וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית דין אילץ אדם שהופיע מולו לומר: "אני גולם"

גלעד גרוסמן

1.5.2012 / 12:30

בדו"ח שפרסם נציב תלונות הציבור הוצגו דוגמאות להתנהגות לא ראויה של שופטים. למרות שמספר המקרים ירד משמעותית, גם ב-2011 נמצאו תלונות מוצדקות בגין סחבת במערכת המשפט

לאחר שבשנה שעברה תפסה ה"סחבת" בבתי המשפט את מרכזו של הדו"ח השנתי של נציב תלונות הציבור על שופטים, השנה מתמקד הדו"ח בהתנהלותם של השופטים. בין השאר מציין הנציב, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, מקרה בו דיינים חייבו מתלונן לומר "אני גולם", שופטת שהעירה על החינוך שעו"ד מקבל בבית ומקרים נוספים שבהם שופטים התנהגו בצורה מעליבה ופוגענית.

על פי הדו"ח, שפורסם הבוקר (שלישי), במהלך שנת 2011 התקבלו בנציבות 968 תלונות. זאת, לעומת 866 תלונות בשנת 2010. עם זאת, חלה ירידה במספר התלונות המוצדקות, שמספרן עמד על 89, לעומת 116 בדו"ח הקודם. 27 תלונות מוצדקות, שהן 30% מכלל התלונות המוצדקות, עסקו בליקויים בניהול משפט. 25 תלונות, שהן 28% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות, עסקו בהתמשכות הליכים ועיכוב במתן החלטות ופסקי דין. זאת, לעומת 43% מהתלונות שנמצאו מוצדקות בדו"ח של 2010. כמעט מחצית מהתלונות המוצדקות היו על בתי משפט השלום. שתי תלונות מוצדקות עסקו בבית המשפט העליון.

הנציב קובע בדו"ח כי הדרישה המופנית לשופט להקפיד הקפדה יתרה על מראית פניה של עשיית הצדק, אינה דרישה מופרזת. "תוצאתה של כל מעידה, ולו הקלה, ביישום דרישה זו היא קשה, שכן היא פוגעת בשמה הטוב של המערכת כולה", הבהיר. "רוב רובם של השופטים ערים לכך ומקפידים בכגון אלה. ואף שמיעוט הוא שמקלקל את השורה, אין להשלים עם מציאות זו, והיא חייבת תיקון". עוד כתב הנציב כי "לא אחת נעוצה התנהגות בלתי ראויה של שופט בהתנשאות חסרת טעם, בחוסר רגישות, בהפעלת לחץ על הצדדים להתפשר, ובאי הטמעת הרעיון, כי לא די בכך ששופט יהיה ניטרלי, עליו גם לשדר ניטרליות. להמחשת העניין האחרון אפנה לחובת הגילוי לבעלי הדין המוטלת על שופט על פי האתיקה השיפוטית, כל אימת שהוא מצוי בניגוד עניינים אתי".

השופטת אמרה לעורך הדין: אמך לא חינכה אותך

גולדברג מציג כמה דוגמאות להתנהגות בלתי ראויה של שופטים. כך לדוגמא, בית דין רבני אילץ אדם שהופיע מולם לומר “אני גולם”. הדיינים טענו כי המתלונן התפרץ לדברי הצד השני והקשה על ניהול הדיון, אך הכחישו שהם דרשו מהמתלונן להכריז על עצמו שהוא גולם. הנציב קבע כי ניכר מהתגובות לתלונה כי באולם שררה אווירה מתוחה ביותר. אולם גם אם המתלונן הוא שגרם לאווירה זו, וגם אם ביקש בית הדין “לחנך” את המתלונן שלא נהג כראוי, לא ניתן לאמץ את הצעד בו נקט בית הדין, כשהחובה לנהוג באיפוק חלה אף במקרים קיצוניים.

במקרה אחר שנמצא מוצדק, שופטת שלום נקטה ביחס בוטה ופוגעני כלפי עורך דין, לאחר שסרב להפצרותיה לסיים את ההליך שבו ייצג בפשרה. בשלב מסויים ביקשה השופטת מעורך הדין שיתנצל בפניה, וכשהוא ביקש לדעת למה, אמרה לו שאמו אינה יודעת כיצד לחנך אותו. הנציב קבע, כי גם אם נהג המתלונן שלא כראוי, עירוב אמו, או הוריו, על ידי השופטת היה מיותר ובלתי ראוי. שופטת שלום אחרת אמרה על מומחה שהכין חוות דעת לבית המשפט כי הוא יהיה מוכן לכתוב כל מה שיתבקש ממנו. השופטת טענה כי בדברים שאמרה לא היה כדי להביע עמדה על כישוריו או יושרו של המתלונן. אולם, הנציב קבע כי לא ניתן לפרש את הדברים בדרך אחרת. הדו"ח גם מציין מקרה שבו שופטת בבית משפט לענייני משפחה מתחה ביקורת על הסכם משמורת של בני זוג, ועל תפקודם כהורים.

למרות שמספרם ירד באופן משמעותי, גם השנה נמצאו מספר תלונות מוצדקות בגין סחבת. כך לדוגמא, מתלונן שנתפס כשהסתנן לישראל, הגיש לבית המשפט העליון בקשת רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בעניינו. למרות ששהה שנתיים במעצר מינהלי, לקח למעלה מארבעה חודשים עד שבית המשפט העליון הכריע בעניינו. בינתיים הוא גורש מהארץ.

במקרה אחר, שופטת שלום פרשה לגמלאות מבלי לתת פסק דין, למרות שעברו 10 חודשים מאז הסתיים המשפט. לכך נוספו גם שלושת החודשים שאחרי הפרישה, בהם שופט עדיין יכול לכתוב פסקי דין. "שופט אינו רשאי להשיל מעצמו את חובתו לסיים את שלושת החודשים שלאחר הפרישה בלי להשאיר אחריו תיקים למתן פסקי דין. עליו למלא חובה זו כלפי בעלי הדין והציבור, בלי לחסוך מאמץ, אלא אם נתקיימו נסיבות יוצאות דופן שלא איפשרו לו לעמוד בחובתו", קבע גולדברג. הוא הוסיף שעל מנהל בתי המשפט לשקול הוצאת הנחיות מתאימות לשופטים לפני פרישתם.

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, אמר בעקבות הגשת הדו"ח, כי "מערכת המשפט רואה חשיבות מיוחדת בעבודתו של נציב תלונות הציבור על שופטים, ששיאה בדו"ח השנתי המופק על ידו. נציב תלונות הציבור על שופטים מסייע בשמירה על כללי האתיקה לשופטים וממצאי הדו"ח השנה משקפים את העובדה שמרבית השופטים מקפידים על הקוד ההתנהגותי המחייב כל שופט ושופטת בישראל. זאת, על אף האחריות הרבה המוטלת על השופטים, ולמרות שהעומס עליהם הוא מן הכבדים במדינות המערב. אין זה סוד שמערכת בתי המשפט מתמודדת עם אילוצים תקציביים וקשיים שנובעים מחוסר בכח אדם ובמשאבים. כל אלה משליכים על עבודת השופטים, שעושים מלאכתם נאמנה".

עוד באותו נושא
דו"ח: תיקי משפט מתנהלים 7 שנים ללא דיון הוכחות
שופטים על הלחץ בעבודה: "מתקשים לעמוד בעומס"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully