וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצבת הכרזה הזוכה של יד ושם: "כולנו ניצולים"

ענת שלו

18.4.2012 / 20:00

מבין 186 כרזות שהוגשו לתחרות של יד ושם, נבחרה השנה זו של דוריאל רימר-הלפרין, בוגרת בצלאל, שלדבריה "מוציאה את הממלכתיות מהזיכרון הקולקטיבי ולהפוך אותו לזיכרון אישי"

בימים האחרונים, הופצה ברשתות החברתיות כרזה ייחודית שעיצבה דוריאל רימר-הלפרין, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, לרגל יום השואה תשע"ב. "הכרזה מוקדשת לסבא ולסבתא שלי, ניצולי שואה", סיפרה בשיחה עם וואלה! חדשות. בשיחה, התקשתה רימר-הלפרין להסתיר את התרגשותה. "זה מדהים לראות את הכוח של הרשתות החברתיות".

רימר-הלפרין, המתמחה בעיצוב ומיתוג, זכתה בתחרות שארגנו בית הספר הבינלאומי להוראת השואה ביד ושם בשיתוף משרד ההסברה והתפוצות, המתקיימת זה השנה השלישית תחת הכותרת "מעצבים זיכרון". לתחרות הוגשו השנה 186 כרזות, המציגות "מכלול של דרכים רב-גוניות לעיצוב זיכרון השואה". רימר-הלפרין מספרת כי כלל לא התכוונה להתמודד בתחרות: "במקרה, חברה שלי שמעה על זה. רק אז, החלטתי לנסות".

כרזה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אפריל 2012. יד ושם
"הצחיחות העירונית הממלאת את התמונה הופכת אותה לאוניברסלית", כתבו חבר השופטים בנימוקי הבחירה/יד ושם

לדברי רימר-הלפרין, מטרתה בעיצוב הכרזה הייתה "ליצור מסר בהיר וצלול, שייגע בלב ויעורר מחשבה". היא מספרת על שקו שהנחה אותה, באומרה כי "אנחנו 'רגילים' לזכור את השואה באופן מסוים, דרך תמונות מפורסמות", ואילו היא ניסתה "להוציא את הזיכרון מהמקום שאנו רגילים לפגוש בו את השואה אל הרחוב, ולהוציא את הממלכתיות מהזיכרון הקולקטיבי ולהפוך אותו לזיכרון אישי, שמגיע עד הבית של כל אחד מאיתנו ומטיל צל על חיי היום יום שלנו כיחידים וכעם". רימר-הלפרין הוסיפה כי "בחרתי להתמקד בניצול שואה כסמל מכיוון שאני רואה בכולנו כאלה. סבא וסבתא שלי, שניהם ניצולי שואה, ואני מבינה שהצל שלהם הוא גם הצל שלי. אך מסביב לצל יש גם אור. ניצולי שואה גוברים כל יום מחדש והופכים את הצל לאור".

"משקפת את מציאות חייהם של הניצולים"

בנימוקי חבר השופטים שבחרו בכרזה, נכתב כי היא ברורה ומובנת לעין כל. "זהו זיכרון המדבר את שפות העולם כולן. הכרזה דרמטית ואסתטית ולא רגשנית, היא משקפת את מציאות חייהם של ניצולי השואה ואת בדידות זיכרונותיהם המטלטלים. הצחיחות העירונית הממלאת את התמונה הופכת אותה לאוניברסלית, שכן היא יכולה להתרחש במרחבי זמן ומקום שונים".

"עיצוב הכרזה היה אתגר מרגש עבורי, במיוחד הזכות הגדולה שקיבלתי להעביר מסר ישיר לכל בית ישראל", אומרת רימר-הלפרין, שסיפרה כי הופתעה מאוד והתרגשה מהתגובות החיוביות שקיבלה על הכרזה – וגם על הטקסט שצירפה אליה. "אני כל הזמן מקבלת עוד ועוד תגובות, גם לכרזה וגם לטקסט שכתבתי. גם סבא וסבתא שלי, להם הקדשתי את הכרזה, מאוד התרגשו – הם אמנם לא רואים מה קורה בפייסבוק ולא מבינים את המשמעות הגדולה של זה, אבל הם מאוד מתרגשים".

"זאת תחושה מדהימה איך שהכרזה הזו התקבלה – זה מראה את כוחה של הרשת החברתית. מדובר פה בנושא שכבר מתייחסים אליו קצת בציניות, אנשים כבר כל כך רגילים לראות את הדימויים והאימג'ים הקבועים של יום השואה ופשוט הימם אותי לראות איך מגיבים טוב לכרזה שלי. הכרזה פרשה כנפיים מעצמה".

יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ב - עוד כתבות:
ערב יום השואה: מתייחדים עם זכר ששת המליונים
דו"ח האנטישמיות: פחות תקריות, אך הן יותר אלימות
ניצולת שואה: "זקוקה לעזרה, אך לא רוצה רחמים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully