וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורבגיה - המובילה העולמית בתרומות לשמאל בישראל

יהושע בריינר

2.5.2012 / 20:00

ברבעון האחרון, מדינות אירופה תרמו למעלה מ-5 מיליון שקלים לעמותות השמאל. הנתונים מפורסמים בעקבות החוק החדש אשר מחייב עמותות להצהיר באופן מיידי על כל מימון זר

מדינות אירופה תרמו ברבעון הראשון של 2012 לארגוני שמאל בישראל סכום של למעלה מ-5 מיליון שקלים, כך עולה מנתוני רשם העמותות. המדינה אשר תרמה עד כה את הסכום הגבוה ביותר היא נורבגיה - לצד האיחוד האירופאי. פרטי התרומות התפרסמו עד כה רק במסמכים שהוגשו לרשם העמותות אולם בעקבות החוק החדש, שזכה להתנגדות מצד ארגוני השמאל, חויבו כל העמותות אשר זוכות לתרומות על ידי ישויות זרות להצהיר על קבלת התרומה תוך זמן קצר. על פי החוק שהציע ח"כ זאב אלקין (ליכוד) ושאושר לפני כשנה, כל תרומה העולה על 20 אלף שקלים מחוייבת בדיווח. באחרונה התפרסמו נתוני התרומות שחושפים במידה רבה את מידת תמיכתן של מדינות שונות בעולם בארגונים הפועלים בישראל.

כאמור, ממשלת נורבגיה עומדת בראש המדינות התורמות. מי שזכתה לתרומה משמעותית מאוסלו הייתה "האגודה לזכויות האזרח" שקיבלה במהלך הרבעון הראשון של 2012 תרומה בגובה של למעלה ממיליון שקלים כאשר מטרת התרומה הוגדרה כ"קידום זכויות אדם לתושבי ירושלים המזרחית". האגודה גם זכתה לתרומה נוספת מהאיחוד האירופאי בסכום של כחצי מיליון שקלים. בנוסף לכך תרמה נורבגיה סכום של 390 אלף שקלים לטובת עמותת "חינוך לשלום" כאשר מטרת התרומה הינה "פעילויות חינוכיות שנועדו לקדם את הסיכויים להשגת הסכם ישראלי-פלסטיני". גם ארגון "המוקד להגנה על זכויות הפרט" המסייע בעיקר בהגשת עתירות של פלסטינים לבג"ץ זכה לתרומה של כ-950 אלף שקלים משגרירות נורבגיה בישראל כשמטרת התרומה הוגדרה כ"תמיכה בסיוע משפטי עבור זכויות האדם של פלסטינים בשטחים הכבושים". לארגון תרם גם משרד החוץ הבלגי סכום של כ-245 אלף שקלים.

ברשימת העמותות אשר זכו ברבעון האחרון לתרומות זרות אין ארגוני ימין

אולם נורבגיה ובלגיה אינן הממשלות היחידות המסייעות לארגוני שמאל בארץ. שגרירות בריטניה נרשמה כמי שתרמה 80 אלף שקלים לטובת פרוייקט הוידאו של ארגון "בצלם". הקרן המשותפת של ממשלות שווייץ, דנמרק, שבדיה והולנד מככבת אף היא בדיווחים. כך למשל העבירו המדינות 34 אלף שקלים עבור "הגנה על זכויות העבודה של עובדים פלסטינים המועסקים על ידי ישראלים" לטובת עמותת "קו לעובד" וכן 420 אלף שקלים עבור ארגון "הועד הציבורי נגד עינויים". הארגון זכה לתרומה בסך 339 אלף שקלים מהאיחוד האירופאי עבור "הכשרת אנשי מקצוע בתיעוד עינויים".

ברשימת העמותות אשר זכו ברבעון האחרון לסיוע מישויות זרות לא נמצאו ארגוני ימין. המדינה הלא אירופאית היחידה שהעניקה תרומה משמעותית הייתה ארצות הברית אשר העבירה 372 אלף שקלים לטובת קידום הפרויקט "בואו נשחק ברחוב סומסום" - תכנית לקידום אזרחות משותפת והאו"ם שהעביר 121 אלף שקלים לעמותת א.ס.ף המסייעת לפליטים בישראל. חלק מהעמותות זכו גם לסיוע מארגונים לא ממשלתיים. בשנים האחרונות נוהגים הארגונים אשר מקבלים תרומות מישויות זרות לחשוף את נתוניהן באתרי האינטרנט שלהם, במקביל להגשת המסמכים הרשמיים לידי רשם העמותות. עם זאת, במרבית המקרים הנתונים אותם מפרסמות העמותות אינם מעודכנים.

אושר בקריאה ראשונה: עמותות יחשפו תרומות זרות

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully