וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מצרים הודיעה: מבטלים את הסכם הגז עם ישראל"

22.4.2012 / 22:07

חברת הגז הממשלתית הודיעה לחברת EMG כי היא מבטלת את הסכם, המהווה אבן יסוד חשובה במשק האנרגיה הישראלי. גורם מדיני העריך: מדובר במהלך עסקי שנועד לכפות פשרה בין החברות

תפנית דרמטית ביחסים בין ישראל למצרים: חברת הגז הממשלתית במצרים הודיעה הערב (ראשון) לחברת EMG כי היא מבטלת את הסכם הגז הטבעי, המוביל גז מהשכנה הדרומית לישראל. מדובר באחת מאבני היסוד של תשתית האנרגיה בישראל - הגז ממצרים משמש כ-40% ממשק החשמל בישראל, ועל כן מלבד להשלכות הדיפלומטיות, להחלטה גם השפעות מרחיקות לכת על משק האנרגיה הישראלי. צינור הגז פוצץ בשנה האחרונה לא פחות מ-14 פעמים, הפעם האחרונה אירעה לפני כשבועיים. בחברת EMG סיפרו כי הם שוקלים את כל האופציות המשפטיות שלרשותם, וכן פנייה לממשלות שתי המדינות.

גורמים בירושלים הסבירו הערב כי הדיווח על הפסקת הגז התבסס על הודעה לבורסה של חברת EMG והבהירו כי "אין שום הודעה רשמית של ממשלת מצרים על הפסקת הגז". כמו כן, הדגישו הגורמים, כי אספקת הגז ממצרים נעצרה כבר לפני למעלה משנה בעקבות בעיות מצריות באבטחת הצינורות ולכן אין שום שינוי מעודכן במצב. גם במשרד החוץ אמרו הערב כי המידע על הודעת ממשלת מצרים אינו מוכר להם.

בתוך כך, גורם מדיני בכיר אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי לא ידוע על כל הודעה רשמית של ממשלת מצרים על ביטול ההסכם וכפי הנראה מדובר במהלך על רקע עסקים ותביעות לפיצויים בין החברות. כמו כן טען הגורם כי ישנה הערכה בישראל על פיה המכתב שנשלח על ידי החברה המצרית וההודעה על כך לבורסה על ידי חברת EMG נועדה לכפות פשרה בין הצדדים.

מאז החלו המהומות במצרים, והופל משטרו של הנשיא חוסני מובארק, גברו הקולות במצרים הקוראים למועצה הצבאית העליונה, השולטת כיום במדינה, לבטל את ההסכם. מוקדם יותר היום הבטיח המועמד לנשיאות מצרים מטעם השמאל הנאצריסטי, חמדין סבאחי, כי אם ייבחר לנשיאות - יפסיק את הזרמת הגז לישראל ויפתח את הגבול עם רצועת עזה. "הפסקת הזרמת הגז לישראל אינה מהווה הפרה של הסכמי קמפ דיוויד משום שבזמן שנחתם ההסכם לא הוזרם גז ממצרים", אמר. סבאחי הוסיף והבהיר כי הוא מתנגד להסכם השלום עם ישראל.

שטייניץ ולנדאו מודאגים

בישראל הגיבו בדאגה על הפרסום. שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר כי הוא רואה בדאגה את ההודעה המצרית על ביטול ההסכם, הן מבחינת ההיבטים המדיניים והן מבחינת ההיבטים הכלכליים. לדברי שטייניץ, "מדובר בתקדים מסוכן שמעיב על הסכמי השלום ועל אווירת השלום בין מצרים לישראל. אנחנו חייבים כעת לעשות מאמץ מוגבר, כפול ומכופל להקדמת הזרמת הגז הישראלי מאפריל 2013 למהלך שנה זו ולפתור את כל המכשולים הבירוקרטים כדי לבצר את עצמאותנו האנרגטית ולהוזיל את החשמל למשק ולאזרחים כאחד".

שר האנרגיה, עוזי לנדאו, הדגיש כי כבר מעל לשנה לא מגיעה אספקת גז סדירה ממצרים, וכי בהתאם לזאת, הנחה כבר להיערכותו של משק האנרגיה הישראלי. "ישראל פועלת לביסוס עצמאותה האנרגטית ולפיתוח מהיר של מקורות האספקה הישראליים", אמר לנדאו.

לפני כחודש אף אישר הפרלמנט המצרי, הנמצא בשליטת ארגון "האחים המוסלמים", הצעה הקוראת לגרש את שגריר ישראל למדינה, יעקב אמיתי. ההצעה, שגובשה על ידי הוועדה לענייני ערבים, קראה גם להפסיק את ייצוא הגז לישראל במחאה על תקיפותיה ברצועת עזה. "מצרים לאחר המהפכה לא תהיה לעולם חברה של הישות הציונית, האויב הראשון של מצרים והאומה הערבית", כלשון ההצעה. כמו כן, ההצעה קראה להחרים את ישראל ואת החברות הבינלאומיות המקיימות סחר עמה.

עוד בנושא
בפעם ה-14: צינור הגז לישראל פוצץ בסיני
נמאס מהמצרים: צה”ל יאבטח מיזם גז חלופי מול חדרה

(עדכון ראשון: 20:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully