וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי מגנה: "ההתנחלויות עדיין לא חוקיות"

טל שלו

14.5.2012 / 15:42

הצהרת הגינוי מטעם שרי החוץ של האיחוד האירופי מבקרת בחריפות את צעדי ממשלת נתניהו, ומזכירה שאין בהם כדי להכשיר את ההתנחלויות. "איום על האפשרות לשתי מדינות לשני עמים"

שרי החוץ של האיחוד האירופי פרסמו היום (שני) הצהרה המותחת ביקורת חריפה על מדיניות ישראל בגדה ובמזרח ירושלים, ומביעה דאגה מ"ההתפתחויות בשטח שמאיימות להרוס את האפשרות של שתי מדינות לשני עמים". בהצהרה המקיפה ציינו השרים כי על אף החלטותיה האחרונות של ממשלת נתניהו, יש להרוס את כל המאחזים בגדה המערבית, וכן הוסיפה כי לא תכיר "באף חריגה מגבולות 67' שלא הוסכם עליה בין הצדדים, כולל במזרח ירושלים".

ההצהרה החריפה בת שלושת העמודים, בהם סיקור מקיף של שלל הנושאים שעלו בדיוני שרי החוץ בחודשים האחרונים בנוגע לישראל, פורסמה היום בתום ישיבת השרים שנערכה בבריסל. "אנחנו מברכים על חלופת המכתבים בין נתניהו לאבו מאזן, וקוראים לשני הצדדים להתבסס על ההצהרה המשותפת כדי לחזור לשלוחן המשא ומתן", התייחסו השרים למגעים האחרונים בין ישראל לרשות, אך הדגישו כי שורה של התפתחויות הנובעות ממדיניותה של ישראל בגדה מעוררת בהם דאגה רבה.

קתרין אשטון בראש כינוס שרי החוץ של האיחוד האירופי, בריסל, 1 בדצמבר 2011. רויטרס
הביעו דאגה מאלימות המתנחלים נגד פלסטינים. קתרין אשטון בראש כינוס שרי החוץ של האיחוד האירופי/רויטרס

בין היתר מציינים שרי החוץ את המשך הבנייה בהתנחלויות, ובפרט את המדיניות של ממשלת נתניהו לגבי הכשרת מאחזים. לדברי האיחוד, ההחלטות הללו אינן חוקיות ומהוות הפרה של מפת הדרכים שהציג ממשל בוש בתחילת שנות האלפיים, הקובעת כי כל המאחזים צריכים להיהרס. כמו כן מתייחסים השרים בסעיף מיוחד למדיניות הריסת הבתים ופינויי האוכלוסייה הפלסטינית במזרח ירושלים, ומציינים כי המשך הרחבת הבנייה בגבעת המטוס ושכונת הר חומה במזרח העיר מסכלת את מעמדה העתידי של ירושלים כבירת המדינות הישראלית והפלסטינית.

שרי החוץ קראו "למצוא דרך לשמר את מעמד ירושלים, להשקיע באופן שווה באוכלוסייה הפלסטינית והיהודית, ולפתוח מחדש את מוסדות הציבור הפלסטינים בירושלים". סעיף נוסף במסמך מתייחס לדאגה למצבה של האוכלוסייה בשטחי C בגדה המערבית, ומדגיש כי על ישראל לפעול לפיתוחם הכלכלי של השטחים הללו. לצד הביקורת, הביע האיחוד דאגה מאלימות המתנחלים כלפי הפלסטינים באזור.

ישראל בתגובה: "הצגה מוטה וחד צדדית"

לצד זאת, התריע האיחוד, המהווה את התורם העיקרי של הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, על מצבה הכלכלי העגום של ממשלת אבו מאזן. לדברי האיחוד, מצב זה מעמיד בסיכון גדול את ההתקדמות בשטח. בסיום המסמך חוזר האיחוד על קריאתו לפתרון שתי מדינות, אך מזכיר "כי ההתנחלויות עדיין אינן חוקיות לפי החוק הבינלאומי, למרות ההחלטות האחרונות של ממשלת ישראל".

לסיום, התייחס האיחוד גם לאוכלוסייה הפלסטינית, וחזר על קריאתו לקדם את האיחוד בין הפלגים. כמו כן, מתח האיחוד ביקורת על דיווחים על מעצרי עיתונאים פלסטינים, וציין את חשיבות עיקרון חופש הביטוי. כמו כן, גינה האיחוד את ירי הטילים לעבר ישראל מרצועת עזה.

משרד החוץ הישראלי פרסם תגובה רשמית להצהרה, בה ציין כי היא כוללת "שורת טענות ארוכה וביקורת המתבססת על הצגה חלקית, מוטה וחד צדדית של המציאות בשטח". עוד נמסר בתגובה כי "ישראל מחוייבת לרווחת התושבים הפלסטינים ונוהגת בהתאם לכל האמנות הבינלאומיות הרלוונטיות. למשל, בשנת 2011 בשטח C אושרו 119 פרוייקטים תוך דיאלוג שוטף עם נציגי מדינות ותורמים אחרים".

עם זאת, צויין בתגובה כי "ישראל רשמה לפניה את התייחסות האיחוד לצרכי הביטחון שלה, את הקריאה של שרי החוץ לחידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל והרשות הפלסטינית, את גינוי ירי הטילים מעזה, וכן את הדאגה שהעלו השרים מההסתה הפלסטינית הנמשכת כנגד ישראל".

לקריאה נוספת
קתרין אשטון: "ילדים נהרגים בטולוז, עזה וסוריה"
דו"ח של האיחוד האירופי: "ישראל פוגעת בעקביות בפלסטינים במזרח ירושלים"
בימין מנסים לשכנע את אירופה לא לתרום לשמאל

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully