וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יהיה קשה להגיש כתב אישום חמור נגד אייזנר"

17.4.2012 / 11:10

על אף הסרטון הקשה המתעד את סגן אלוף שלום אייזנר מכה בחוזקה פעיל שמאל דני, מומחים למשפט צבאי אומרים כי מכיוון שאין תיעוד מלא של האירוע, הדבר יצר את ידי הפרקליטות

צילום מסך

(צילום: יוטיוב, עריכה: טל רזניק)

במקביל להערכות לפיהן סגן אלוף שלום אייזנר, שתועד כשהוא מכה פעיל שמאל דני באמצעות נשקו האישי, יודח מתפקידו, עולות הערכות שונות באשר לצעדים המשפטיים שיינקטו נגדו. מומחים למשפט צבאי אמרו הבוקר (שלישי) לוואלה! חדשות כי לאור הטענות שהסרטון בו נראה אייזנר מכה את הפעיל עבר עריכה, ללא הקלטת המלאה שתיעדה את האירוע וללא עדות מפורטת מהצלם, יתקשו בפרקליטות הצבאית להגיש כתב אישום חמור נגד הסמח"ט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כשיגיעו לאולם בית המשפט הכל יראה אחרת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המרחק בין הסרטון שמתעד את הסמח"ט מכה לבין הגשת כתב אישום הוא רב מאוד", אמר עורך הדין בני קוזניץ, מומחה למשפט צבאי, והסביר כי "ראשית הם צריכים להוכיח שמדובר בסרטון אמיתי שלא בושל בעריכה. הם צריכים להראות את הנסיבות לפני ואחרי". לדבריו, "כשיגיעו לאולם בית המשפט הכול ייראה אחרת - הם יידרשו לתת תשובות לשאלות כמו מי צילם את הסרט, האם עבר עריכה ומה מראה צילום המקור". לדבריו עו"ד קוזניץ יש משקל רב לאירועים שקדמו למקרה התקיפה ואם הם לא היו מתועדים יוכל הסמח"ט לבסס הגנה משפטית.

"אסור לעשות לו משפט שדה"

עו"ד תמי אולמן, מומחית למשפט צבאי סבורה גם היא שבפני המשטרה הצבאית עומדת עבודה מרובה באיסוף הראיות והעדויות נגד הסמח"ט לפני הגשת כתב האישום. היא הסבירה כי למתח הנפשי ולכאב שנבע כתוצאה מכך שאייזנר הותקף לפני שהכה את הפעיל, כך על פי טענתו, יש משקל רב. "הסמח"ט יכול לטעון לאיבוד החשיבה ההגיונית בשל תקיפתו. הלחץ שבו הוא היה יכול להציג קו לפיו הוא לא היה בשליטה מלאה ולכן פעל בצורה אינסטינקטיבית", אמרה אולמן והדגישה כי "אסור לעשות לו משפט שדה, אלא לבצע לו הליך מסודר עם זכות הגנה משפטית לפני שחורצים את גורלו".

גם עו"ד דנה נוף, מומחית למשפט צבאי ולשעבר קצינה במנהל האזרחי, סבורה כי ישנה בעייתיות משפטית וכי עד כה הוצגה תמונה חלקית בלבד של מה שאירע בשטח. "אי אפשר לנתק את האירוע ממה שקדם לו. מציגים את הסמח"ט כסאדיסט ומשולח רסן מבלי לברר מה קדם למקרה. לא כל תקיפה היא עבירה פלילית. כשאדם מתגונן או חש שיש עליו איום הוא פועל באופן בלתי סביר ואת זה יש לבחון בחקירה", אמרה.

בתוך כך, סגן אלוף אייזנר סיים אמש יום של תחקירים וחקירה במשטרה הצבאית, ובסופו הבין, לדברי מקורביו, כי הניסיון להציג את גרסתו הופך ל"קרב על העתיד הצבאי שלו". גורם המצוי בפרטי התחקיר, אמר הבוקר כי מתגלים פערים בין המציאות לבין טענותיו של הקצין. "אם הוא חש בסכנה לחייו, ולכן החל לפעול באקט הגנתי, למה לא חבש קסדה ולא לבש שכפ"ץ?", שאל אחד הקצינים המצויים בפרטי החקירה, והוסיף: "הוא היה צריך להפגין איפוק, או לחלופין להפעיל אמצעים לפיזור הפגנות, או במקרה הפחות טוב, לכבול אותם ולהמתין למשטרה. הוא בחר באקט אגרסיבי שיעלה לו אולי בקריירה". עוד טוען הגורם כי בניגוד לנטען, המפגינים לא הצליחו להגיע לציר המרכזי ולחסום אותו, אלא היו בציר צדדי, ובהתאם לכך הייתה צריכה התגובה להיות מידתית ולא אגרסיבית.

עוד באותו נושא:
מסתמן: הרמטכ"ל ידיח מתפקידו את הקצין שהיכה פעיל
פקודיו של אייזנר יוצאים להגנתו במכתב לרמטכ"ל
חשיפה: סא"ל אייזנר כבר נחקר בעבר בגין תקיפת מפגין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully