וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס ימריא לביקור בקנדה: על הפרק - האיום האירני

טל שלו

6.5.2012 / 0:38

נשיא המדינה ימריא לבעלת בריתה של ישראל לקראת המפגש בין נציגי אירן למדינות המערב, שייערך בסוף החודש בעירק. בנוסף יחתום פרס בביקורו על הסכמים לשיתופי פעולה כלכליים

בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת ההכרה כי קנדה, שכנתה מצפון של ארצות הברית, היא מבעלות בריתה האסטרטגיות הגדולות של ישראל בעולם - ואף זכתה לכינוי ה-BFF (החברה הכי טובה לנצח) של ישראל. אחרי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק ושר החוץ אביגדור ליברמן - שביקרו בחודשים האחרונים באוטווה, בירת קנדה - ימריא היום (ראשון) נשיא המדינה, שמעון פרס, לביקור ממלכתי במדינה שמטרתו העיקרית "הבעת תודה והערכה לצמרת המדינית על עמידתה לצד ישראל, וחיזוק ושימור היחסים האסטרטגיים העמוקים בין המדינות", כפי שהגדירו בבית הנשיא.

באופן חריג, פרס יטוס בחברת התעופה "אייר קנדה" לביקורו, ולא בחברת תעופה ישראלית - זאת לאחר שחברת אל על דרשה תוספת של אלפי דולרים עבור העברת בלון חמצן במטוס, נוהל חובה בטיסות של אישי ציבור. באל על מיהרו להתנצל ולבטל את הדרישה לתוספת תשלום על ציוד חירום לאישי ציבור, וטייסי החברה אף שיגרו מכתב בו הביעו את התנצלותם "לנוכח התנהלות קלוקלת זו מצד האחראי על כך".

קנדה מהמובילות להחרפת הסנקציות נגד אירן

נוסף לתמיכתה העקבית של קנדה בשלל מאבקיה של ישראל בזירה הבינלאומית, בהם המאבק המדיני לאחר מבצע "עופרת יצוקה", ההתנגדות למהלך הפלסטיני החד צדדי באו"ם והמאבק בארגונים בינלאומיים - ממשלת קנדה, בראשות ראש הממשלה סטיבן הארפר, הובילה בשנים האחרונות את המהלכים להחרפת הסנקציות נגד המשטר באירן בשל תכנית הגרעין שלה. ביקורו של פרס צפוי לעסוק בעיקרו בהתפתחויות האחרונות ובהכנות למפגש הקרוב בין מדינות המערב לבין הנציגים האירנים, שייערך ב-23 במאי בבגדד, בירת עירק.

קנדה הביעה תמיכה עקבית בעמדתה של ישראל לפיה נשק גרעיני אירני מסכן את היציבות העולמית. עם זאת, קנדה הצהירה כי היא מסתייגת מתקיפה צבאית של מתקני הגרעין באירן, וכי היא רואה בארצות הברית את הגורם המרכזי שצריך להוביל את הכוח האפקטיבי נגד אירן. בניגוד לראש הממשלה, שמביע סקפטיות מיכולתן של השיחות בין אירן לבין שש המעצמות להוביל לעצירה של העשרת האורניום במדינה, והתריע כי הן מאפשרות לאירנים "להרוויח זמן", הנשיא פרס קרוב במיוחד לעמדת ראש הממשלה הקנדי הארפר, שסבור כי כל מהלך - כולל תקיפה צבאית - צריך להיעשות רק כחלק מקואליציה בינלאומית בהובלת ארצות הברית. "אני מאמין שאירן מחומשת בגרעין היא סכנה לעולם - לא פחות מאשר לישראל", אמר פרס בראיון יום העצמאות לוואלה! חדשות. "אני מאמין למה שאומר הנשיא אובמה, ואני חושב שהוא אומר דברים אמיתיים וגם מוכיח אותם. אני חושב שהוא צודק, ומייצג אינטרס אמריקאי בפני עצמו", אמר פרס.

בנוסף לשורה של פגישות עם בכירים ופוליטיקאים בבירה אוטווה, בהן יידונו גם נושאים נוספים על סדר היום במזרח התיכון, יקדיש פרס זמן ניכר לקהילה היהודית במדינה, וייפגש עם בכירי הקהילה באוטווה, מונטריאול וטורונטו. במהלך הביקור, שיכלול גם חתימה על הסכמי שיתוף פעולה כלכליים ומדעיים, יתארח הנשיא גם בכינוס מיוחד שיעסוק בננו-טכנולוגיה ובשיתוף הפעולה המדעי.

לקריאה נוספת:
נתניהו בקנדה על עוזי ארד: "לא תופסים אדם בצערו"
פרס: במאבק באירן, עלינו להיות חלק מקבוצה עולמית

לפנייה לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully