וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעון בפני סגירה, ולעשרה פגועי נפש אין לאן ללכת

ענת שלו

29.4.2012 / 21:41

המוסד שמעניק למעלה מ-25 שנה ליווי מקצועי לפגועי נפש עומד בפני סגירה: "למשרד הבריאות אין תקציב לשיפוץ, אז הוחלט על סגירתו". קבוצת סטודנטים פתחה במאבק לשינוי הגזירה

למעלה מ-25 שנים מספק הוסטל ביפו שיקום חברתי וליווי מקצועי לאנשים מחוסרי אמצעים, דרי רחוב ובעלי רקע אובדני, אשר מגיעים למקום בתום אשפוז פסיכיאטרי, ומקבלים בו כלים שיקלו על התאקלמותם בחזרה בחברה. כעת, לאחר התראה ממהנדס העיר על כך שהמבנה ישן ויש לשפצו, הוחלט בבית החולים אברבנאל – לו שייך ההוסטל – לסגור את המוסד השיקומי.

סטודנטים בתוכנית לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב פתחו במאבק נגד הגזירה שהותירה עשרות מדיירי המקום אובדי עצות, שכן מדובר במוסד האחרון בעיר המספק שיקום לפגועי נפש. מחר (שני) יתקיים בבית משפט השלום דיון בעתירתם הדחופה שלא לפנות את ההוסטל.

הוסטל שיקומי ביפו. דרור עינב
הדיירים נותרו אובדי עצות. ההוסטל השיקומי ביפו/דרור עינב

"זה נשמע כמו טריק נדל"ני של בית החולים, המבקש באמתלה של סיכון לדיירים לסגור את ההוסטל השיקומי האחרון לפגועי נפש", כתבו הסטודנטים לעבודה סוציאלית בפנייתם הדחופה לשופט רחמים כהן בבית משפט השלום בתל אביב. בעת הדיון מחר, הם מתכוונים להפגין בחוץ תחת המסר: "לא ניתן להשליך לרחוב בני אדם שכל מבוקשם הוא לחיות בכבוד!".

"אין להם לאן ללכת"

ביולי 2011 קבע מהנדס עירוני כי המבנה בו פועל ההוסטל הינו ישן וכי על משרד הבריאות ובית החולים אברבנאל לשפצו. על פי תקנות העירייה, אין צורך לפנות את דיירי ההוסטל בזמן השיפוצים, אך בהנהלת בית החולים העדיפו לסגור את המבנה – וזאת חודש לאחר שנחתם עם הדיירים הסכם שכירות להמשך מגוריהם בו עד שנת 2013. יש לציין כי לא הובא לידיעת הדיירים מכתב מהנדס העיר והצורך בשיפוצים בעת שחתמו על הסכם השכירות, על אף שהמלצות המהנדס היו כבר בידי מנהלי בית החולים אברבנאל ומשרד הבריאות.

"בהוסטל יש קהילה מלוכדת של אנשים שתומכים האחד בשני כמו במשפחה", אמר אלון אבירם, מהסטודנטים העומדים בראש המאבק. "השהייה בהוסטל מונעת מהדיירים ליפול בין הכיסאות ומאפשרת לתכנן תוכניות שיקום מפורטות שתאפשר לדייריו להיקלט בקהילה, להגיע לעצמאות כלכלית ולצמצם את תלותם במשאבי המדינה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
הוסטל שיקומי ביפו. דרור עינב
"השהייה בו מונעת מהדיירים ליפול בין הכיסאות". ההוסטל השיקומי ביפו/דרור עינב

בשלב זה, נותרו בהוסטל עשרה דיירים מבין העשרות השוהים בו בקביעות, כאשר פרט לאחד שעבר לדיור עצמאי – ממתינים השאר להשמתם במסגרות דיור שונות. "יש להם צרכים בריאותיים ונפשיים מורכבים בשלב הזה. יש כאן ניסיון להעביר אותם בניגוד לרצונם למסגרות פרטיות", אומר סטודנט אחר. "רוצים את הקרקע הזאת למשהו אחר ועושים את זה על חשבון האנשים הללו, שאין להם לאן ללכת וייכשלו בשיקום אם לא יימצא להם פתרון".

"הדיירים חושבים שיגיעו בריונים לקחת אותם"

גורמים בהוסטל סיפרו לוואלה! חדשות כי הדיירים נמצאים בלחץ גדול מצד בית החולים אברבנל למצוא דיור חלופי, וכי נאמר להם שמי שלא יימצא פתרונות דיור – יימצאו לו כאלה בתחום בית החולים. "דיירי ההוסטל חושבים שיגיעו בריונים, כמו אלה שהובילו את רובם לאשפוזים כפויים בעבר, ויוציאו אותם בכוח מההוסטל", ציינו הגורמים.

"הדיירים מפונים מההוסטל כי למשרד הבריאות אין כרגע תקציב לשיפוץ המבנה ולהערכתי השיפוץ יהיה ממושך", כתב מנהל בית החולים אברבנאל, יהודה ברור, בתגובה לפנייה אליו, על ידי ד"ר אמיר פוקס-פז ועו"ד עדי ניר-בנימיני מהקליניקה למשפט באוניבסיטת תל אביב.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "הוסטל יפו הוגדר כמבנה מסוכן לציבור ולכן נאלצנו לפנותו בהקדם מכל הדיירים באופן לא מתוכנן – אין מנוס מפינוי הדיירים".

עוד בנושא
עובדי הוסטל לניצולי שואה בפרדסיה פתחו בשביתה
נדחתה עתירה נגד פתיחת הוסטל בהוד השרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully