וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "נגשים את צוואת היקרים מכל - נשמור על הבית"

בטקס המרכזי לזכר 22,993 חללי מערכות ישראל, השתתפו ונאמו נשיא המדינה שמעון פרס והרמטכ"ל רא"ל בני גנץ. פרס: "קיומה של המדינה ודאי - אבל יש האורבים לה"

תאגיד כאן

(צילום: ערוץ 1, עריכת וידאו: טל רזניק)

מדינת ישראל מתייחדת היום (רביעי) עם זכרם של חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. לאחר טקס פתיחת אירועי היום ברחבת "יד לבנים" בירושלים, התקיים אתמול בערב טקס הזיכרון המרכזי ברחבת הכותל בירושלים, בהשתתפות נשיא המדינה שמעון פרס הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ.

נשיא המדינה, שמעון פרס, פתח את הטקס בנאומו המוקדש למשפחות הנופלים. "אנו יכולים לאסוף מילים מבוקר עד ערב, כל משפט, כל ביטוי וכל מילה בודדת. אבל אני יודע, עוד לא נמצא ולא תימצא המילה המסוגלת לרפא כאב, המשפט שבכוחו לברוא נחמה. אין, לא היו ולא יהיו". לדברי הנשיא, "מוצגים בפניכם הישגים ישראלים אדירים, בביטחון, בכלכלה ובחיי החברה. פרושה לפניכם היסטוריה של מדינה שהחלה מאפס והייתה למופת. נאמר לכם בצדק: ליקירכם חלק מכריע בהישגים הללו, אך אנו יודעים - ההישגים כבירים והמילים יתומות".

פרס הוסיף כי "אני חולם להיות רק איש בשורה. הלוואי ויכולתי לומר לכם כאן, אל מול מקדשנו, שתמה השנאה מהארץ, שנשכון בשלום מעתה ועד עולם - אבל לצערי טרם הגענו לכך. ילדיכם שילמו את המחיר הכבד ביותר על ביטחונה של המדינה, קיומה ודאי אבל יש האורבים לה. אם נצטרך להגן עליה שוב נגן כשהפעם אנחנו רבים יותר. צה"ל של היום הוא צבא חזק יותר מאי פעם. צה"ל הנושא ערכי מוסר והמאויש באנשים איכותיים".

יום הזיכרון הממלכתי בכותל. עומר מירון
טקס יום הזיכרון ברחבת הכותל, אתמול/עומר מירון

גם הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, נאם בטקס ופנה ישירות למשפחות השכולות. "הכאב המפעם בחלל ליבכם, אין לו מועד. איש מלבדכם לא יוכל להעיד כמה הוא עמוק. זה כאב שמחזיר אתכם נקישה לדלת ביתכם עם הבשורה הנוראה מכל. הרגע הזה שבר אתכם לשניים".

"כמפקדו של צה"ל, בשמם של עמיתי המפקדים, ובשמם של כלל חיילי צה"ל – אני מביט בעיניכם ומבטיח להגשים את צוואתם של היקרים לכם מכל – לשמור על הבית", הצהיר גנץ. "הכותל – זכר אחרון למקדשנו – היה משל לחומת צה"ל. צה"ל הוא חומת המגן הבנויה מאלפי חיילים וחיילות , מפקדים ומפקדות בסדיר ובמילואים. בהכשרות השונות הם לומדים את רזי התפקיד וקושרים את גורלם אחד בשני. בשעה שאנו מכונסים כאן, הם נמצאים שם ומגנים עלינו", אמר. "ברגעים אלו, בכל היחידות המפקדים מדברים על זכרון, על מצבות שונות הטומנות תחתיהם את חללי צה"ל, נשים וגברים, חילוניים ודתיים".

הרמטכ"ל גנץ המשיך ואמר כי "אנו עדים לניסיונם של אויבנו לפגוע במה שבנינו. מדינת ישראל לא תשלים ולא השלימה עם הניסיון לפגוע באזרחיה. מול איומים אלו צה"ל נעמד נחוש ומתקדם מוכן לכל קרב ולכל משימה". לדבריו, "במעמד זה עולה אמת אחת וברורה – אם נגזר עלינו לשלם מחיר כבד, עלינו להתייצב זה לצד זה, לשרת את המדינה ולשרת את החברה. רק כך נביא ביטחון אמת, רק כך נוכל לחיות, להגן על מדינתנו". גנץ סיכם את נאומו במילים: "אם נקיים שלום אמת בתוכנו פנימה – נוכל לנצח כל מערכה ויתגשמו דברי הפסוק 'למען אחיי ורעיי אדברה נא שלום בך'. דרכם של הנופלים צוואה לנו, יהיה זכרם ברוך".

יום הזיכרון הממלכתי בכותל. עומר מירון
טקס יום הזיכרון ברחבת הכותל, אתמול/עומר מירון

מניין חללי מערכות ישראל עומד השנה על 22,993 חללים. 126 מהם נפלו מאז יום הזיכרון של השנה שעברה. מספר המשפחות השכולות המתגוררות בישראל כיום עומד על 10,524, והן כוללות 2,396 יתומים ו-4,992 אלמנות צה"ל ומערכת הביטחון. חללי צה"ל האחרונים הם טוראי יהושע חפץ, שהתמוטט ומת בגיבוש ליחידת יהל"ם של חיל ההנדסה, וסגן הילה בצלאלי, שמתה בקריסה של גשר, בחזרות לקראת טקס הדלקת המשואות של יום העצמאות בהר הרצל.

נציגי ההנצחה במשרד הביטחון נערכים השנה להגעתם של מעל מיליון בני אדם לבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. פעילותו של האגף מתפרשת על פני 44 בתי עלמין צבאיים וחלקות קבורה צבאיות מקריית שמונה ועד אילת, והיא כוללת שיפוץ, אחזקה, ניקיון וגינון בתי העלמין, החלפת מצבות פגומות או ישנות, וכן הרחבת הנגישות לבתי העלמין ולמצבות עבור נכים ועבור אוכלוסייה מבוגרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully