וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונדוליזה רייס: "הרמתי קולי על בוש ב-9/11"

טל שלו

20.5.2012 / 13:29

מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר ניצלה את נאומה בכנס בישראל כדי לספר על ההתמודדות עם מתקפת הטרור. "האתגר הוא להגן על האוכלוסייה באופן שתוכל להמשיך עם חיי היומיום"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל)

מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר, קונדוליזה רייס, שיחזרה היום (ראשון) את אירועי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001. "כיועצת לביטחון לאומי מעולם לא ציפיתי לראות יום כזה", אמרה רייס בכנס הגנת העורף באיירפורט סיטי של חברת מוטורולה סולושנס. "ארה"ב לא חוותה התקפה על שטחה נגד אזרחיה מאז 1812. מאותו יום ואילך השתנו לעד התפישות האמריקאיות וההבנות האמריקאיות על המשמעות של הגנה פיזית על אוכלוסייתנו".

קונדוליסה רייס בכנס מוטורולה. יותם רונן
"מאותו יום ואילך השתנו לעד התפישות האמריקאיות". רייס בכנס/יותם רונן

"הרגע ההוא שינה לעד את תפישת הביטחון עבור המדינה החזקה ביותר על האדמה עם הצבא החזק ביותר ולא יכולנו לעצור התקפה פנימית נגד אנשינו שעלתה בחייהם של 3,000 בני אדם", נזכרה רייס, ושיחזרה את שיחת הטלפון שקיימה עם נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג בוש, ששהה בעת ההתקפה בבית ספר בפלורידה, בה היא הפצירה בו לשוב לוושינגטון. "בפעם היחידה בחיי הרמתי את קולי על נשיא ארה"ב כי כשהוא אמר שהוא חוזר - הסברתי לו שעליו להישאר איפה שהוא כי ארה"ב תחת מתקפה". כמו כן, שיחזרה רייס את החשש שלה ושל סגן הנשיא, דיק צ'ייני, כי המטוס שהתרסק בפנסילבניה (לאחר ההתרסקות במגדלי התאומים ובפנטגון) יורט על ידי כוחות צבא ארה"ב.

"האתגר - להגן על האוכלוסייה שתוכל להמשיך עם חיי היומיום"

לדברי רייס, השינוי המשמעותי שחל בתפישת איומי הביטחון בארה"ב לאחר אסון התאומים הוביל למציאת מכנה משותף נוסף עם ישראל - "במאבק נגד מי שמנסה לקדם את מטרותיהם הפוליטיות על ידי רדיפת אוכלוסייה אזרחית", אמרה והזכירה בין היתר את הפיגוע בדולפינריום. "האתגר הוא להגן על האוכלוסייה באופן שתוכל להמשיך עם חיי היומיום. הדבר האחרון שרוצים זה שהטרור ינצח על ידי הפיכת חיי האוכלוסייה לרווית פחד ודאגה מתמידה לביטחונם".

רייס הגיעה בסוף השבוע לביקור קצר בישראל, במהלכו היא צפויה להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא המדינה, שמעוו פרס, כחלק ממשלחת של חברת מוטורולה העולמית שתשתתף בכנס מיוחד להגנת העורף המתקיים היום. אמש פגשה מאות פוליטיקאים, אנשי עסקים ואנשי תקשורת בכירים בקבלת פנים שנערכה בבית השגריר האמריקאי, ובהמשך היום תיפגש עם שר החוץ אביגדור ליברמן.

רייס כבר נפגשה עם יו"ר קדימה והשר שאול מופז, והשניים דנו במגוון הנושאים שעל סדר היום האזורי והעולמי. "למעורבות האמריקאית באזור חשיבות מכרעת בשמירה על היציבות ועל קביעת מאזן הכוחות החדש לאור השינויים הגיאו-פוליטיים במזרח התיכון", אמר לה מופז.

אביגדור ליברמן בפגישה עם גנט נפוליטנו. יוסי זמיר, משרד החוץ
ליברמן ונפוליטנו בפגישתם, היום/משרד החוץ, יוסי זמיר

רייס, שדורגה לא פעם כאחת הנשים המשפיעות בעולם, הייתה האשה הראשונה ששימשה כיועצת לביטחון לאומי, וכיום משמשת כמרצה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת סטנפורד. בסקר של CNN שפורסם בחודש שעבר עלה כי רייס, ששירתה את הנשיא בוש ארבע שנים כיועצת לביטחון לאומי ולאחר מכן ארבע שנים כיהנה כמזכירת המדינה, מובילה ברשימת המועמדים המועדפים למשרת סגן הנשיא תחת מיט רומני במפלגה הרפובליקנית. עם זאת, רייס הכריזה כי אין לה כוונה לרוץ לתפקיד פוליטי, אך אמרה כי תשקול לקחת על עצמה תפקידים ביצועיים.

במסגרת תפקידה ביקרה רייס כמה פעמים בישראל, ונחשבה קרובה במיוחד לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. בשנה האחרונה פירסמה רייס ספר זכרונות אוטוביוגרפי, שחולל מיני-סערה פוליטית בישראל, בעקבות פרק שהוקדש לתיאור תחושותיה בעקבות המשא ומתן שניהל ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, עם יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. בין היתר, תיארה רייס את התרשמותה משרת החוץ דאז ציפי לבני, שהציעה "לה לא להתרשם יתר על המידה" מההצעה שהגיש אולמרט לפלסטינים.

במקביל, השרה לביטחון המולדת של ארה"ב, ג?נט נפוליטנו, המבקרת גם היא בישראל, חתמה היום עם שר החוץ, אביגדור ליברמן על הצהרת כוונות לקראת הצטרפותה של ישראל לתוכנית "GLOBAL ENTRY", שצפויה להקל על כניסת אזרחים מארה"ב ומישראל לשתי המדינות ומיועדת לאנשים הנוסעים בין המדינות בתדירות גבוהה. כאמור, מטרתה של התכנית, שאליה הצטרפו כבר 6 מדינות, היא להקל את הכניסה לארה"ב לאזרחים אמריקנים וזרים ולאפשר מעבר מהיר ללא תשאול פקיד ההגירה. התוכנית מיועדת לישראלים שקיבלו ויזה ל-10 שנים וטסים לארה"ב בתדירות גבוהה. הם יוכלו לעבור הליך מיוחד לקבלת בקשה לאישור מעבר במסלול המהיר בכניסה לארה"ב, תוך זיהוי ביומטרי ומעבר מהיר בעמדת ההגירה בארה"ב. בדומה לכך, גם בישראל יוקם מסלול מיוחד לאזרחים שיאפשר מעבר מהיר לאזרחי ארה"ב.

לקריאה נוספת
צ'ייני: לחצתי להפציץ הכור בסוריה - בוש סירב
חילצו את זה ממנו: ג'ורג' בוש הבן תומך ברומני

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully