וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקדימה מאיימים: חוק "מופז 2" יזרז את פילוג הסיעה

פנחס וולף

15.5.2012 / 8:20

"הסיעה משולה לסיר לחץ", אמר אחד מחברי הכנסת של המפלגה. בסיעה מזהירים כי הצעת החוק שנרשמה על שמו של ח"כ צלנר תפעל לרעתם - ותגרום לח"כים שלה לעקור למפלגות אחרות

חברי כנסת מקדימה מאיימים כי קידומו של "חוק מופז 2" יזרז את פילוג הסיעה. כבר אתמול (שני) בישיבת הסיעה נמתחה ביקורת קשה מצד רבים מחברי הסיעה על הצעת החוק. ההצעה, שח"כ יובל צלנר הגיש בסוף השבוע, קובעת כי יבוטל הסעיף בחוק המפלגות שמאפשר לשבעה חברי כנסת לפרוש ממפלגה, גם אם הם מהווים פחות משליש מחברי הסיעה. אם הצעת החוק תעבור, הדרך היחידה לפלג מפלגה היא הצטרפות של שליש מחבריה למהלך, כך שאם חברי כנסת מקדימה ירצו להתפלג יהיה עליהם לאסוף לפחות עשרה ח"כים.

יובל צלנר במליאת הכנסת. עומר מירון
הח"כ הצעיר סופג אש על הצעת החוק שרשם על שמו. צלנר עם מופז/עומר מירון

"קדימה משולה לסיר לחץ", הסביר אחד מחברי הסיעה בשיחה עם וואלה! חדשות, "וכרגע יש לחץ בסיר, ויש ניסיון לחזק את הסיר באמצעות הצעת החוק". לדבריו, "הבעיה היא שההצעה מחזקת את הלחץ, כך שאם יגישו את ההצעה – גם אם לא יהיו שבעה חברי כנסת עכשיו שיצטרפו למהלך, יהיו 11 חברי כנסת לאחר מכן". חברי כנסת אחרים מדברים על אפקט בומרנג שהצעת החוק יכולה לעשות. הדוגמה הכי טובה בעיניהם היא "חוק מופז" המקורי: הקואליציה הובילה את ההצעה בתקווה ששבעה חברי כנסת מקדימה יתפצלו בזמן כהונת לבני כיו"ר המפלגה. אלא שכעת אותה הצעה פועלת לרעתם.

חמישה ח"כים עשויים לפרוש מקדימה

נכון להיום, ישנם חמישה חברי כנסת שעשויים לפרוש מהסיעה, אך המספר יכול לגדול אם הממשלה לא תעמוד בכל אחד מהמבחנים שהם מעמידים בפניה. גם ללא הצעת החוק של ח"כ צלנר, בפני הממשלה עומד מבחן החלופה לחוק טל. אחריו יהיה מבחן התקציב, שחברי כנסת מקדימה כבר דורשים להכניס בו גם נושאים אזרחיים, למרות שהדבר לא מעוגן בהסכם הקואליציוני.

יחד עם התקציב הקואליציה תעמוד במבחן של שינוי שיטת הממשל, שיהווה המבחן הקשה ביותר. יש לציין כי, אין זה פשוט לשנות בתוך חצי שנה את שיטת הממשל, במיוחד שצריך למצוא את שביל הזהב בין דרישות הרוב לדרישות החרדים, משום שביום שאחרי הבחירות הבאות ירצה נתניהו את בני בריתו יחד עמו בממשלה.

חוק מופז 2 - החוק שיכבול את חברי קדימה לסיעה?

לפניות לכתב: pinhaswolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully