וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל קיבלה את צוללת ה"דולפין" הרביעית מגרמניה

3.5.2012 / 16:53

בטקס בעיר קיל שבגרמניה במעמד מפקד חיל הים ובכירי משרד הביטחון, מסרו מנהלי המספנה את הצוללת "אח"י תנין". ברק: "מכפיל כוח נוסף ליכולות צה"ל ולעוצמת מדינת ישראל"

דובר צה"ל

(צילום: דובר צה"ל)

ישראל קיבלה היום (חמישי) באופן רשמי את צוללת ה"דולפין" הרביעית "'אח"י תנין", בטקס שהתקיים במספנה בעיר קיל הסמוכה להמבורג בגרמניה. הצוללת הועברה לידי משרד הביטחון וחיל הים הישראלי, ותגיע לישראל במהלך 2013.

שר הביטחון, אהוד ברק, ברך את אנשי משרד הביטחון וצה"ל ואמר כי "הצוללת תהיה מכפיל כוח נוסף ליכולות ולעוצמתו של צה"ל ומדינת ישראל אל מול האתגרים ההולכים ומתעצמים. חיל הים עובר בשנים האחרונות שינויים אסטרטגים אשר מציבים אותו בחוד החנית של המערכה על ביטחונה של מדינת ישראל וכזרועו הארוכה של צה"ל. ההסכם מבטא את עומק היחסים עם גרמניה ואת מחויבותה של ממשלת גרמניה לביטחונה של ישראל".

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, הדגיש את חשיבותה האסטרטגית של שייטת הצוללות ואת התעצמותה. "חיל הים ושייטת הצוללות, בין זרועותיה הנוספות של צה"ל, מהווים זרוע מרתיעה, מגנה, לוחמת ואסטרטגית עבור צה"ל ומדינת ישראל, וככאלה ימשיכו בפעילותם למען ביטחון אזרחי ישראל".

צוללת הדולפין הרביעית. משרד הביטחון
השקת הצוללת היום בגרמניה/משרד הביטחון

בטקס השקת הצוללת אמר מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, כי "הטקס היום, יותר מהכל, מייצג את הקשר החזק והייחודי בין גרמניה וישראל, במיוחד אל מול ההתפתחויות האזוריות והאתגרים המתעצמים". מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, הוסיף בטקס כי "בזמן שהאיומים הופכים לגלובליים, הקשר בין גרמניה וישראל הכרחי יותר מתמיד".

"אח"י תנין", שתגיע לישראל בשנה הבאה בתום סדרת בדיקות ואימונים, נחשבת לצוללת מהמתקדמות בעולם, והיא כלי המלחמה היקר ביותר של צה"ל. בחודש שעבר חתם שר הביטחון על הסכם בנייה ואספקה של צוללת חדשה ומשופרת - השישית במספר, שתגיע לארץ בשנת 2017 ותצטרף לצוללת החמישית שתגיע לארץ ב-2014, ולצוללת הרביעית שהושקה היום. מחיר כל אחת מהצוללות יעמוד על כחצי מיליארד דולר, כאשר שליש מהסכום ימומן על-ידי ממשלת גרמניה.

צוללת דולפין. AP
"בחזית של הים התיכון בתחום הנסתר והגלוי". הצוללת בגרמניה/AP

בשיאו של הטקס במספנות "hdw", השיקה רעייתו של הקפטן את הצוללת באמצעות השלכת בקבוק אל הדופן והבקבוק נשבר. "זוהי מסורת רבת שנים ואם הבקבוק לא היה נשבר זה היה סימן למזל רע", אמר קצין בכיר בחיל הים. "קבלת הצוללת שתגיע באמצע שנת 2013 לישראל היא קפיצת מדרגה משמעותית עבור חיל הים. הצוללת תפטרל במזרח התיכון ובכל יעד שיציבו לה".

הקצין הבכיר סיפר כי הטקס היה מרגש מאוד. "מעבר להיותו מרגש, יש פה שלב חשוב של ההבנה והמשמעות העמוקה של הצוללת למדינת ישראל. זו הצוללת הרביעית שאנו מקבלים, היא דומה לקודמותיה אבל יש לה יכולת שהיה ארוכה מתחת למים (טכנולוגיית AIP), ועוד יכולות שאי אפשר לחשוף כאן. זו ההכרה במשמעות חיל הים בהרתעה והתראה של צה"ל. אנו נמצאים בחזית של הים התיכון בתחום הנסתר והגלוי", אמר הקצין. הוא הסביר כי על הצוללת יוטמעו מערכות הגנה, תקיפה שליטה ובקרה, פיקוד ושליטה מתוצרת התעשיות הביטחוניות בישראל.

לדבריו, נמשכים האימונים והניסויים בים הפתוח, ולאט לאט הופכים את כוח האדם לצוות מבצעי מלא. "לקראת תחילת 2013 נקלוט את הצוללת החדשה בנמל חיפה", ציין. "אנשי הצוות שמאיישים אותה כעת הם צוות הקמה, ולאט לאט ייצבר הניסיון והצוות יהפוך להיות מבצעי ושווה בגודלו לצוות של אחת מהצוללות הנוספות בחיל. מספר האנשים לא משתנה משום שהצוללת היא אותה צוללת, עם תוספת היכולת לשהייה מתחת למים".

הקצין הוסיף כי כדי לאפשר לצוללת להגיע למרחקים ארוכים, יש צורך בתדלוק במהלך הדרך ובטעינת מצברים, והחימוש לא השתנה והוא בהתאם לחימוש המוכר. "השטח עליו צריך להגן הוא נרחב מאוד, גם מבחינת החזית של המדינות השונות - מצרים, סוריה, לבנון, וכן רצועת עזה. בנוסף יש את אסדות הגז להגן עליהן, כך שהשטח הוא מאוד נרחב והפעילות מתבצעת בכמה חזיתות במקביל".

"החיילים והקצינים שמשרתים בצוללת מדגימים שליחות, זה שירות לא פשוט, זו תמונת חיים אחרת והאנשים צריכים ללמוד לחיות אחד עם השני בצוות קרוב מאוד מאוד", סיכם הקצין.

לפנייה לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.co.il

עוד בנושא
בכירי משרד הביטחון מאשרים את הצוללת בגרמניה
כך כמעט איבדה ישראל צוללת חדישה
"ישראל הפשירה כספי הרשות תמורת צוללת גרמנית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully