וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: האו"ם ציין את יום השואה הישראלי

טל שלו

21.4.2012 / 0:02

מדי שנה, מציין האו"ם את יום השואה הבינלאומי בינואר. השנה, לראשונה, בכירי הארגון והמשלחת הישראלית יזמו שורת אירועים לציון המועד הישראלי, במלאת יובל למשפט אייכמן

בימים כתיקונם, מהווה העצרת הכללית של האו"ם זירה קשה למאבק המדיני של ישראל, ועשירה בביטויי דה-לגיטימציה - אולם ביום חמישי, לערב אחד, התקבצו מאות דיפלומטים ושגרירים מרחבי העולם וציינו לראשונה בתולדות הארגון את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מדי שנה, ב-27 בינואר, מציין האו"ם את יום השואה הבינלאומי, אך השנה יזמו בכירי הארגון והמשלחת הישראלית גם שורה של אירועים לציון יום השואה הישראלי, בסימן 50 שנה למשפט אייכמן.

ביום חמישי נחנכה בבניין האו"ם תערוכה של יד ושם, תחת הכותרת "שישה מיליון קטגורים", לציון 50 שנה למשפט אייכמן. התערוכה מציגה את ההיסטוריה ואת ההשפעה של המשפט, שבסופו הוצא הפושע הנאצי להורג בישראל. ניצולי שואה ובכירי הקהילה הדיפלומטית שמעו את סיפוריהם של בתו של התובע הראשי במשפט אייכמן, גדעון האוזנר, תמי האוזנר רוה, ושל מיקי גולדמן, שהיה מחוקריו של אייכמן, שנעצר על ידי המוסד בארגנטינה ב-1960.

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, בתו של גדעון האוזנר, תמי האוזנר רוה, השר יוסי פלד. המשלחת הישראלית באו"ם, ספק 500
מימין – שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, באמצע – בתו של גדעון האוזנר, התובע במשפט אייכמן, תמי האוזנר רוה, משמאל – השר יוסי פלד/ספק 500, המשלחת הישראלית באו"ם

השר יוסי פלד, שהיה אחראי מטעם הממשלה על ציון אירועי היובל למשפט אייכמן, וניצול שואה בעצמו, סיפר לנוכחים את סיפורו והדגיש כי "אין מקום מתאים יותר מתאים מהאו"ם להעביר לעולם את המסר החשוב 'שניצחנו' וכי רק זיכרון ימנע שואה נוספת. לא 50 שנה וגם לא 500 שנים ישכיחו את האסון הנורא ביותר שידע העם היהודי". שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, אמר כי "הציווי לזכור ולא לשכוח חקוק על לוח ליבנו, כמספר הצרוב על יד". לדבריו, התערוכה מציגה לכל העולם לא רק את ממדי הזוועה, אלא גם את מדינת ישראל, העושה משפט-צדק באויביה והנחושה להגן על עצמה בכוחות עצמה.

"היוזמה החדשה - הכלים ללימוד לקחי השואה"

התערוכה שנחנכה תוצב בבניין האו"ם בחודשים הקרובים, ובמסגרת האירועים הנוספים יתקיים שם בשבוע הבא כינוס שידון בהיבטים המשפטיים, הפסיכולוגיים והחברתיים של המשפט, בהשתתפות הסופר וחתן פרס נובל, אלי ויזל, השר יוסי פלד, ההיסטוריונית דבורה ליפשטאט ובנו של התובע האוזנר, עמוס האוזנר. כמו כן, תושק תכנית חינוכית למימון השתלמויות לעשרות מורים ומחנכים מרחבי העולם בנושא השואה ביד ושם.

"משמעותו המעשית של הציווי 'לזכור ולא לשכוח' היא לקדם את החינוך ואת הוראת השואה ברחבי העולם", הוסיף השגריר פרושאור. "היוזמה החדשה, המשותפת לישראל ולאו"ם, והכינוס הבינלאומי שאנו מקיימים, הם הכלים ללימוד לקחי השואה על מנת להבטיח כי 'לעולם לא עוד'".

לקריאה נוספת:
מנהיגים ביום השואה הבינלאומי: מחויבים לא לשכוח
50 שנה למשפט אייכמן: התובע זוכר כל רגע

(עדכון ראשון: 19:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully