וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם המתנחלים רוצים הקלות בתנועה

יהושע בריינר

17.5.2012 / 15:00

בחסות השקט בגדה, עוד ועוד כבישים נפתחים לתנועת פלסטינים. המתנחלים כבר לא ממהרים להשמיע נבואות זעם ובעיקר טוענים לאפליה: למה להם ולא לנו?

לפני כשלוש שנים הוחלט בצה"ל להפסיק לאייש את מחסום חווארה ליד שכם. ההחלטה תואמה עם המתנחלים באזור רק ברגע האחרון. הם הופתעו מאוד ומיהרו לאיים כי פתיחת המחסום לתנועה חופשית של פלסטינים תוביל לפיגועים חמורים. לפני שבועיים, דקות אחדות לאחר שנודע על אירוע ירי במחסום, היה עוד מי שהאשים את צה"ל, וטען שההקלה לפלסטינים אפשרה לבצע במקום פיגוע. אלא שאז התברר שהיורה הוא בכלל חייל, שפתח בטעות באש לעברו של קצין צה"ל במהלך תרגיל.

פלסטינים עוברים במחסום חווארה ליד שכם לפני סגירתו, אפריל 2009. AP
פלסטיניות עוברות במחסום חווארה, לפני סגירתו ב-2009/AP

חווארה לא לבד. השקט הביטחוני היחסי בחודשים האחרונים ביהודה ושומרון הביא את פיקוד מרכז ואת משרד הביטחון להוריד מחסומים ולפתוח כבישים שהיו סגורים מאז תחילת האינתיפאדה השנייה. כבישים שהיו פתוחים עד לפני כמה שבועות לישראלים בלבד הפכו שימושיים, באישור צה"ל, גם לפלסטינים. בישראל גם מציגים את ההקלות לעמיתיהם הפלסטינים ברשות ובמנגנוני הביטחון בגאווה גדולה.

המתנחלים, שמגלים כי אט-אט שכניהם מקבלים יותר ויותר הקלות, מתקשים להבין שהחזרת הביטחון האזור פירושה מתן חופש תנועה לשכנים הערבים. אלא שנדמה כי השקט משפיע גם עליהם והטיעון הביטחוני שלפיו ההקלות יביאו לפיגועים נדחק הצידה ומתחלף בדרישה לפתוח צירי תנועה העוברים בסמוך או בתוך היישובים הפלסטיניים גם ליהודים.

ביום שני האחרון בחצות הלילה, הגיעו דחפורים של צה"ל לכניסה לכפר בית ענון, צפונית לקרית ארבע, והזיזו בטונדות ענק שחסמו את הכניסה ליישוב. למחרת ציינו הפלסטינים את יום הנכבה ובמקום התגודדו צעירים שיידו אבנים על כלי רכב של ישראלים. "זו התודה שלהם לצה"ל", אמרו חלק מתושבי האזור, אבל קולם נשמע פחות ופחות. תושב המעורה היטב בנעשה באזור מודה כי חלק מההקלות הן הכרח. "האמת היא שגם בעבר התרענו מפני פתיחת מחסומים, צעקנו והפגנו אבל בסופו של דבר המצב נותר שקט", הוא אומר שלא לייחוס. "לפעמים באמת צריך להסיר מחסומים בשל בעיות של בטיחות בדרכים, וגם כי פשוט לא צריך אותם".

איפה ואיפה

העובדה שגם המתנחלים ממעטים כעת לקשור בין הקלות לפלסטינים לפיגועים מבטאה שינוי משמעותי בעמדות של ההתיישבות ביהודה ושומרון, שטוענים בתוקף שנוכחותם בגדה המערבית מגנה על גוש דן. הירידה הדרמטית בפיגועים בשנים האחרונות מביאה אותם להבנה שאם קיים שקט ביטחוני - גם הם יכולים להרוויח ממנו.

לפני כמה שבועות הוזמנו הפלסטינים באזור השומרון לטקס חגיגי שבו נפתח בעבורם קטע כביש שאורכות קילומטרים אחדים, בין שכם לכפר בית דג'ן ובית פוריק - זאת לאחר שבמשך 12 השנים האחרונות הכביש היה פתוח לישראלים בלבד. שלא כבעבר, המתנחלים טענו בראש ובראשונה לאפליה. "הבעיה הכי גדולה היא ה'איפה ואיפה'", אומר בני קצובר, תושב אלון מורה. "אם ההערכה המבצעית היא שיש שקט, ושהערבים לא רוצים לעשות פיגועים, אז למה לא פותחים כבישים גם ליהודים? למה אינני יכול להגיע בחופשיות לקבר יוסף, כפי שנקבע בהסכמי אוסלו? החשש השני הוא כמובן שההקלות יביאו לעוד פיגועים. הערבים לא מפרשים את ההקלות כיחס הומני אלא לכניעה של ישראל". גם קצובר מודה שישנו שקט, יחסי לדבריו. "יש שיפור בקצב האירועים, זה נכון, אבל אסור לשכוח את רצח משפחת פוגל וגם את חטיפות כלי הרכב שהן תולדה של הסרת המחסומים. אם יש שקט שהוא מבוסס אז שיפתחו צירים גם ליהודים. למה אנחנו שונים? הרי יש שקט, לא?".

ביטול נימוקי ההפחדה המסורתיים לטובת טיעוני אפליה ובטיחות בא לידי ביטוי אולי יותר מכל במקרה של היישוב אבני חפץ בשומרון. באחרונה החליטו בצה"ל להסיר מחסום אבנים שהונח בכביש הגישה היחידי ליישוב, שמנע מתושבי הכפרים באזור להיכנס לטול כרם. בתחילה העלו תושבי אבני חפץ את הנימוק הביטחוני, אולם לפני כשבועיים הם כבר הפגינו תחת הסיסמה "תפתחו גם לנו!". הם דרשו לפתוח לתושבי ההתנחלות כביש גישה אחר שסלילתו החלה, אולם בשל העובדה שחלק קטן ממנו עובר על אדמה פלסטינית פרטית הוא נותר סגור. במקביל, הועלתה הטענה שהסרת המחסום לפלסטינים תיצור מפגע בטיחותי. "לא תתיכן אפליה של תושבי היישוב אבני חפץ מול התושבים הערבים שגרים לידנו", אומר דני הר אבן מאבני חפץ. "לפני כעשר שנים סגרו לנו את כביש הגישה לישוב וגם סגרו לערבים את המעבר לכפר הסמוך. עכשיו פתחו להם את הכביש לתנועה ואנו עדין נאלצים לנוע בדרך ארוכה צרה ומפותלת" .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הפגנה בהתנחלות אבני חפץ, מאי 2012. עמי לוי, ספק 500
תושבי אבני חפץ מפגינים: "תפתחו גם לנו!"/ספק 500, עמי לוי

אף בבית אל רואים שהפלסטינים חוזרים לנסוע בכבישים ששבים ונפתחים - ורוצים גם. באזור זה נפתח באחרונה, לתנועת פלסטינים וישראלים, הכביש בין הכפר ג'ילזון לרמאללה, הנושק לשכונות היישוב היהודי. "לא ייתכן שלהם פותחים את הציר אבל כשאנחנו מבקשים שיפתחו לנו את הכביש שיחסוך את הפקק במחסום חיזמא אין עם מי לדבר", אומרים בבית אל.

פתיחת הכביש, המכונה כביש 60 הישן, יצרה אירוע ביטחוני מכיוון לא צפוי. לפני כמה שבועות השליכו ילדים מבית אל אבנים על כלי רכב פלסטיניים שנסע על הציר. האבנים פספסו את המכוניות אולם פגעו בחייל שהיה במארב במקום. בבית אל הזהירו את הורי הילדים כי להבא יפנו למשטרה. "אנחנו עדיין חושבים שהקלות לפלסטינים יובילו לפיגועים נוספים, אבל ברגע שצה"ל אומר שאין מניעה ביטחונית לפתוח מחסומים קשה לנו להתמודד עם הטיעון הזה", מודה גורם בכיר בהתיישבות, "אבל אם באמת אין מניעה ביטחונית, גם אנחנו רוצים לנסוע חופשי. היום זמני הנסיעה ממקום למקום רק מתארכים בגלל הנסיעות בכבישים עוקפים שחלקם מתקופת המנדט. למה להפלות ביננו לבין הערבים?".

פיקוד מרכז: "כל הקלה מלווה בדיון - האם זו מהווה פגיעה בבטחון?"

בפיקוד מרכז מדגישים כי כל הקלה על הפלסטינים כוללת דיונים נרחבים שנערכים בשיתוף אנשי השב"כ. "השיקול העיקרי שמוביל אותנו בקבלת החלטה על הקלות לפלסטינים הוא שאין פגיעה בביטחון", אומר גורם צבאי בכיר, "מאידך, צריך להגיד שיש רצון לאפשר מרקם חיים פלסטיני תקין ולשפר את חייהם. הלכה למעשה פתיחה של ציר כמו זה בג'ילזון נותן להם אוויר לנשימה ופותח פקק בצפון רמאללה. זה גם אינטרס ביטחוני שלנו".

לדברי הגורם, ההקלות האחרונות אינן מאפשרות לטרור "לתקתק", כהגדרתו. "אני יכול לומר שאולי יש אירוע אחד בו נהרג הרב מאיר חי ב-2009 בו ייתכן והמחבלים יצאו דרך מחסום שפתחנו אבל המצב הנוכחי הוא כזה שאם המחבל לא ייצא ממקום אחד הוא ייצא ממקום אחר. אם הוא באמת רוצה לבצע פיגוע יש לו אינסוף נקודות שממנו הוא יוכל לצאת. צריך להבין שבארבע השנים האחרונות יש שיפור משמעותי במצב הביטחוני ולא ראינו יציאות של פעילות חבלנית. המציאות היא יציבה והיא מאפשרת לבצע מהלכים סבירים. צריך גם לומר שפתיחת ציר של ישראלים גם לפלסטינים הוא לא תמיד סכנה שכן אם יש תנועה מעורבת הסיכוי לפיגוע מצטמצם שכן קשה יותר להבחין בין כלי הרכב ואילו ציר לישראלים בלבד הוא מסוכן יותר".

בתשובה לשאלה מדוע לא נפתחים לתנועה צירים פלסטיניים שנסגרו לתנועה של ישראלים אומר הגורם כי מדובר בשאלה שדורשת חשיבה מעמיקה. "אנחנו חושבים על על מרקם החיים של המתיישבים. אנחנו בוחנים פתיחה של כמה צירי תנועה שנסגרו לישראלים ולאחרונה עשינו פיילוט ובחנו את פתיחתו של כביש שמחבר בין כיכר אדם לכיוון עטרות העובר דרך קלנדיה. גם הבקשה לפתוח את כביש הגישה החדש לאבני חפץ נבחן. אין פה ראייה חד צדדית. למרות זאת, אי אפשר להשוות את מספר הכבישים שנסגרו בפני הפלסטינים. להם נחסמו גם צירי תנועה מאוד מהותיים ומרכזיים, לעומת המתנחלים שאת הכבישים שבם הם אינם יכולים לנסוע אפשר לספור על כפות הידיים, ממש במשורה".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully