וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט לשוטרים: "שמעתם על ערבי בבניין, והנחתם שמדובר במחבל?"

גלעד גרוסמן

24.5.2012 / 16:21

עבדאללה שלאטה נעצר לאחר שבמשטרה התקבל דיווח על שני חשודים בעלי חזות ערבית המסתובבים בבניין בתל אביב, וברשותו נמצאה סכין. השופט זיכה אותו מאשמה: "הליך פגום ופסול"

בית משפט השלום בתל אביב זיכה היום (חמישי) נאשם בעבירה של החזקת סכין, לאחר שנקבע כי הנאשם הופלה על רקע היותו ערבי. "לא יכול להיות ספק בכך, למרבה הצער, כי השוטרים הודרכו בפעולותיהם אך ורק על בסיס זהותם האתנית של הנאשם וחברו, ובכך לקתה פעולתם מתחילתה באפליה פסולה", כתב השופט עידו דרויאן בהכרעת הדין.

עבדאללה שלאעטה הואשם בהחזקת סכין, לאחר שבאוגוסט 2009 נעצר על ידי שני שוטרים שהגיעו לבניין משרדים בתל אביב בעקבות דיווח על כך ששני חשודים בעלי חזות ערבית מסתובבים במקום. השוטרים שהגיעו למקום חקרו את שלאעטה ואת חברו, שחררו את החבר מכיוון שהנו אזרח ישראלי, אולם ביקשו לעכב את הנאשם בשל "התנהגות חשודה". בהמשך הבחינו גם בסכין שהייתה בכיסו ועצרו אותו.

עורכת הדין אנאגם ספייה מהסנגוריה הציבורית טענה כי שלאעטה התנהג באופן מוזר מכיוון שהשוטרים הטיחו בו שהוא מחבל, וכי אחד השוטרים נגוע בדעות גזעניות נגד ערבים. גם התביעה הודתה שהשוטר הונע מגזענות, בין השאר לאחר שהעיד כי כל מקרה שבו מעורבים ערבים מוגדר במשטרה כחשש לאירוע טרור. עם זאת, התביעה טענה כי אין מקום לבטל את כתב האישום בשל כך.

"קשה להתעלם מפגם של אפליה על רקע מוצא"

השופט דרויאן קבע כי לא רק השוטר כשל בהתנהלותו, אלא גם המוקד המשטרתי. "מבט מפוכח אל העובדות בענייננו אינו מאפשר להתעלם מפגם של אפליה על רקע מוצא האופף את הנסיבות כולן, מהחל ועד כלה", כתב בהכרעת הדין. השופט לא הבין מדוע העובדה ששני ערבים נמצאים בתוך בניין מעלה חשד לאיום פלילי או ביטחוני, מדוע סברו השוטרים באופן אוטומטי כי מדובר במחבלים, ומדוע ביצעו חיפוש על השניים מבלי שהיה קיים חשד לביצוע עבירה.

השופט הבהיר כי גם המצב הביטחוני בישראל אינו יכול להצדיק "הטלת כתם נורא של 'חשוד מעצם לידתו' על כל בניה ובנותיה של קבוצת מיעוט". הוא הוסיף כי "פעולה משטרתית שמפלה על רקע מוצא ומגחיכה לחלוטין את ערך השוויון, פוגעת בצורה חריפה ביותר בתחושת ההגינות, עד כי כל ההליך כולו נתפס עתה כהליך פגום ופסול". לאחר שקבע כי התנהלות המשטרה הייתה פסולה, ביטל השופט את כתב האישום.

עוד באותו נושא:
גזענות בצה”ל: חיילים סרבו לסעוד עם דרוזים בסדר
חשד: שני יהודים היכו פלסטיני ברכבת הקלה בירושלים
דו”ח: ירידה בגזענות - ”בזכות מחאת האוהלים”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully