וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לרפורמת "עוז לתמורה": "עושקים את המורים"

ענת שלו

30.4.2012 / 6:00

ההסכם שנחתם בין ארגון המורים העל יסודיים למשרד החינוך הביא לתקוות מחודשות. בפועל, טוענים רבים, שעות העבודה עלו, השכר ירד ומעמדם נפגע. האם הם ישבתו לקראת הבגרויות?

שמחה רבה התפשטה במערכת החינוך במאי של השנה שעברה, כאשר נחתם הסכם "עוז לתמורה" בין ארגון המורים העל יסודיים למשרד החינוך. אולם רבים מן המורים טוענים כעת כי מטרת הרפורמה - שיפור תנאי שכרם ומעמדם - לא הושגה בפועל, בשל חישובי שכר לא נכונים, תוספת שעות לא פרופורציונלית למורים ובעיות אחרות. מחר (שלישי) יסתיים המועד שנקבע להצטרפות לרפורמה, ותיסגר רשימת המורים הלוקחים בה חלק. אך האם זו תחזיק מעמד? והאם תיפתח שביתה לקראת הבגרויות?

ראש הממשלה בנימין נתניהו חותם על הסכם "עוז לתמורה". משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
"זה ניצול של המורים, זה הסכם שמבזה את המורים". מעמד החתימה על ההסכם, לפני כשנה/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

"המורים הם לא בייביסיטר"

לדברי רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, ההסכם אינו מכובד במובנים רבים. "המורים אינם מקבלים שעות נוספות באופן מלא, שכן הן אינן מחושבות לפי מאה אחוז משכרו השעתי של המורה, כפי שסוכם בהסכם, אלא לפי שיעור נמוך יותר, עוד פחות מכפי שתוגמלו לפני יישום הרפורמה", הוא אומר. עוד נטען כי מורים עובדי המדינה (כ-2,000 מורים) טרם קיבלו את מלוא השכר שהובטח להם, אלא רק תוספת מקדמית לשכר בה אין חישוב מדויק של שעות העבודה, וכי שעות עבודה מעבר לפעילות הרגילה בבית הספר - בבית או עם תלמידים לקויי למידה – מתבצעות על חשבון זמנם הפנוי של המורים, ללא תוספת שכר, על אף שעל פי ההסכם היו אמורות שעות עבודה אלו להיכלל בתור "שעות פרטניות". לדברי ארז, המורים נדרשים גם לעבודה נוספת בתחומי בית הספר ללא תשלום. מוסיף לבלבול הכללי גם שעון נוכחות נפרד המוצב בחטיבות הביניים ובתיכונים. "בעיריות וברשתות למדו איך לחשב את תוספות עוז לתמורה למורים, אבל במשרד החינוך עוד לא", אומר ארז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני מספר חודשים פרסמו ועדי המורים בהרצליה מכתב, בו הכריזו כי לא ימשיכו לשתף פעולה עם הרפורמה. "ההסכם אינו מתייחס בצורה מפורטת ומעמיקה למציאות המורכבת בשטח וישנם סעיפים שלא ניתן ליישם אותם כפי שהם", נאמר במכתב, "בהסכם נכתב שהמורים יקבלו תוספת של 42 אחוזים באופן מיידי, אך בפועל תוספות השכר הממוצעות הן בין 15 ל-25 אחוזים לשכר הנטו, בין 1,500 ל-2,500 שקלים בלבד". עוד הם קובלים: "אין מתחמי עבודה אישיים בבתי הספר ומורים ממשיכים לעבוד מהבית ולא לקבל על כך תמורה, רק השעות שאנו מחתימים בהן שעון נוכחות נחשבות לנו". עוד מציינים המורים כי ההגבלה לשעות עבודה בין שמונה בבוקר לארבע אחר הצהריים אינה ריאלית, שכן הצרכים שונים ומורכבים ולעתים קרובות העבודה נמשכת עד לשעות הערב. "אין פתרון למורים המלמדים בשני בתי ספר, ואין התייחסות למורה בחודשי הריון מתקדמים שאינה יכולה לעבוד 40 שעות שבועיות", נכתב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חותם על הסכם "עוז לתמורה". משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
משרד החינוך טוען כי הרפורמה מיושמת בהצלחה. נתניהו, סער וארז/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

"זה עושק המורים", אומרת מורה בתיכון בראשון לציון. "הפעם הם מקבלים שכר נמוך יותר עבור כל שעת עבודה. המשכורת לא משהו, נדרשים לעבוד הרבה שעות - זה מגוחך. השעות הפרונטליות ושעות השהייה בבית הספר - זה עונש. העבודה הרי לא נגמרת בבית הספר. זה ניצול של המורים, זה הסכם שמבזה את המורים. המורים הם לא בייביסיטר. הם יעשו אותם לכאלה, כוח אדם איכותי יברח. למה להיות מורה? במקום להישאר עד ארבע בבית הספר, יישארו עד חמש בחברת הייטק ויקבלו הטבות באמת, ולא סתם הבטחות על הנייר. כל מה שהתוכנית הזאת עשתה היא להפוך את המורים לחולים וצרודים, התישה אותם, כי הם צריכים שמונה שעות ביום רק לדבר ולריב עם ההורים והתלמידים שעדיין לא מעריכים אותם. מעמד המורה לא השתפר, אלא להפך". היא מוסיפה: "אמרו לנו שהעבודה תהיה ארבעים שעות בשבוע, אך שכחו להגיד שזמן שעה של מורה הוא 45 דקות וכעת העלו את זה לשישים דקות. ירד ערכם של כל הגמולים, מורים יושבים ללא תנאים שעות ארוכות בבית ספר, בלי תחליף לעבודה בבית. אולי שכר המורים עלה בברוטו ב-42 אחוזים אך המורים עובדים לפחות 70 אחוזים יותר".

מה לגבי המנהלים?

מהו מקומם של המנהלים במסגרת הרפורמה? במכתב שהפיץ איגוד המנהלים העל-יסודיים לפני כשבועיים, נכתב: "משרד החינוך מצפה ממנהלי בתי הספר להוביל את מערכת החינוך, ורואה בנו מנהיגים שיובילו את רפורמת עוז לתמורה... בעיית שכרם של המנהלים לא נפתרה במסגרת הרפורמה. המאמצים שהרפורמה מצריכה מהמנהלים אינם קלים: ניהול מערך לימודי שלם של שעות פרטניות, מעקב אחר עבודות המורים בשעות הפרטניות ובנוכחות בשעות תומכות ההוראה, ניהול מסלולי קידום למורים וטיפול אינסופי של ביקורות מטעם משרד החינוך". אריה לוקר, יו"ר איגוד כתב כי "מנהל בית ספר לא עובד רק ארבעים שעות, הוא עובד יום ולילה. מלבד זאת חישוב השכר של המנהלים ברפורמה אינו נכון".

פנינו לשביתה?

בחודש מרץ האחרון פנה רן ארז לממונה על יחסי עבודה במשרד התמ"ת, שלמה יצחקי, ופרט בפניו את מוקדי הסכסוך. כיוון שמאז עברו השבועיים הנדרשים על פי החוק, ובמידה ולא תהיה התקדמות משמעותית במשא ומתן בין הצדדים, עשוי ארגון המורים העל-יסודיים להכריז על שביתה, ובכך להשבית את המערכת העל-יסודית באחת התקופות הלחוצות ביותר שלה –לקראת בחינות הבגרות. "כמובן שאנחנו לא רוצים לפגוע בתלמידים שלנו, אבל אנחנו לא נוכל להמשיך לשתף פעולה עם העבודה הזאת בפנים", אמר גורם בארגון המורים העל-יסודיים, והוסיף כי "כרגע אנחנו לא יכולים להגיד עדיין שפנינו מועדות לשביתה, אבל חייב להיות שינוי מהותי ברפורמה, אחרת הנזק שבה יגבור ,על התועלת ואנו לא נוכל להמשיך ללמד ככה".

במשרד החינוך, לעומת זאת, אומרים כי "עוז לתמורה" הינה הצלחה: "הרפורמה מיושמת בהצלחה במעל ל-70 בתי ספר, ובעוד מאות בתי ספר נוספים החל השלב הראשון של יישומה. ברפורמה תוספת של שעות לימוד פרטניות לתלמידים ותוספת שכר משמעותית למורים. למשרד החינוך, משרד האוצר וארגון המורים צוות משותף המלווה את הרפורמה ונותן מענה לכל סוגיה שעולה מן השטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully