וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי עמק יזרעאל נגד תוכנית כלא מגידו החדש

קובי דוד

22.4.2012 / 0:01

אשכול בתי סוהר חדש, בהשקעה של למעלה ממיליארד שקלים, מתוכנן להיבנות במקום כלא מגידו, בו יוקם מיזם תיירותי ענק. התושבים טוענים כי בית הסוהר החדש יפגע בדו הקיום באזור

לאחר מאבק עיקש, במסגרתו הצליחו תושבי מועצת מגידו לשכנע את הממשלה לחזור בה מהחלטתה להקים את שדה התעופה הבינלאומי החדש בנבטים, מאבק חדש מעסיק את אנשי המועצה. הפעם, דורשים התושבים להקפיא את המיזם לבנות אשכול בתי סוהר חדש, המתוכנן לקום במקום בית הסוהר מגידו, שעתיד להתפנות לטובת מבנה תיירותי. הם תובעים למצוא חלופה הולמת להעתקת בית הסוהר מחוץ לאזור המועצה, ולטענתם, בניית מתחם הכלא החדש תפגע באיכות חייהם ותשנה את צביון המועצה.

על פי תכניות העבודה, בית הסוהר מגידו יועתק כשני קילומטרים לכיוון מערב, לעבר כפר זלפא, ועל חורבותיו יוקם פרויקט תיירותי ענק, בשווי 26 מיליוני שקלים. כעשרת אלפים אסירים ביטחוניים צפויים למלא את תאי בתי הסוהר החדש, שיאגד בתוכו את כלא דמון ואת בית המעצר קישון, בשטח של כ-500 דונמים. תאי הכליאה והמעצר ישתקעו על פני 15 אלף מ"ר. עלות הפרויקט נאמדת בכמיליארד שקלים.

בית כלא חדש במגידו. מועצה אזורית מגידו, ספק 500
|תמיד יהיו כאלו שלא יסכימו להחלטה זו או אחרת". תכנית הפרויקט/ספק 500, מועצה אזורית מגידו

למטה המאבק, הכולל תושבים מהמושב מדרך עוז, בראשותו של אבשלום לוי, לא נותר זמן רב. כבר בסוף השבוע פרסמה המועצה האזורית מגידו מכרז חיצוני, המזמין קבלנים ויזמים להגיש את מועמדותם לבניית אתר התיירות. בנוסף, בימים הקרובים תגיש המועצה את תכנון העבודה לאישור סופי בוועדות הבנייה. "בניית אשכול הכלא מעוררת מחלוקת רבה בקרב תושבי המועצה והכפרים הסמוכים", הסביר אבשלום לוי, "צומת מגידו מהווה חלון ראווה לכל תושבי המרכז והדרום שמגיעים לצפון הארץ, שגם ככה סובל מחזות עלובה. למעלה מכל זה איכות חיינו בסכנה, אנחנו נצטרך לסבול את כל ההפגנות של יום האסיר, הנכבה והנכסה, האזעקות והכרוזים של בית הסוהר".

ממצאים ארכיאולוגים - תירוץ טוב?

תחילת המיזם בשנת 2005, במהלך עבודות שיפוץ שגרתיות, שהתקיימו בין כותלי הכלא. רשות העתיקות דרשה לקחת חלק בשיפוץ בטענה כי אזור מגידו ידוע בריבוי הממצאים הארכיאולוגיים הנמצאים בו. ואכן, במהלך העבודות נחשפה רצפת פסיפס אותנטית ועליה שלוש כתובות ושרידים קדומים מהמאה השלישית והרביעית לספירה.

לאור חשיפת רצפת הפסיפס, החליטה המועצה האזורית לנצל את ההזדמנות ולהסב את מתחם בית הסוהר ל"פנינת תיירות שתהווה אבן שואבת לרבבות מטיילים מכל קצוות הארץ והעולם". לתהליך הצטרף גם שירות בתי הסוהר, שהחל לקדם את תהליך הפיתוח מתוקף תכנית מתאר ארצית לבתי כלא, תמ"א 24.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"אין לנו כח להילחם"

כאמור, לא מדובר בפעם הראשונה שתושבי העמק נלחמים נגד תכניות בנייה מפוארות שנועדו לחולל מהפך באזור, לעתים על חשבון התושבים. לאחרונה הורה שר התחבורה ישראל כץ על ביטול שדה התעופה שהיה אמור לקום במגידו, וקבע כי שדה התעופה השני בגודלו בארץ יקום בנבטים שבדרום.

מדבריהם של התושבים עולה כי שטחי העמק במגידו הפכו לשם נרדף לשטחים מיותמים וחסרי חשיבות, בהם ניתן לבנות את כל העולה על רוחם של קבלנים ויזמים. "המועצה מתעלמת מאיכות חייהם של התושבים", ציין פעיל נוסף במאבק, רונן אברמוב. "זה ברור שמדובר בפרויקט כלכלי שיניב המון כספי מיסים למועצה. אנחנו בטוחים שהכל נעשה פה מתוך אינטרס כלכלי על גבם של התושבים. הגיע הזמן שמישהו ייקח את האחריות ולא יפקיר אדמות בצפון לטובת סתימת חורים".

בית כלא חדש במגידו. מועצה אזורית מגידו, ספק 500
פרויקט תיירותי ענק בשווי של 26 מיליון שקלים. רצפת הפסיפס שנחשפה בבית סוהר מגידו/ספק 500, מועצה אזורית מגידו

בין המתנגדים לתוכנית גם תושבים מהכפרים הערביים, שחוששים שתוכניות הבנייה יערערו את הדו-קיום בעמק. "הבנייה של בית הסוהר צפויה להפקיע שטחים גדולים מכפר זלפא, וכן לפגוע באיכות חייהם של תושבי מדרך עוז", סיפר תושב הכפר, עיסם סביחאת, "אני סבור כי הלחץ והמתחים עלולים לגרום לתסיסה בין יהודים לערבים שחיים כאן בשלום כבר שנים רבות. מאחר שאנחנו חיים בשכנות, כל תוכנית כזו יכולה לערער בשניות את הסטטוס קוו".

אולם ישנם גם כאלה המצדדים בתוכנית. "צומת מגידו נחשב למקום מרכזי בצפון", הסביר נחמיה רייבי, תושב מדרך עוז, "מטרתה של התוכנית היא להפוך את צומת מגידו לשער מרכזי לצפון, דרך רבבות המטיילים שיגיעו וייפתחו את המקום. נכון שיש אמירה שכל הפיתוח בא על חשבון התושבים, אך בישיבות הציבוריות שהתקיימו בעניין גילינו רגישות רבה כדי להגיע למקסימום הבנות עם המתנגדים". עוד הוסיף רייבי כי "יש לציין כי מדובר במנוף כלכלי שייפתח את המקום מבחינת מקורות תעסוקה חדשים ומגוונים".

"נבחנו יותר מארבע חלופות"

מהמועצה האזורית מגידו נמסר בתגובה: "תהליך התכנון של מרחב צומת מגידו והכלא כלל לפחות שלושה מפגשים ציבוריים פתוחים לכל חברי המועצה. בית סוהר אינו מתקן ביטחוני אלא מתקן חברתי קהילתי שמטרותיו הבסיסיות אינן מבחינות כלל בין ציבור יהודי לציבור ערבי, זאת בשונה ממתקנים ביטחוניים. לכן אין ממש בטענה כי הוא פוגע ברגישות".

לעניין מיקום הקרקע ציינו במועצה כי "התהליך התחיל עם בחינת יותר מארבע חלופות שגם הוצגו לתושבים במפגשים השונים, ואף נבחנה האפשרויות למיקום לאורך כל ציר כביש 66 וברמת ההר, אך לא נמצא תא שטח מתאים. טיבו של התהליך הוא להגיע לקונצנזוס שבתוכו עדיין ותמיד יהיו כאלו שלא יסכימו להחלטה זו או אחרת, עדיין אין לראות כתהליך לא נכון תהליך שבו לא הייתה הסכמה גורפת".

בדוברות שרותי בתי הסוהר לא מסרו תגובה בעניין.

ביולי האחרון: הממשלה מחליטה להקים את נמל התעופה בדרום במקום במגידו

(עדכון ראשון: 20:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully