וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו התערב, הצעת החוק לסיפוח ההתנחלויות נפלה

פנחס וולף

13.5.2012 / 16:02

ח"כ מירי רגב סירבה לבקשת נתניהו לדחות את הדיון בוועדת השרים לחקיקה על הצעתה. שרי הליכוד תהו - "למה להביך את ראש הממשלה?" - ונתניהו הפיל את החוק

ראש הממשלה הפיל את החוק: שרי הליכוד התנגדו היום (ראשון) להצעת חוק שיזמה ח"כ מירי רגב לסיפוח ההתנחלויות, וההצעה נפלה לאחר דיון שנערך בוועדת השרים לחקיקה. תחילה ההצעה כמעט אושרה, אך לאחר התערבות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וסירובה של רגב להיענות לבקשתו לדחות את הדיון בחודש, הוועדה, ובתוכה גם מרבית שרי הליכוד, החליטה להפיל את הצעת החוק.

הדיון נפתח בדבריה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אורית קורן, שאמרה כי "יש בהצעה אופי מדיני דומיננטי והיא מצרה את מרחב האפשרויות של הממשלה להתנהגותה בשטחים. זה כמעט סיפוח מלא של השטח. אין כאן מניעה משפטית, אך קיבלנו התחייבויות במסגרת הסדר הביניים". בתגובה לדבריה אמר השר גדעון סער: "אם זה נושא מדיני, מדוע את צריכה להביע עמדה? אולי החוק דווקא מרחיב את אפשרויות הפעולה של הממשלה?".

יו"ר הוועדה - שר המשפטים, יעקב נאמן, עבר להצבעה. השרים דניאל הרשקוביץ, משולם נהרי, לימור לבנת, גדעון סער, סטס מיסז'ניקוב ויעקב מרגי, תמכו בהצעת החוק, ואילו השרים שלום שמחון, דן מרידור ואורית נוקד התנגדו לה. עוד לפני שהסתיימה ההצבעה, התפרץ השר בני בגין ואמר: "אני מבקש להבין מה קורה פה. הנושא הזה מסור לממשלה. האם מציעים לכפות על הממשלה החלטה כזו? צריך להשאיר זאת לישיבת ממשלה שתיוחד לנושא".

"רגב התנהגה בפופוליזם"

בעקבות הדברים ביקש נאמן לדחות את ההצבעה כדי להתייעץ עם ראש הממשלה, ולערוך הצבעה חוזרת כעבור רבע שעה, למרות שהרשקוביץ ושרים אחרים שתמכו מחו וטענו כי כבר הייתה הצבעה. עם החזרה מההפסקה נאמן הציע לדחות את הדיון בחודש, ובינתיים לתאם את הנושא עם ראש הממשלה. "זו הצעה מדינית ואי אפשר להעבירה בלי תיאום כזה", אמר. עם זאת, בגין התנגד לכך ואמר: "אני מבקש להפיל את ההצעה. עלולה להיות פרשנות מרחיקת לכת כאילו ראש הממשלה שוקל ברצינות לתמוך בהצעה הזו. זה לא מועיל למדינה, זה לא מציאותי, ולהפגנה כזו יש מחיר בזירה הבינלאומית".

"להביא כזו הצעה out of the blue - אין הזוי מזה. צריך להיות דיון ארוך ורציני. אסור להשאיר את הנושא בספק", אמר מרידור. הרשקוביץ הוביל את הצד השני לבגין ומרידור וציין כי "כפי שאתם טוענים שיהיו השלכות אם נאשר את ההצעה היום, באותה מידה יש משמעות להפלת החוק. יש כאן אמירה לא רק כלפי חוץ, אלא גם כלפי פנים. אתם מתייחסים רק למסר כלפי אומות העולם, ואני מתייחס למסר כלפי עם ישראל. כדאי לדחות את הדיון בחודש ולהגיע להסכמות". בגין הוסיף: "אני לא רוצה להשלות אנשים כאילו יש סיכוי שהחוק יעבור".

בעקבות הדברים אמר נאמן כי "יש בעיה רצינית מאוד בהבאת ההצעה באופן פרטי. אני מציע שאחד השרים ידבר עם המציעה ויבקש ממנה להסיר את ההצעה מסדר היום". כאשר הוא הציע שבגין ישוחח עם רגב, השיב בגין: "יותר קל להסדיר את מגרון מלדבר אתה". בשלב זה הודיעו בוועדה שנתניהו מבקש לדחות את הדיון בחודש. השר אדלשטיין הודיע על כך לרגב והציע לה להיענות לבקשת נתניהו, אלא שהיא סירבה. "למה להביך את ראש הממשלה?", תהו שרי הליכוד, והצביעו נגד.

בשל סירובה של רגב להיענות לבקשת נתניהו, תקפו שרים בוועדה את התנהלותה ואמרו: "רגב התנהגה בפופוליזם, היה עליה לחכות חודש ולהיענות לבקשת ראש הממשלה". בתגובה אמרה ח"כ רגב כי "לא הבטיחו שיעשו כלום. אמרו: תדחו בחודש. ממילא יפילו את זה, אז למה לחכות חודש? אף אחד מאנשי ראש הממשלה לא התקשר אלי. אם היו אומרים לי 'נדחה בחודש מתוך רצון לקדם' – הייתי דוחה בחודש, אבל בלי להבטיח כלום?". בתגובה לדברי השרים לפיהם היא התנהגה בפופוליזם, אמרה רגב: "אותם שרים צריכים להסתכל במראה ולהיות בטוחים שמה שהם אומרים הם גם מבצעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully