וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מרגיעים: אין כל שינוי במדיניות הגז המצרי

"מדובר בחלק מסכסוך מסחרי בין חברה פרטית לחברה ממשלתית מצרית", הבהירו בירושלים, שם אומרים שאין שינוי בהסכם הגז בין מצרים לישראל. "בין כה וכה אין גז משם כבר שנה"

צפירת הרגעה מירושלים: על רקע הדיווחים לפיהם מצרים ביטלה את הסכם הגז עם ישראל, הבהירו הערב (ראשון) גורמים מדיניים כי לאחר שהעניין נבדק מול שלטונות מצרים, אין כל שינוי במדיניותה של ממשלת מצרים לגבי העברת הגז, וכי מדובר בסכסוך עסקי ומסחרי בלבד. "מדובר בחלק מסכסוך מסחרי בין חברה פרטית לחברות ממשלתיות מצריות, שמצוי בהליכים משפטיים בחו"ל שטרם הוכרע", הבהיר גורם מדיני בכיר לאחר שיחות עם גורמים מדיניים במצרים. עוד הוסיף הגורם כי "אין המדובר כלל בסכסוך הקשור בדרך כלשהי ליחסים המדיניים בין ישראל למצרים".

פיצוץ בצינור המוביל גז לישראל ולירדן סמוך לאל-עריש. סיני, פברואר 2012. רויטרס
אין שינוי. צינור הגז בין ישראל למצרים, שפוצץ 14 פעמים בשנה האחרונה/רויטרס

מוקדם יותר דווח כי חברת הגז הממשלתית במצרים הודיעה לחברת EMG כי היא מבטלת את הסכם הגז הטבעי, המוביל גז מהשכנה הדרומית לישראל. עם זאת, לאחר הפרסום אמר מקור בכיר בצבא מצרים לרשת טלוויזיה מצרית שהעסקה לא בוטלה אלא הופסקה בשל סכסוך על העברת כספים. במשרד החוץ בישראל הופתעו גם הם מהדיווחים והבהירו כי אין שום שינוי במדיניות מצרים. הם הסבירו כי אמנם אספקת הגז ממצרים נעצרה כבר לפני למעלה משנה בעקבות בעיות מצריות באבטחת הצינורות, והדיווח מתבסס על סכסוך עסקי ותביעות פיצויים בין החברות.

שטייניץ: "תקדים מסוכן שהעיב על הסכם השלום"

שר האוצר, יובל שטייניץ, לא חיכה להודעות ההרגעה מירושלים, ומוקדם יותר כבר אמר כי הוא רואה בדאגה את ההודעה המצרית על ביטול ההסכם, הן מבחינת ההיבטים המדיניים והן מבחינת ההיבטים הכלכליים. לדברי שטייניץ, "מדובר בתקדים מסוכן שמעיב על הסכמי השלום ועל אווירת השלום בין מצרים לישראל. אנחנו חייבים כעת לעשות מאמץ מוגבר, כפול ומכופל להקדמת הזרמת הגז הישראלי מאפריל 2013 למהלך שנה זו ולפתור את כל המכשולים הביורוקרטים כדי לבצר את עצמאותנו האנרגטית ולהוזיל את החשמל למשק ולאזרחים כאחד".

שר האנרגיה, עוזי לנדאו, הביע אף הוא דאגה, זאת בטרם התקבלו צפירות ההרגעה. לנדאו הדגיש כי כבר מעל לשנה לא מגיעה אספקת גז סדירה ממצרים, וכי בהתאם לזאת, הנחה כבר להיערכותו של משק האנרגיה הישראלי. "ישראל פועלת לביסוס עצמאותה האנרגטית ולפיתוח מהיר של מקורות האספקה הישראליים", אמר לנדאו.

זעם ודאגה, הן למשק האנרגיה הישראלי, והן ליחסים בין ירושלים לקהיר – כך הגיבו באופוזיציה בישראל לדיווחים. חבר הכנסת בנימין (פואד) בן אליעזר (עבודה), שהיה זה שחתם על ההסכם מטעם מדינת ישראל בעת כהונתו כשר התשתיות, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי הוא מקווה שמדובר בהחלטה זמנית, של ממשלה זמנית, וכי ממשלה חדשה, לכשתקום, תבין את חשיבות ההסכם עם ישראל. "ניתוק הגז הוא ניתוק קשר חשוב בין ישראל למצרים. אני מצטער על כך צער עמוק, בעיני ההסכם הזה הוא הרבה יותר מהסכם גז, היה בו ממד שחיזק את השלום. ביטול ההסכם מראה על כוונת מצרים להתרחק מישראל".

יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת שאול מופז (קדימה), אמר כי מדובר ב"שפל חסר תקדים ביחסים בין המדינות", וציין כי לטענתו מדובר בהפרה בוטה של הסכם השלום. "הצעד הזה מחייב תגובה אמריקאית מידית", הוסיף "כמי שהיו ערבים לקיומו של הסכם קמפ דייוויד".

לקריאה נוספת
”מצרים הודיעה: מבטלים את הסכם הגז עם ישראל”
בפעם ה-13 בתוך שנה: פוצץ צינור הגז ממצרים לישראל

לפניה אל הכתבים:
טל שלו - tal_sh@walla.net.il
פנחס וולף - pinchas_wolf@walla.co.il
אמיר בוחבוט - amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully