וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפחות מוחות לקראת קבורת 8,000 צנצנות האיברים

גלעד גרוסמן

7.5.2012 / 18:57

לאחר החשיפה שהמכון לרפואה משפטית מחזיק אלפי צנצנות בהן איברים ורקמות של מתים משנת 2000, בעוד כשבועיים הם יקברו בקבר אחים. המשפחות זועמות: רבים לא יודעים על הקבורה

בעוד כשבועיים אמור משרד הבריאות להתחיל לקבור למעלה מ-8,000 צנצנות המכילות איברים ושאריות רקמה אנושית המוחזקים במכון לרפואה משפטית באבו כביר, במסגרת מבצע "מנוחה בכבוד", עליו הוכרז בחודש שעבר. אולם, קרוביהם של המתים שאיבריהם מוחזקים באבו כביר מבקשים לשנות את המבצע, ואף קראו לראש הממשלה להתערב. כמה עשרות מהם צפויים להפגין מחר (שלישי) נגד המבצע.

את ההפגנה, שתתקיים מחוץ למכון, יוזם "ועד נפגעי המכון לרפואה משפטית", גוף שהוקם על ידי קרובי משפחה של נפטרים שנותחו באבו כביר. במכתב ששלח אתמול הפרקליט של הוועד, עורך הדין עדו אורלנסקי, שמייצג את משפחות בכמה תביעות נגד המכון לרפואה משפטית, לראש הממשלה וסגן שר הבריאות, הוא מבקש מהם להתערב בניהול המבצע ולשנותו.

לטענת חברי הוועד, מבצע הקבורה אינו מכבד את הנפטרים והמשפחות, ולטענתם רק נועד "לקבוע עובדות בשטח". במכתב שנשלח למכון לרפואה משפטית מלינים חברי הוועד על כך שלא היה פרסום מספיק אודות המבצע ולא נעשתה פניה ישירה למשפחות, ולכן ייתכן מאוד שמשפחות רבות כלל אינן יודעות על כך שמתכוונים לקבור את איברי יקיריהן בקבר אחים. חברי הוועד גם דורשים שיתבצע תיעוד מפורט של כל האיברים השמורים במכון, וכי במקרה של צנצנות שאינן מזוהות, לבצע בדיקת DNA לאיברים ולפנות למשפחות לפני הקבורה. בוועד גם זועמים על כך שהמדינה קבעה כי משפחות שרוצות לקבור את איברי יקיריהן בקבר הקיים, ולא בקבר משותף, יצטרכו לממן זאת בעצמן.

בתוך כך, גם התנועה לאיכות השלטון פנתה לאחרונה לראש הממשלה ולשר הבריאות, בנימין נתניהו, ולסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית "לחקירת המחדל בהתנהלות משרד הבריאות בכל הנוגע לרקמות ולאיברים שנאספו במכון לרפואה משפטית באבו כביר".

לפני כשלושה שבועות הציג משרד הבריאות את התכנית שגובשה לקבורת האיברים ושאריות רקמה אנושית, אשר הוחזקו במכון לרפואה משפטית. על פי התכנית, יובאו חלקי הגופות הנמצאים במכון מאז שנת 2000 לקבורה מסודרת. האיברים יובאו לקבורה בקבר אחים, כאשר משפחות שיבקשו לקבור את השרידים בקברי יקיריהם יוכלו לבצע הליך של פתיחת קבר בתשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully