וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

44 שנים לאחר שהוטמנו: אלפי מוקשים יפונו מהערבה

4.5.2012 / 5:35

מבצע רחב היקף: כ-70 אלף מוקשים יפונו מכ-130 אלף דונמים באזור הערבה. לצורך הפינוי, שנעשה על ידי חברות אזרחיות, הובא מכשיר ייעודי, מהגדולים בעולם, לפינוי מוקשים

הרשות לפינוי מוקשים במשרד הביטחון, בראשותו של תת אלוף במיל' ארווין לביא, החלה לפני ימים אחדים את הפרויקט לפינוים של 70 אלף מוקשים מגבולות ישראל. בשלב הראשון יפונו 250 דונם ובהם מוקשים נגד אדם (נ.א) באזור נאות הכיכר שבערבה. על פי הערכת קציני הנדסה בפיקוד דרום, הוטמנו באזור זה בשנת 1968 למעלה מ-7,000 מוקשים נגד אדם קטלניים במשקל של 50 גרם כל אחד, כדי למנוע חדירות מהשטח הירדני לישראל.

המכונה לכתישת המוקשים

גורמי צבא דיווחו כי ביומיים האחרונים פונו עשרה דונמים ונשמעו פיצוצים כתוצאה מכתישת המוקשים. הכתישה היא שיטת העבודה לפינוי המוקשים בעזרת מכשיר ייעודי, הנחשב לאחד הגדולים בעולם (minewolf), שמרים את האדמה בעומק של 35 סנטימטרים וכותש את המוקשים, עד כדי פיצוץ, ומועך באותה פעולה את השיחים והעצים שנמצאים בנתיב העבודה.

לאחר הכתישה, מבוצעת פעולת ניפוי, במהלכה מפרידים בין החול לבין המוקשים שנאספים מהשטח. פעולות אלו מבוצעות פעמיים בהתאם לתקן ישראלי מחמיר תחת פיקוד של אנשי משרד הביטחון. גורמי צבא מעריכים כי שלב א' של הפרויקט יסתיים בעוד כארבעה חודשים ושלב ב', שיתקיים באזור מושב עין יהב בערבה, יכלול פינוי של 1400 דונמים שבהם הוטמנו למעלה מ-20 אלף מוקשים.

פיצוץ בבקעה: 1,500 מוקשים פוצצות בצורה מבוקרת, פברואר 2012. דובר צה"ל
פינוי מוקשים באזור הבקעה לפני כחודשיים/דובר צה"ל

לפי מפות המוקשים ונתוני קציני ההנדסה של צה"ל, יש כיום בקרקעות ישראל למעלה מ-130 אלף דונמים החשודים כי בהם הוטמנו למעלה מ-70 אלף מוקשים. עד כה העבירה הממשלה תקציב של 27 מיליון שקלים לפינוי המוקשים ובמקביל מפעילים במשרד הביטחון מאמצים לרכז תרומות מהעולם להאצת הפרויקט. לאחר פינו המוקשים, 70% מהקרקע תישאר כפי שהיא, ותשמש לצורכי חקלאות או טיולים, ושארית הקרקע תעבור שינוי ייעוד בהתאם להחלטות של המועצות האזוריות שהקרקעות בבעלותן. ביצוע משימת הפינוי ניתן לחברות אזרחיות שזכו במכרז של משרד הביטחון.

לפני כחודשיים צה"ל פוצץ כ-1,500 מוקשים נגד טנקים שהניחו כוחות הנדסה בגבול ישראל-ירדן באיזור אתר ההטבלה קאסר אל יהוד – לפני כ-36 שנה. אלא שמוקשים אלו פונו על ידי פלוגות מבית הספר להנדסה צבאית תוך שהם חושפים אותם ומניחים עליהם חומרי נפץ על מנת לנטרלם.

לקריאה נוספת:
אחרי 36 שנה: צה"ל פוצץ 1,500 מוקשים בבקעת הירדן
לפני כשנה: צה"ל ניקה 3 שדות מוקשים ליד מושב חצבה בערבה
מג'דל שמס: "שדה מוקשים מ-67' מסכן את ילדינו"

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully