וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 36 שנה: צה"ל פוצץ 1,500 מוקשים בבקעת הירדן

יהושע בריינר

16.2.2012 / 1:10

המוקשים הונחו בגבול ישראל-ירדן באמצע שנות ה-70 במטרה לבלום תקיפה ירדנית אפשרית. באזור הגבול עוד מנוחים קרוב ל-15 אלף מוקשים. מרבית השדות שפונו מועברים לחקלאי הבקעה

צה"ל פוצץ אתמול (רביעי) 1,500 מוקשים נגד טנקים שהניחו כוחות הנדסה בגבול ישראל-ירדן באיזור אתר ההטבלה קאסר אל יהוד – לפני כ-36 שנה. המבצע לסילוק המוקשים החל ביום ראשון השבוע, אז הגיעו פלוגות מבית הספר להנדסה צבאית אל שדה המוקשים המיושן, כשהחיילים מצוידים במפות המקוריות משנת 1975 על מנת לאתר את המוקשים. הם החלו לחשוף אותם ולהניח עליהם חומרי נפץ על מנת לנטרלם ואתמול בבוקר החלו כאמור בפיצוץ.

המוקשים יועדו להוות מכשול לכוחות המשוריינים של צבא ירדן במקרה של תקיפה ממזרח, אולם על אף הסכם השלום שנחתם לפני למעלה מ-15 שנה, ישראל לא פינתה עד היום את שדות המוקשים באזור. מלבד 1,500 המוקשים שפוצצו, עדיין מונחים באזור הגבול הירדני קרוב ל-15 אלף מוקשים.

פיצוץ בבקעה: 1,500 מוקשים פוצצות בצורה מבוקרת, פברואר 2012. דובר צה"ל
"המוקשים מהווים בעיה רצינית באזור הגבול". שדה המוקשים, אתמול/דובר צה"ל

"המוקשים מהווים בעיה רצינית באזור הגבול", אמר קצין ההנדסה של אוגדה 162 סא"ל רועי זילברברג לוואלה! חדשות. "בשנים האחרונות התחלנו בפינוי שדות המוקשים כשמרבית השטח מועבר לחקלאי בקעת הירדן. מעבר לכך, אזור אתר ההטבלה קאסר אל יהוד התפתח מאוד מבחינה תיירותית בשנתיים האחרונות והכוונה היא שכעת במקום שלטי אזהרה - הנוצרים הרבים שפוקדים את המקום יוכלו ליהנות מקצת יותר נוף ומכמה שפחות גדרות", הסביר.

הדרך לפינוי כלל המוקשים בארץ עוד ארוכה

לדברי סא"ל זילברברג, הפיצוצים המבוקרים אף משביחים את האדמה עבור החקלאים. עם זאת, הוא מודה כי העבודה לנטרול המוקשים המיותרים בכלל הארץ רחוקה מלהסתיים. "נכון שעדיין לא מדובר בכל המוקשים, אך הפעילות השבוע היא בהחלט התחלה. הרגישות הגדולה באזור אתר ההטבלה הייתה בשל קרבת המוקשים לאזור, וכן בגלל הקרבה לים המלח שהפכה את המוקשים 'רגישים' יותר. המגמה היא להתחיל במקומות שרגישים יותר וקרובים לתנועת אזרחים".

במערכת הביטחון הוקמה לא מכבר רשות מיוחדת שכל ייעודה הוא פינוי שדות מוקשים, אולם נראה כי ההתמודדות מול הבעיה קשה משתיארו. כך למשל, באזור הגדה המערבית קיימים עד היום שדות בהם הונחו מוקשים שעם השנים מיקומם שונה בשל תנאי מזג אוויר. כמו כן, בחלק מהמקומות ישנם מוקשים שהונחו על ידי ירדן, ויש קושי רב במיפוי מיקומם הנוכחי.

לקריאה נוספת
לפני חודשיים: שרידי אדם ומדים נמצאו בלב שדה מוקשים בצפון
מג'דל שמס: "שדה מוקשים מ-67' מסכן את ילדינו"
ביוני: צה"ל ניקה 3 שדות מוקשים ליד מושב חצבה בערבה
לפני שנה: ניצחון למטיילים - אין מוקשים במעיין עין מוקש בגולן

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully