איטלקי, מתוקף הסכמים בין מדינת הותיקן לאיטליה, המקיפה אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully