וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירלנד: כנשיאת האיחוד, נשקול חרם על מוצרי התנחלויות

טל שלו

20.5.2012 / 15:30

בשנה הבאה אירלנד תכהן כנשיאת האיחוד האירופי, ובדבלין מזהירים כבר עכשיו: נשקול לפעול לאסור על כניסתם לאיחוד של מתנחלים שהיו מעורבים בפעילות אלימה כלפי פלסטינים

אחרי שדרום אפריקה ודנמרק החליטו על סימון מוצרים שמקורם בהתנחלויות, גם באירלנד מאיימים כי אם לא יחול שינוי במדיניות ישראל בנושא, יפעילו לחץ על האיחוד האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות ולהטיל עליהם חרם. שר החוץ של אירלנד, אימון גילמור, אמר בשבוע שעבר כי ארצו, שצפויה להיכנס לתפקיד נשיאת האיחוד האירופי בשנה הבאה, עשויה ללחוץ להטיל חרם מקיף על תוצרי ההתנחלויות בכל מדינות האיחוד, וכן לפעול לאיסור כניסתם של מתנחלים המעורבים במעשי אלימות נגד פלסטינים בגדה לגבולות מדינות האיחוד האירופי.

בשבוע שעבר פירסמו שרי החוץ של האיחוד הצהרת גינוי חריפה למדיניותה של ישראל בגדה המערבית הכוללת הרחבת התנחלויות, הגבלות גישה לתושבים הפלסטינים, ואלימות מתנחלים כלפי פלסטינים, המאיימת, לטענת האיחוד, "לבטל את האפשרות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים", כלשון ההצהרה. כבר היום ישנן הגבלות מכס באיחוד האירופי על מוצרים וסחורות מההתנחלויות, שמחויבים במכסי ייבוא לתוך האיחוד, בניגוד למוצרים מישראל והרשות שפטורים ממכס לפי הסכמי הסחר עם האיחוד. בשבוע שעבר, בסיום פגישת שרי החוץ, אמר גילמור לתקשורת האירית כי "אם לא יחול שינוי במדיניות ישראל בהתנחלויות ניאלץ לבחון צעדים נוספים ואני חושב שנצטרך לבחון החרמת מוצרים מההתנחלויות בשטחי האיחוד האירופי. תמיד התנגדנו לחרם בהקשר של ישראל, אך יש להבחין בין ישראל וההתנחלויות", אמר גילמור.

מדיניותה הרשמית של אירלנד תומכת בפלסטינים באופן עקבי

בדומה לדרום אפריקה, גם אירלנד נחשבת לאחת המדינות העוינות ביותר לישראל בעולם, עם דעת קהל פרו-פלסטינית בולטת, ופעילויות וקריאות רבות לחרם על ישראל, במסגרת יוזמות קואליציית ארגוני ה-BDS, המקדמת חרמות תרבותיים, אקדמיים, כלכליים ונוספים על ישראל במחאה על הכיבוש. חנויות המוכרות סחורה ישראלית, כמו גם הופעות של אמנים ומרצים ישראלים, זוכות דרך קבע להתנגדות ומחאה מקומית. אפילו בטקס יום השואה הבינלאומי הרשמי שצוין במדינה בחודש שעבר, לא הוזמן נציג רשמי מטעם ישראל להשתתף באירועים. קריאות הדה-לגיטימציה לישראל הם דבר שבשגרה באירלנד.

לא רק הרחוב האירי עוין כלפי ישראל, גם מדיניותה הרשמית תומכת בפלסטינים באופן עקבי. נשיא אירלנד, מייקל היגינס, כינה לא פעם את גדר ההפרדה "חומת אפרטהייד", וקרא להחרים את ישראל על רקע מדיניותה בגדה המערבית וברצועת עזה. הנשיא היגינס, שנבחר בשנה שעברה, אף שימש בעבר כיושב ראש אגודת הידידות הפלסטינית בפרלמנט ויצא נגד הכרה בחמאס כארגון טרור. בחודשים האחרונים דווקא ניכרו ניצנים של התקרבות בין ישראל לאירלנד, כאשר באחרונה התקיימו ביקורים הדדיים של בכירים בשתי המדינות. גם שר החוץ גילמור בעצמו ביקר בישראל, בעקבות ביקור רשמי של יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, שבמהלך ביקורו בדבלין נאלץ להיכנס לבניין הפרלמנט מכניסה צדדית עקב הפגנות אנשי קואליציית ה- BDS.

גילמור קרא אז לממשלת ישראל ללמוד מהניסיון האירי ולהגיע לפשרה היסטורית עם הפלסטינים. "חווינו סכסוך בין שתי אוכלוסיות ולבסוף אחרי 70 שנים הצלחנו להגיע להסכם. זה היה תהליך כואב של שינוי, ואם אנחנו הגענו להסכם, גם אתם יכולים”, אמר לריבלין ודחה הטענות על יחסה הביקורתי של אירלנד לישראל: ”נכון שאנחנו לא מסכימים על כל דבר, אך מטרתה של הביקורת שלנו לסייע ויש לנו יחס חם לעם בישראל”.

עוד בנושא
בעקבות החלטת דרום אפריקה: השגריר יזומן להבהרה
דרום אפריקה תחייב לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully