וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בקריאה ראשונה: עמותות יחשפו תרומות זרות

פנחס וולף

18.10.2010 / 20:34

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק של יו"ר הקואליציה זאב אלקין, לפיה עמותות יחויבו לדווח על קבלת כספים מישויות מדיניות זרות. ח"כ אורון: "מטרתו האמיתית של החוק – צמצום המרחב הדמוקרטי"

הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה הצעת חוק, לפיה עמותות יחויבו לדווח על קבלת כספים מישויות מדיניות זרות. 23 חברי כנסת הצביעו בעד הצעת החוק, ו-12 התנגדו. לפי ההצעה, יחויבו העמותות לדווח על תרומות שקיבלו הן ממדינות והן מהתאגדויות כגון האיחוד האירופי. ההצעה הוגשה, ככל הנראה בעקבות פרסומים לפיהם עמותות ישראליות מסרו חומרים "מפלילים" לוועדת גולדסטון שהוקמה לאחר מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה.

לפי הצעת החוק, שיזם יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין (ליכוד), חובת הדיווח תחול, בכפוף לתנאים מסוימים, גם על עמותה רשומה או חברה לתועלת הציבור המקבלת מימון כספי ממדינה זרה או חברת חוץ שרוב מימונה היה ממדינה זרה.

בדיווח של העמותות יפורטו זהות נותן התמיכה, סכום התמיכה, מטרות התמיכה או ייעודה וההתחייבויות שניתנו לישות המדינית הזרה על ידי הנתמך, בעל פה או בכתב, במישרין או בעקיפין, אם יש כאלה. אם לעמותה יש אתר אינטרנט, היא תחויב לפרסם את פרטי הדיווח גם בו. העמותות יהיו חייבות לברר את מקור התמיכות הכספיות אותן הן מקבלות. עמותה שתפר את החוק תהיה צפויה להיקנס ב- 29,200 שקל.

לדברי אלקין, "הצעת חוק זו באה להגן על אזרחי ישראל מהשפעה זרה שאינה תואמת לצרכים ולאינטרסים הלאומיים. מדובר ברצון למנוע הישנות מקרה דו"ח גולדסטון, אשר מבוסס ברובו על חומר מארגונים ישראלים שהציגו את עצמם כבלתי תלויים ועצמאיים, אף שמומנו על ידי מדינות זרות. יש להגיע לרמת שקיפות מטעם העמותות שלעיתים משתפות פעולה עם גורמים חיצוניים שמשתמשים באותן עמותות להחדרת מסרים או פעולות שמנוגדות לאינטרס הישראלי".

יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון, אמר בתגובה כי "שקיפות היא ערך ראוי וחבל שיוזמי הצעת החוק חפים ממנה. לו היו מפגינים גילוי נאות ושקיפות, היו חושפים את מטרתו האמיתית של החוק – צמצום המרחב הדמוקרטי והצרת צעדיהם של ארגונים חברתיים ביקורתיים. ההצעה שעברה אינה ראויה ומתכונתה מקרתיסטית. לא בכדי חובת השקיפות אינה חלה על גורמים פרטיים גם אם אלו גורמי פשע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully