וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקציב למרכזי הסיוע תקוע: "תג מחיר לנשים"

פנחס וולף וענת שלו

23.5.2012 / 13:40

לאור מקרי האלימות המינית המתרבים, הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה דיון חירום בהשתתפות נציגי מרכזי הסיוע לתקיפה מינית. ח"כ חוטובלי: "לנהוג בתקציב כמו בתקציב הביטחון"

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

על רקע ריבוי מקרי אלימות מינית בתקופה האחרונה, נערך הבוקר (רביעי) דיון חירום בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת, בהשתתפות נציגי מרכזי הסיוע, משרד הרווחה וחברי הכנסת. לטענת מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, המרכזים נאלצים לחיות על כספי התרומות מתחילת השנה, זאת מפני שעד כה לא כונסה הוועדה שקובעת אילו מרכזים יזכו לתמיכה. לדבריהם, כדי למנוע את סגירתם של מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית נדרש תקציב של לפחות 4.2 מיליון שקלים, המתעכב עקב אי פרסום מבחן התמיכה של משרד המשפטים.

"תקציב מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית אמור להתנהל כמו תקציב הביטחון. מדובר בביטחון אישי של כל אזרח, כי כל אחד ואחת היא נפגעת בפוטנציה", אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ ציפי חוטובלי. לדבריה, "המצב, שחוזר על עצמו מדי שנה, שמרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית נותרים רוב השנה ללא תקציב, כי משרד המשפטים מתמהמה חודשים ולא מפרסם את מבחן התמיכות - בלתי אפשרי".

חשד לאונס בחניון גן העיר בתל אביב מאי 2012. דרור עינב
"הכל קורס". זירת האונס בגן העיר בתל אביב לפני כשבועיים/דרור עינב

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה בדיון כי "הכל קורס", כינתה את המצב "תג מחיר לנשים" וקראה לקיים כינוס חירום בנוכחות שרי הרווחה והמשפטים. לדבריה, "ה'פעקקטע' 4 מיליון שקלים שמקצים למרכזי הסיוע הם כבשת הרש שכל פעם מקצצים".

"40 אלף פניות בשנה - רק 120 מטופלות במרכזים"

במהלך הדיון תקף ח"כ אילן גילאון (מרצ) את שר הרווחה והתקשורת, משה כחלון, ואמר כי "השר כחלון מאוד פופולרי בתחום הטלפונים - אבל קיימת אין-אונות חמורה בתחום הרווחה". לדבריו, "תמוה שבממשלה המנופחת לא מצאו לנכון למנות שר שיעסוק אך ורק בתחום הרווחה. משרד הרווחה מייבש מדי שנה בשנה את ארגוני הסיוע, התקיפות המיניות רק הולכות ומחריפות ומאות פניות אינן זוכות למענה", וקרא: "תהיו 'כחלונים' ותביאו כסף".

בישראל פועלים 10 מרכזים לסיוע לנפגעי תקיפה מינית, כאשר סך תקציב התמיכות הממשלתיות למרכזי הסיוע הסתכם בשנת 2010 בכ-4.29 מיליון שקלים, כך עולה מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת. התמיכה הממשלית וסכום ההשתתפות במימון פעילותם של מרכזי הסיוע נקבעת על פי מבחני תמיכה שעורכים במשרד המשפטים לשלל המרכזים הבוחנים את התנהלותם.

מיכל רוזין, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית הצביעה על הפער בין מספר הפניות שמגיעות אל המרכזים לבין מספר הפניות שמטופלות. "מגיעות אלינו 40 אלף פניות בשנה ולפי דיווחי משרד הרווחה בכל מרכזי הסיוע מטופלות 120 נשים", אמרה. לדבריה, "למשרד הרווחה אין תשובה לתת לנו מדוע התמיכות תקועות". רוזין הסבירה טרם הדיון כי "לא מספיק להזדעזע ממקרי האונס הרבים שהתפרסמו לאחרונה, יש לדאוג להענקת שירותי השיקום והטיפול המיטביים ביותר לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה כי "משרד הרווחה מחויב לטיפול בנפגעי תקיפה מינית ומשקיע תקציבים רבים בנושא זה ומפתח מענים רבים. הטענות המועלות נמצאות בבדיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully