וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת אחדות - למי זה טוב?

לירון מרוז

8.5.2012 / 6:44

ליו"ר קדימה הטרי לא היה מה להפסיד. הסקרים ניבאו לו מפלה בבחירות מה שחייב אותו ללכת למהלך פוליטי נועז. לירון מרוז סבור שאולי יש למהלך מניע נסתר - תקיפה באירן, למשל

שמונה פעמים במשך שתי דקות הטיח שאול מופז בבנימין נתניהו שהוא שקרן. הוא משקר בתחום הכלכלי, אמר, בתחום המדיני ומשקר את צעירי ישראל. מופז לא הוקלט בסתר אומר את הדברים בכנס פעילים, אלא עשה זאת במסיבת עיתונאים בחדר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. חמישה חודשים אחר כך, הוא נכנס לממשלתו של נתניהו באחד המהלכים הפוליטיים המפתיעים שנראו כאן אי פעם. תזכורת: בהתמודדות האחרונה על ראשות קדימה זכה המתמודד אבי דיכטר לקיתונות של בוז כשהודיע שאם וכאשר ייבחר ייכנס למשא ומתן מואץ עם נתניהו על כניסה לממשלתו. בדיעבד מתברר שזה בדיוק מה שעשה מופז, בדיוק מה שאמרה ציפי לבני שיעשה.

ליו"ר האופוזיציה הטרי לא היה הרבה מה להפסיד. הסקרים שניבאו למפלגתו מפלה בבחירות הקרובות חייבו אותו ללכת למהלך פוליטי נועז שנוגד התחייבויות קודמות שלו. אפשר לקרוא לזה זגזגנות, אפשר סירחון פוליטי, אפשר גועל נפש. הכל לוקח.

אבל אם מנקים את הציניות, הרי שהנושאים שבשמם נכנסה קדימה לממשלה חשובים וראויים. עניין השוויון בנטל ראוי לו שיעלה אחת ולתמיד לדיון רציני בממשלה רחבה שאינה מוחזקת כבת ערובה בידי המפלגות החרדיות, אם כי חשוב שגם הן ייטלו חלק משמעותי בדיון. מופז, יחד עם חבר מפלגתו יוחנן פלסנר, ששמו מוזכר כמי שיוביל את הטיפול בנושא, עשו עבודה רצינית ומעמיקה בנושא בשנה האחרונה ומהשותפות הקואליציונית הטרייה יכולה לצאת בשורה חדשה. יחד עם זאת, חשוב לציין שמתווה הפיתרון שעליו מדובר בהסכם בין המפלגות מציע לפתור את הסוגיה בהעלאת מכסות המתגייסים, ולא בצמצום דרסטי של מכסות הלא-מגויסים שאותו מקדמת קדימה. גם לשינוי שיטת הבחירות יש סיכוי לא קטן לעבור – אם יעבור יהיו הבחירות הבאות לפי השיטה החדשה - אם כי כאן יש רק הצהרה כללית ולא ירידה לפרטים.

המפסידים: לפיד ויחימוביץ'

ניתן למצוא גם תבונה פוליטית לא מעטה במהלך מבחינתה של קדימה. למעט מופז, אנשי מפלגתו לא קיבלו תיקים בממשלה בשלב זה, מה שיקל על קדימה לפרוש אם תבין שנתניהו לא באמת מתכוון ללכת למהלכים דרמטיים בנושאי הליבה. במקרה כזה יוכלו מופז ואנשיו לבוא לבוחרים ולומר להם: חשפנו את פרצופו האמיתי של ראש הממשלה שאינו רוצה בשינוי שעליו הוא מדבר.

המגעים בין קדימה לליכוד החלו בשבוע שעבר, בהובלת ראש לשכת נתניהו עד לאחרונה, נתן אשל, יועצו האסטרטגי של מופז, ליאור חורב, ויו"ר הקואליציה, זאב אלקין. ביממה האחרונה הם צברו תאוצה עד שהגיעו לכדי מיצוי. בניגוד לפארסה הקטנה שהייתה לו במרכז הליכוד ביום ראשון בערב, נתניהו ואנשיו הוכיחו פעם נוספת שבקדנציה הזו במהלכים הפוליטיים הגדולים הם שולטים ביד רמה. גם בפילוג בעבודה שהוליד את מפלגת העצמאות הם היו מעורבים עד צוואר והצליחו לעשות הכל בחשאיות גמורה. אם מבחינת ראש הממשלה הכל ילך כשורה, עשויה להיות ממשלתו זו שכיהנה במשך הזמן הארוך ביותר מאז קום המדינה. אבל גם נתניהו נוטל במהלך שעשה סיכונים לא מבוטלים. אם יטפל ברצינות בחוק טל הוא עלול להיכנס לעימות קשה עם ש"ס ויהדות התורה, כניסת קדימה לממשלה תחזק את הצד המתון בקואליציה שלו, מה שיכול לגרום לקרע עם הימין סביב הפינוי של שכונת האולפנה ועניינים מדיניים נוספים.

לכאורה שלי יחימוביץ' ויאיר לפיד, שנראו עד כה כמנצחים הגדולים של מערכת הבחירות, הם הנפגעים העיקריים מהמהלך הפוליטי. אבל יחימוביץ', בתפקידה כיו"ר האופוזיציה (של פחות מ-30 ח"כים!), תוכל להמשיך ולחדד מסרים ולבדל את מפלגתה, בטח על רקע התקציב הקשה של 2013. לפיד יצטרך למצוא דרך לשמר את הרלוונטיות שלו למשך שנה וחצי, אתגר שאינו פשוט כלל.

ואולי הכל שטויות. לא חוק טל, לא שינוי שיטת הממשל ולא התקציב. כשרמטכ"ל ושר ביטחון נכנס לממשלה שעות ספורות לפני שהכנסת מתפזרת ייתכן שהדבר מעיד שאנחנו עומדים בפני מהלכים דרמטיים שמצריכים כמה שיותר אנשים בעלי ניסיון ליד ההגה. תקיפה באירן, למשל.

הסכם ממשלת אחדות - כותרות אחרונות
אין בחירות - קדימה מצטרפת לממשלת אחדות
לפיד על הסכם האחדות: "פוליטיקה ישנה ומכוערת"
שרי הליכוד בירכו את נתניהו; דנון: פגיעה בציבור
רק לפני חודשיים: ממשלת נתניהו רעה, לא אכנס אליה
הסכם האחדות בין הליכוד וקדימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully