וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: אל-קאעדה אחראי לפיגועי התופת בדמשק

18.5.2012 / 3:40

שבוע לאחר שהתפוצצו מכוניות תופת בדרום בירת סוריה והביאו למותם של 55 בני אדם, אמר באן כי הוא מאמין ש אל-קאעדה עומד מאחורי המתקפה. "10,000 נהרגו מתחילת ההתקוממות"

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר הלילה (שישי) כי הוא מאמין שארגון אל-קאעדה הוא האחראי לשתי מכוניות התופת שהביאו למותם של 55 בני אדם בשבוע שעבר בסוריה. כמו כן ציין באן כי מאז החלה ההתקוממות במדינה נהרגו יותר מ-10,000 בני אדם. "לפני מספר ימים אירעה מתקפת טרור ענקית, רצינית וקטלנית", אמר באן, "אני מאמין שארגון אל-קאעדה עומד מאחורי זה. הפיגוע יצר, שוב, בעיה חמורה ביותר".

אף גורם לא קיבל עד כה אחריות על הפיגועים, בהם פוצצו שני מחבלים מתאבדים מכוניות תופת באזור אל-קזאז בדרום עיר הבירה דמשק לפני כשבוע. לפי נתוני משרד הפנים הסורי, בפיגועים נהרגו לפחות 55 בני אדם ונפצעו לפחות 372. לדברי המשרד, חלק מהנפגעים הם אזרחים וחלק חיילים. יום לאחר הפיגועים הקטלניים דיווחה רשת הטלוויזיה הסורית כי סוכל פיגוע נוסף באמצעות מכונית תופת בעיר חלב. על פי הדיווח, כוחות הביטחון הרגו את המחבל, שנשא 1,200 ק"ג של חומר נפץ במכונית.

בניגוד לדבריו של מזכ"ל האו"ם, לאחר הפיגועים האשימו שלטונות סוריה, כהרגלם, "כנופיות טרוריסטים" מהאופוזיציה, ואילו האופוזיציה האשימה את השלטונות. אך יחד עם זאת, ברקע, לנוכח סדר הגודל העצום של הפיגועים - שהחריבו עשרות מבנים ומכוניות והותירו עיי חורבות בשכונה שלמה בעיר – התגברו ההערכות כי מאחוריהם עומדים גורמי טרור ממוסדים מהג'יהאד העולמי, שכנראה קשורים לארגון אל-קאעדה.

עשרות הרוגים בפיגועים בדרום דמשק. רויטרס
זירת הפיגועים לפני שבוע/רויטרס

ביום הפיגועים דיווחה הטלוויזיה הממלכתית כי הם אירעו "בדיוק בזמן שתלמידים הלכו לבתי הספר ואזרחים הלכו למקומות העבודה שלהם". עוד דיווח משרד הפנים הסורי כי עשרות מכוניות נהרסו לגמרי וכי נזק כבד נגרם לרכוש ציבורי ופרטי באזור. לדברי המשרד, בפיגועים נעשה שימוש בחומר נפץ במשקל של כטונה שלמה. "נרדוף אחר אותם פושעים ומי שמסייע להם", נמסר מהמשרד, "אנו קוראים לאזרחי סוריה להמשיך ולעדכן אותנו בכל דבר חשוד שבו הם נתקלים".

הודעות גינוי לפיגועים זרמו במהלך אותו יום מכל רחבי העולם. שגרירות ארצות הברית בביירות בירת לבנון פרסמה הצהרה לפיה הפיגועים "ראויים לגינוי ובלתי תקבלים על הדעת". עם זאת, נמסר כי דרישת ארה"ב מהממשל הסורי ליישם את תכנית השלום של האו"ם עומדת על כנה. "ארצות הברית מגנה באופן הברור ביותר את המתקפה היום על דמשק", נכתב בהודעה שפורסמה בחשבון הטוויטר של השגרירות. "הרג ללא הבחנה ראוי לגינוי ולא מתקבל על הדעת בשום הקשר. אנו ממשיכים לקרוא למשטר הסורי ליישם באופן מלא ומידי את תכנית אנאן". יצוין כי שגרירות ארצות הברית בסוריה נסגרה מוקדם יותר השנה.

נראה כי גם שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן, העומד מאחורי הפסקת האש הכושלת, התחיל לאבד תקווה בעקבות הפיגועים. אנאן אמר אז שכל הסלמה באלימות במדינה תוביל ל"תוצאות רעות לכולם". אנאן גינה את הפיגועים וקרא למשטר הסורי כמו גם לאופוזיציה "להפסיק את שפיכות הדמים ולמלא אחר הפסקת האש, עליה סוכם בחודש שעבר". עוד הוסיף כי אי אפשר לקבל פיגועים מסוג זה: "אלימות זו חייבת להיפסק. כל הסלמה באלימות רק פוגעת באינטרסים של הצדדים עצמם".

עוד באותו נושא:
הסלמה בסוריה: עשרות הרוגים בפיגוע כפול בדמשק
"טונה חומר נפץ": הפיגוע הקטלני ביותר בסוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully