וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת הנרצח תובעת את שב"ס: "שיחררו פצצה מתקתקת"

גלעד גרוסמן

3.5.2012 / 10:37

משפחתו של צעיר שנרצח ב-2009 טוענת כי אחד הנאשמים, שנמצא לא כשיר לעמוד לדין, שהה זמן רב בבידוד בכלא, שוחרר עם הפרעות נפשיות קשות - ורצח. "היה כמו רימון ללא נצרה"

משפחתו של צעיר שנרצח לפני כשלוש שנים הגישה אתמול (רביעי) תביעה של למעלה מ-3.5 מיליון שקל נגד שירות בתי הסוהר, מאחר שלטענתם אחד הנאשמים ברצח, שנמצא בלתי כשיר לעמוד לדין, הפך במהלך מאסרו ל"פצצה מתקתקת". זאת, לאחר שהוחזק במשך תקופה ארוכה בהפרדה, ושוחרר כשהוא סובל מהפרעות נפשיות קשות.

דוד מנשירוב בן ה-23, תלמיד בישיבת הרב עמוס גואטה בנתניה, נרצח בספטמבר 2009 בדקירות. שני בני אדם הואשמו ברצח - יצחק חנוכה, שלמד אף הוא בישיבה, ואבי בנאיים. על פי כתב האישום שהוגש נגדם, יום לפני הרצח פרץ סכסוך בין מנשירוב לרב הישיבה, לאחר שמנישרוב הכניס למקום טלוויזיה. הסכסוך נודע לבנאיים ולחנוכה, והם תקפו את מנשירוב. בין השלושה פרצה קטטה, שהופסקה על ידי תלמידים אחרים. ביום למחרת יצאו שני הנאשמים בשעת בוקר מוקדמת מהישיבה, כשהם חמושים בסכינים, אתרו את מנשירוב, הכו אותו ודקרו אותו עשרות פעמים בכל אברי גופו. חנוכה הורשע ברצח, אולם ההליכים נגד בנאיים הופסקו, לאחר שנקבע כי הוא אינו כשיר לעמוד לדין.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אפי נווה, הילה בודיק-קוכמן ואלישע אטיאס, מופנית אצבע מאשימה כלפי השב"ס וכלפי שיטת החזקת אסירים בהפרדה. לטענת בני המשפחה, בנאיים שוחרר מהכלא זמן קצר לפני הרצח, לאחר שנאסר בגין עבירות אלימות. במסגרת מאסרו, נטען, הוא שהה בתנאי הפרדה, "כאשר הוא מוחזק בתנאים בלתי אנושיים, בתא צפוף לבדו, בנפרד מכלל האסירים, תנועותיו מוגבלות והוא אינו בקשר עם אסירים אחרים". תנאי ההפרדה הקשים, נטען עוד, "אשר אינם הכרחיים לעיתים ואינם מידתיים וחוקתיים - יוצרים בעיות נפשיות, חמורות ובלתי הפיכות, עקב תנאים מחפירים, טיפול נפשי לוקה בחסר ובידוד חברתי כמעט מוחלט".

"ההפרדה יוצרת אנשים מסוכנים באופן קיצוני"

לטענת התובעים, בנאיים שוחרר מהכלא כשהוא סובל מהפרעות נפשיות קשות, שלא טופלו כראוי על ידי שירות בתי הסוהר, ובכך למעשה יצרו בשב"ס "'פצצה מתקתקת' אלימה ומסוכנת, אשר סמוך למועד שחרורו ביצע רצח אכזרי, ואשר היה בנקל יכול להימנע". עוד נכתב בתביעה כי "התנהלות הנתבע בנסיבות העניין דנן וכפי שיובהר בהמשך, משולה ושקולה למי שמשחרר רימון חי שנצרתו הוסרה לחלל מקום ציבורי או להנחת 'פצצה מתקתקת' שעלולה להתפוצץ ולהמית".

התובעים טוענים כי המשך החזקת אסירים בהפרדה במתקני שב"ס השונים מסכנת את הציבור, מכיוון שהיא מובילה ליצירת אנשים מסוכנים באופן קיצוני. "אסירי ההפרדה בישראל נתונים מעצם החזקתם כאסירי הפרדה בתנאים קשים של בידוד, תנאים הפוגעים בצלמם כבני אדם, אסירים אלה מנותקים מהעולם החיצון, מקשר עם בני המשפחה ומנועים מלקבל טיפול ושיקום שיאפשר להם לחזור לחברה", נכתב בתביעה. "תנאי הבידוד וההפרדה בהם הוחזק בנאיים הינם תנאים מחיה קיצוניים, אשר אינם מקיימים אמות מידה מינימאליות לחיים בכבוד ואינם ראויים למחיה".

גטה מנשרוב, אחותו של דוד, התקשתה הבוקר לדבר על המקרה. "אח שלי היה ילד חמוד. אני לא יודעת איך הוא הצליח להסתבך בדבר הזה ולא לברוח משם. הוא נרצח על כלום, על שום דבר", אמרה. לדבריה, אנשים שהכירו את בנאיים לאחר שהשתחרר מהכלא ולפני הרצח סיפרו כי הם פחדו להתקרב אליו ולומר לו שלום. "אנשים רעדו ממנו. הוא נראה כמו מפלצת", היא אומרת. את האצבע המאשימה היא מפנה לשב"ס: "הם אשמים שהם שחררו משוגע החוצה. עובדה שהבן אדם מאושפז, ושהוא מזיק לסביבה. אין שם טיפולים פסיכולוגיים? לא רואים איך הוא נראה? אין מי שמטפל במקרים כאלה, המדינה לא מגינה על האזרחים שלה?".

מנשרוב מוסיפה כי לדעתה ייתכן מאוד שהבידוד בו שהה בנאיים רק החריף את מצבו הנפשי. "יכול להיות שהם בכלל הביאו אותו למצב הזה כשהחזיקו אותו בצורה הזאת. אי אפשר להסביר איך בנאדם כזה היה בחוץ. שמתם אתו בכלא כמה שנים, הרסתם את הבן אדם עוד יותר, ואז הוצאתם אותו החוצה".

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "התביעה טרם הגיעה לידינו. לאחר שתתקבל נגיב כמקובל בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully