וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב האחד מן השניים? מחקר חדש קובע: חשיבה קבוצתית פחות יעילה

במחקר הוכח כי בני אדם נוטים להצליח יותר בפיתרון בעיות כאשר הם לבדם. הסיבה? קבוצות נוטות להתעלם מחסרי הביטחון ולסמוך על המנהיגים הטבעיים - גם כאשר הם טועים

מחקר חדש קובע כי בניגוד לדעה הרווחת, בני אדם נוטים להצליח יותר בפיתרון בעיות מורכבות כאשר הם לבדם - ולא כחלק מקבוצה. בראש המחקר שסוקר השבוע בעיתון ה"דיילי טלגרף", עומד חתן פרס ישראל לחקר פסיכולוגיה, הפרופסור אשר קוריאט מאוניברסיטת חיפה.

קבוצת החוקרים גילתה כי כאשר מספר בני אדם מנסים לפתור בעיה יחדיו, הצעותיהם של חלק מהמשתתפים, אשר עשויות להתברר כנכונות, לרוב נבלעות בין ההצעות השונות ואינן זוכות להתייחסות. למעשה, קובע המחקר, ההצעה שסביר שתיבחר לבסוף תהיה זו שהציעו המשתתפים הקולניים ובעלי הביטחון העצמי הרב ביותר – בין אם נכונה ובין אם לאו.

במהלך המחקר הוצבו בפני 38 בני אדם - זוגות, קבוצות ויחידים, בעיות מסוגים שונים – כאשר על כל משתתף לציין עד כמה הוא בטוח בתשובתו בכל אחד מהמקרים. לדברי קוריאט, אלו שהביעו ביטחון בתשובתם שלהם נטו לענות על יותר שאלות נכונה כאשר עשו זאת בכוחות עצמם. עם זאת, אמר קוריאט, כפי הנראה העדתם של המשתתפים על ביטחונם לא הייתה כנה לחלוטין, מאחר שלא הצליחו לקדם את תשובותיהם בעת מאמץ קבוצתי.

עוד חושף המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת האקדמי הנחשב "Science", כי גם לסוג השאלה ישנה השפעה על אחוזי ההצלחה במענה עליה בקבוצות או ביחידים. חידות העושות שימוש בתעתועי ראייה, למשל, הניבו תוצאות מאכזבות במיוחד כאשר נענו בזוגות. כמו כן, שאלות פשוטות אך מטעות, למשל "מהי בירת אוסטרליה?", הכשילו קבוצות וזוגות באופן כמעט גורף.

לדבריו של קוריאט, מחקרים קודמים בתחום שקבעו כי חשיבה קבוצתית היא יתרון, היו מוטעים מיסודם – מלבד במקרים של שאלות היגיון יבש, או שאלות שהתשובה להן הייתה הברורה או המקובלת ביותר בקרב חברי הקבוצה. "במקרים רבים, אלו דווקא חסרי הביטחון שנוטים להחזיק בתשובות הנכונות – והסתמכות על חברי הקבוצה הבטוחים יותר בעצמם עלולה להוליך את הקבוצה שולל", אמר.

לפני חודש: המחקר הישראלי קיבל חצי מיליארד יורו מאירופה

(עדכון ראשון: 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully