וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין פיצוח קודים למשחקי מין: מי רצח מרגל בריטי?

כשנתיים אחרי שנמצא עירום בתוך תיק באמבטיה, קבעה חקירה מיוחדת כי סוכן ה-MI6 גארת' וויליאמס כנראה נרצח - אך כנראה שלעולם לא נדע בידי מי. מה מנסה שירות הביון להסתיר?

מי רצח את סוכן המודיעין - ולמה? שנה ותשעה חודשים לאחר שגופתו של גארת' וויליאמס, מפצח קודים מומחה בשירות הביון הבריטי MI6, נמצאה בתוך תיק ספורט אדום באמבטיה בדירה לונדונית, פורסמו השבוע מסקנות חקירה מיוחדת שנערכה בנושא - והן מותירות יותר סימני שאלה מתשובות. וויליאמס, קבעה החקירה, ככל הנראה נרצח - בהרעלה או בחנק - אולם אין דרך ודאית לקבוע זאת, ומבחינה משפטית, אין אפילו די ראיות כדי לקבוע שמותו נגרם מסיבות פליליות.

"ככל הנראה לעולם לא נדע מה גרם למותו של וויליאמס", נכתב בדו"ח הנוקב שפירסמה ביום רביעי חוקרת מקרי המוות שהופקדה על התיק, פיונה ווילקוקס, המעלה בין היתר כמה תהיות קשות גם לגבי התנהלות הרשויות, ובעיקר הממונים על וויליאמס בשירות הביון, והיחידה למלחמה בטרור של המשטרה המטרופולינית, SO15, שהייתה מופקדת על החקירה. החקירה הזו, על פי ווילקוקס, לקתה במגוון תקלות, בהן "איבוד" ראיות או הגשתן באיחור, בלבול בין ראיות DNA, והדלפות שונות לתקשורת מתוך חומרי החקירה, שנגעו לחייו האישיים של גארת', בן 31 במותו. ההדלפות הללו, העריכה, נועדו ל"מניפולציה של הראיות". עוד קבעה כי האפשרות שמנגנוני הביטחון או המודיעין הבריטיים עצמם היו מעורבים ברציחתו - כפי שחושדים בני משפחתו - היא בהחלט "כיוון חקירה לגיטימי" שלא ניתן לפסול אותו.

גארת' וויליאמס, סוכן של שירות הביון הבריטי MI6, שגופתו נמצאה בדירה בלונדון בנסיבות מסתוריות באוגוסט 2010. Metropolitan Police, AP
התיעוד האחרון של וויליאמס בחיים, במצלמת אבטחה של מרכול, ככל הנראה שעות לפני מותו/AP, Metropolitan Police

תחילתו של הסיפור ב-23 באוגוסט 2010, אז הגיעו שוטרים לדירתו של וויליאמס - מומחה לפענוח צפנים ופיצוח קודים בתפקיד רגיש ב-GCJQ, שירות מודיעין האותות (סיגינט) של הסוכנות - לאחר שלא הגיע לעבודה או יצר קשר עם איש במשך מספר ימים. השוטרים שפרצו את דלת הדירה בשכונת פימליקו נתקלו במחזה מוזר ביותר: גופתו של וויליאמס נמצאה עירומה בתוך תיק ספורט אדום של חברת "נורת' פייס" שהיה מוטל בתוך האמבטיה. על גופו לא נמצאו כל סימני אלימות או מאבק, ונתיחת הגופה העלתה כי הוא מת כשבוע לפני מציאת גופתו, כנראה ב-16 באוגוסט.

חובב קשירות? "אין ראיות לפעילות אוטו-אירוטית"

על פי דיווח ה"גרדיאן", בחדר האמבטיה לא נמצאו כל טביעות אצבעות, אפילו לא של וויליאמס עצמו - עדות חותכת למדי לכך שהיה שם אדם נוסף ש"ניקה" את הראיות. החוקרים גם קבעו כי לא ייתכן מבחינה פיזית שוויליאמס הצליח להיכנס בעצמו אל תוך התיק ולסגור אותו מבפנים - ולכן ברור כי הוכנס אליו, ככל הנראה כשכבר היה חסר הכרה או מת (בשל העדר סימני מאבק), או לחלופין, שנכנס אליו מרצונו החופשי, מסיבה זו או אחרת - ואז מישהו סגר אותו מבחוץ. האפשרות הזו התבררה בהמשך כפחות מופרכת ממה שניתן היה לחשוב, שכן ההדלפות מהחקירה העלו כי הוא היה חובב של "קשירות" ושאר משחקי מין, ואף ביקר באתרי אינטרנט של מין סאדו-מזוכיסטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
צילומים שפרסמה משטרת לונדון כדי להמחיש כיצד ניתן להכניס אדם לתוך תיק ספורט באמבטיה, במסגרת חקירת מותו של סוכן ה-MI6 גארת' וויליאמס, אפריל 2012. רויטרס
תמונה שפרסמה המשטרה המטרופולינית, כדי להמחיש שלא ניתן להיכנס לתיק כזה ולסגור אותו לבד מבפנים/רויטרס

בדירה, על פי המידע שהודלף בזמנו, התגלו גם בגדי נשים ואיפור - אולם ווילקוקס קבעה בדו"ח שלה כי אלו תאמו את מידותיה של אחותו של וויליאמס, והוסיפה כי להערכתה, כל הפרטים שהודלפו, כאמור, לא היו אלא נסיונות לשבש את החקירה ולהסיט אותה מהכיוון האמיתי, יהיה אשר יהיה. בקביעה פסקנית, היא פסלה כל אפשרות שהמוות קשור ל"כוונה אובדנית, קשירות או כל פעילות אוטו-אירוטית". היא גם פסלה בבוז השערה שהועלתה לאורך הדרך כי וויליאמס סגר את עצמו בתיק מתוך קלסטרופיליה - אהבת מקומות סגורים (ההיפך מקלסטרופוביה). היא אישרה שוויליאמס, שכנראה היה הומוסקסואל, הביע עניין, לפחות על פי דפוסי הגלישה שלו ברשת, ב"קשירות" (bondage), אולם הבהירה כי אין בדל ראיה לכך שהדבר קשור לנסיבות מותו.

כך נראתה זירת האירוע עם הגעת השוטרים - הדמיה משטרתית:

ווילקוקס גילתה עוד כי התקנים ניידים שהיו בביתו של וויליאמס, ובהם כנראה חומרים חסויים, נלקחו על ידי שירות המודיעין ומעולם לא נמסרו לבלשים שחקרו את התיק. עוד מתברר, כי זמן רב ומשאבים ניכרים בחקירה הושקעו בבדיקתה של פיסת בד שנמצאה בידו השמאלית של ווילקוקס - רק כדי לגלות בדיעבד כי היא הייתה שייכת לאחד מאנשי המז"פ שבדקו את הזירה.

"אפשר היה לפעול ביתר יעילות"

לפחות בתחילתה, התמקדה חקירת המשטרה בעבודתו הסודית של וויליאמס, תוך ניסיון להבין אם מותו קשור אליה. התברר בין היתר כי זמן קצר לפני מותו הוא קיבל אישור ל"הצבה מבצעית", ועבד מול גורמים בארצות הברית, בהם סוכנים של סוכנות מודיעין האותות הלאומית NSA והבולשת הפדרלית FBI. כל פרטי קו החקירה הזה נותרו חסויים לחלוטין. ווילקוקס עמדה על כך שבהחלט יש דבר מה מוזר בכך שחלף שבוע שלם מהיעלמותו של וויליאמס ועד שהחלו לחפש אותו, ותהתה כיצד ייתכן שמפקדיו בשירות לא פעלו מוקדם יותר לברר היכן הוא, אף שנעדר שבוע מהעבודה. למרות כל זאת, הדגישה כי אין כל ראיה ממשית הקושרת את מותו לעבודתו - אף שכאמור, גם הבהירה שלא ניתן לפסול זאת.

מי אשם במחדלים? נציגי המשטרה והמודיעין מתרצים, באולפן ערוץ 4:

חקירתה המיוחדת של חוקרת מקרי המוות, שנמשכה שמונה ימים ובמהלכה תישאלה 39 עדים, נועדה לבחון את החקירה שנערכה עד כה, ולברר מה עוד ניתן לעשות. במשטרה המטרופולינית, ה"סקוטלנד יארד", כבר הודיעו השבוע כי החלו לבדוק את "כיווני החקירה החדשים" שעלו ממסקנות חקירתה של ווילקוקס, אולם הוסיפו כי "פריצת דרך בחקירה עדיין רחוקה". ב-MI6 פרסמו גם כן תגובה למסקנות החקירה, בה הודו כי "היו יכולים לפעול ביתר יעילות" כשגילו את היעדרותו של וויליאמס, וחזרו ומסרו את "השתתפותם העמוקה בצער המשפחה".

אולם במשפחתו של וויליאמס היו רחוקים מקבלת ההתנצלות בהבנה, וביקרו בחריפות את הרשויות המעורבות. "האבל שלנו רק מועצם בשל כשלונם של מעסיקיו של גארת' ב-MI6 לעשות אפילו את הבדיקות המינימליות שהיו נחוצות כדי לברר מה קרה לו", נמסר בהודעה מטעם המשפחה. "אנחנו גם מאוכזבים עמוקות מכשלונה של הסוכנות למצוא כל מידע רלוונטי שישפוך אור על נסיבות מותו". המשפחה קראה לסקוטלנד יארד לבחון היטב את מסקנות הבדיקה של ווילקוקס, "ולהתקדם הלאה, כשלנגד עיניהם הליקויים הקשים בחקירה, שנחשפים כעת". אולם גם במשפחה מודים, כי הסיכוי שנסיבות מותו יפוענחו הוא קלוש ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully