וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד מאותת: "אעשה כל שביכולתי להיות בממשלה הבאה"

פנחס וולף

5.5.2012 / 0:20

בדבריו בחוג בית הקדיש לפיד מקום מרכזי לתהליך המדיני. "ירושלים והפליטים צריכים להיות בסוף המו"מ". לצד זאת תקף: "יחימוביץ' תוביל אותנו למציאות כלכלית כמו שיש ביוון"

"אעשה כל שביכולתי להיות בממשלה הבאה" – כך אמר אמש (שבת) יאיר לפיד בחוג בית שקיים במושב טל שחר שבאזור גדרה. "אני מפלגת מרכז שעוסקת ברוב הציבור, וככזאת, היא צריכה לשאוף בכל כוחה לשבת בקואליציה", הסביר לפיד ותהה: "אני גם לא יודע מתי הוצאנו מחיינו את המונח 'פשרה הוגנת'", משום שלדבריו ישיבה בקואליציה מצריכה "פשרות הוגנות".

יושב הראש הטרי של מפלגת "יש עתיד" אמר כי אינו יודע "כמה זמן ייקח להגשים את הדברים שאני אומר", אך לצד זאת ציין והדגיש כי "יש דבר אחד שאני יכול להבטיח: פוליטיקה היא הקריירה השנייה שלי, וזה מה שאני הולך לעשות. את הדברים הללו אני הולך לעשות, ייקח כמה שייקח".

יאיר לפיד, אוניברסיטת תל אביב. נמרוד סונדרס
"אין זה אחראי שמישהו שייתכן שיהיה בממשלה בעוד ארבעה חודשים, יעמוד על הדשא וידבר על ירושלים". לפיד/נמרוד סונדרס

הוא אמנם סירב להשיב על שאלות מהקהל לגבי עמדותיו על חלוקת שטחים בהסדר אפשרי מול הפלסטינים ובכלל זה לגבי חלוקת ירושלים, אך רמז בהקשר זה על רצונו לשבת בקואליציה: "אין זה אחראי שמישהו שייתכן שיהיה בממשלה בעוד ארבעה חודשים, יעמוד על הדשא וידבר על ירושלים". לדבריו, "זה לא מקרה שאף פוליטיקאי רציני לא אומר מה העמדה שלו על הדברים הללו, כי כך לא מנהלים משא ומתן. צריך קודם להיכנס למשא ומתן. יהיו התנחלויות שיירדו, גושי התנחלויות יישארו, ואחת הטעויות הגדולות היא שאנחנו מנסים להתחיל את המשא ומתן בירושלים. ירושלים והפליטים צריך להיות בסוף המשא ומתן".

לפיד הקדיש מקום נכבד בדבריו לתהליך המדיני. בעוד הוא מדבר על שלושה תיקונים אזרחיים גדולים שיש לעשות: שינוי חוק טל, שינוי שיטת הממשל ומלחמה בשחיתות, הוא הגדיר את התהליך המדיני כ"עוד תיקון שיש לעשות". לדבריו, "לקחנו את הבעיה הזאת, שהיא הכי מורכבת בעולם המערבי, והיות שזה מסכן אותנו החלטנו שנעביר אותה לילידים שלנו. זו התנהגות לא אחראית".

על המאחזים: "מה שלא חוקי לא חוקי"

כיאה לרצונו לצייר את מפלגתו כמפלגת מרכז, לפיד סירב ללכת בדרכה של לבני ולהאשים רק את הממשלה בכישלון המשא ומתן עם הפלסטינים. הוא האשים את שני הצדדים: "אני לא שמאלן יפה נפש. אני חושב שהפלסטינים אשמים שתהליך השלום נתקע. יש בעיה גדולה עם הפלסטינים. אבל לא לשבת ליד השולחן? לא להגיד לעצמנו שאנחנו צריכים לנהל מו"מ? כל אחד יודע איך ייגמר הסכסוך. הוא רק לא יודע כמה זמן זה ייקח. זה ייגמר בשתי מדינות לשני עמים, אבל אנחנו לא עושים כלום כדי שזה ייגמר כמה שיותר מהר".

לצד זאת, הוא הביע את עמדתו הנחרצת בנוגע למאחזים בלתי חוקיים ואמר: "מה שלא חוקי לא חוקי, וצריך לרדת. אין מצב בו יש בג"ץ ואז אומרים: אנחנו חושבים אחרת". ולצד זאת ציין גם לאילו תכניות הוא מתנגד, בהן תכניות למדינה דו לאומית, ותכניתו של נפתלי בנט, שמתכוון גם הוא להיכנס לפוליטיקה, ומציעה לספח את שטחי C, תוך הענקת אזרחות לתושביהם הפלסטינים, אותה אף הגדיר לפיד כ"לא ציונית".

בתוך כך, נראה כי לפיד משחיז צפוניים פוליטיות. כאשר נשאל מדוע הוא לא רץ לפוליטיקה במסגרת מפלגת העבודה השיב: "העבודה היא מפלגה ראויה ויחימוביץ' היא ראויה, עם דעות ראויות, ששונות משלי מאוד. היא סוציאליסטית, תומכת בוועדים. אני לא סוציאליסט. מרגיזות אותי חלק מהתנהלויות הטייקונים. שתשובה ודנקנר בונים קזינו בווגאס ואז אומרים לא יכולים לשלם. אני בעד חוק קלון, אבל אני לא רוצה מדינה ששונאת הצלחה, שכל מי שמצליח - שונאים אותו על זה שהצליח". לפיד אף החריף ואמר כי "התפיסה של שלי תוביל אותנו למציאות כלכלית כמו שיש ביוון. אין שום דבר בנושא החברתי שאני והעבודה מסכימים עליו".

נפלתי בנט הגיב על דבריו של לפיד: "אבסורד בעיני שבאותו נאום לפיד מסוגל לדבר על הקמת מדינה פלסטינית וסילוק יהודים מביתם ובמקביל לכנות את התכנית לסיפוח אזורי C כלא ציונית. במילון המושגים שלי ההתיישבות היא הציונות ופינוי מאות אלפי יהודים מביתם הוא קץ הציונות".

עוד באותו נושא:
תקנון "יש עתיד": לפיד בראש לשתי קדנציות לפחות
לפיד בכנס בחירות ראשון: לשלול קצבאות ממשתמטים
ישי: "לפיד אנטי כמו אביו אך מנסה להסתיר השנאה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully