וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאגה בחיל האוויר: טורקיה תרכוש מל"טים מארה"ב?

23.5.2012 / 12:25

הממשל הטורקי מנהל "מגעים מתקדמים" לרכישת מטוסים לא מאוישים נושאי טילים מארצות הברית. במערכת הביטחון מודאגים מפגיעה בעליונות של החיל וממרוץ חימוש נוסף במזרח התיכון

סיבוב נוסף במתיחות בין ישראל וטורקיה? הממשל הטורקי מפעיל באחרונה לחצים כבדים על ארצות הברית במטרה לרכוש מטוסים לא מאוישים נושאי טילים מסוג "פרדאטור". בחיל האוויר הביעו דאגה מהמהלך, שנועד, לדברי הטורקים, לסייע בהתמודדות עם פעולות הטרור של המורדים הכורדים. "מכירת 'פרדאטורים' לטורקיה תפגע בעליונות האווירית של החיל וזה בהחלט מעורר דאגה", הסביר הבוקר (רביעי) קצין בכיר בחיל האוויר, "אנחנו רואים את המאמץ לרכוש מל"טים מסוגים שונים לא רק בטורקיה, אלא גם במדינות נוספות באזור ולכן אנחנו נותנים לזה משקל גדול במוכנות שלנו".

על פי פרסומים בעיתונות הטורקית, המגעים נמצאים בשלב מתקדם, וכעת הועבר הלחץ לקונגרס האמריקאי שאמור לאשר עסקה שכזו. מדובר במטוסים מתוצרת חברת "ג'נרל אטומיקס", המהווים את גולת הכותרת של סוכנויות המודיעין האמריקאיות בתוכנית הסיכולים הממוקדים שמוביל נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. יצוין, כי בשלב הראשון מבקשים הטורקים לרכוש מספר מערכות בודדות בלבד.

מל"ט תקיפה מסוג MQ-9 "פרדטור" ("טורף") של צבא ארה"ב. AP
המל"טים מהווים את גולת הכותרת של סוכנויות המודיעין האמריקאיות בתוכנית הסיכולים הממוקדים שמוביל אובמה. ה"פרדטור"/AP

גורם ביטחוני בכיר הסביר הבוקר כי "ה'פרדאטור' הוא מתחרה משמעותי למל"ט המתקדם של התעשייה האווירית מסוג הרון TP. במכרז שנערך לאחרונה עבור הצבא הצרפתי, ניצח ה'הרון TP' את ה'פרדאטור"'. לדבריו, "מכירת המל"ט האמריקאי לטורקיה תשנה את האזור ותגרום למרוץ לחימוש נוסף במזרח התיכון. אנחנו מתנגדים למהלך".

בשנתיים האחרונות חלה הדרדרות משמעותית ביחסי טורקיה-ישראל והופסקו שיתוף הפעולה והאימונים בין חילות האוויר של המדינות. כמו כן, לאחרונה נחתמה עסקת ענק בין הצבא הטורקי לחברות "אלביט", התעשייה האווירית ו-"אסלסאן" הטורקית, במהלכה נמכרו עשרה מל"טים מסוג "הרון" מהדגם הישן, כולל חלפים. מנכ"ל משרד הביטחון אלוף במיל' אודי שני הנחה כבר לפני למעלה משנה לעצור כל חתימה על עסקה חדשה עם הצבא הטורקי, בשל המתיחות בין המדינות, וייתכן שזו אחת מהסיבות בגינן החלו הטורקים לפנות לתעשיות במדינות אחרות כדי לרכוש טכנולוגיה מתקדמת.

עוד על היחסים המתוחים בין ישראל וטורקיה:
דיווח טורקי: ”20 אלף חיילי צה”ל יוצבו בקפריסין”
בטורקיה נרגעו: השרקרק אינו מרגל של המוסד
טורקיה: ”התביעה סיימה החקירה בעניין המשט לעזה”

לפניות לכתב: amir.bohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully