וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכוד נתניהו: כך הפך "בית אחד" לפצצה קואליציונית

טל שלו

4.4.2012 / 21:28

בחברון כבר שורר שקט, אך בירושלים הרוחות סוערות אחרי פינוי "בית המכפלה" בחברון. מפגישת ברק ונתניהו, דרך השרים שהופתעו ועד הביקורת שאחרי - כך נראו 24 השעות האחרונות

רויטרס

(צילום: רויטרס, גדעון צנטנר, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: אביב אברמוביץ')

לא פחות מיממה עברה מאז הפגין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את מיומנתו בלוחות אלקטרוניים וסימן וי על אירן, ושאריות חגיגות השנה הרביעית של ממשלתו התפוגגו כמעט לגמרי. הפינוי הפיזי של "בית המכפלה" בחברון היום (רביעי) אמנם עבר בשקט וללא התנגשויות עם המתיישבים, אך בירושלים הרוחות סוערות. ישראל ביתנו והבית היהודי מפזרות איומים מרומזים על שלמות הקואליציה, ושרי הליכוד, שהתחרו ביניהם בימים האחרונים על מפגני התמיכה במתיישבים, אך נתפסו היום בלתי מוכנים לחלוטין לנוכח הדיווחים על הפינוי, מעדיפים ברובם להפנות את החרבות למתקפה חזיתית על שר הביטחון. "מדובר בבית אחד בחברון, לא הייתי מסיק מסקנות לכאן או לכאן", נדרש אתמול נתניהו לסוגיות אקטואליות בין פירוט ההישגים של כל שריו במסיבת העיתונאים שקיים. היום התברר שהבית הבודד בחברון, הפך למטען נפץ פוליטי.

פינוי בית המכפלה בחברון, אפריל 2012. עומר מירון
"מדובר בבית אחד בחברון". "בית המכפלה" היום/עומר מירון

אתמול בערב הכל נראה קצת אחרת. אחרי מסיבת העיתונאים, בה סיפר נתניהו כי ביקש משר הביטחון להמתין עם פינוי בית המכפלה עד שיתבררו "העובדות המשפטיות והעובדות בשטח", נועד עם ברק ועם צוות השרים לעניני התיישבות, הכולל את השר בני בגין והשר משה (בוגי) יעלון. הישיבה, בה השתתפו גם מזכיר הממשלה ואנשי משרד המשפעים, תוכננה לעסוק בסוגיית שכונת האולפנה בבית אל, אך לנוכח דחיפות הנושא, דנו השרים גם ב"בית המכפלה". בסיום הישיבה, בה הוצגה עמדת היועצים המשפטיים החד משמעית לפיה יש לבצע את הפינוי ללא דיחוי, הוחלט כי צו הפינוי יוותר על כנו וכי הבית יפונה בתוך 30 יום מיום הפלישה.

הבוקר נפתח בפגישה של שר הביטחון וראש הממשלה. ברק הבהיר לנתניהו כי מבחינה מבצעית מערכת הביטחון חייבת לבצע את הפינוי באופן מיידי, ונתניהו ביקש מברק שכוחות הביטחון ימשיכו לאבטח את הבית אחרי הפינוי וכן להסיר התנגדויות ביטחוניות במידה ותימצא דרך משפטית שבה יוכלו הרוכשים לשוב לשם. במקביל, השניים סיכמו כי ייעשה מאמץ משפטי ומינהלי להסדרת חוקיות הישיבה בשכונת האולפנה בבית אל וברחלים, סנסנה וברוכין. כך, יכול היה נתניהו לפתוח את ישיבת הממשלה המיוחדת שכינס היום לאישור ביטול העלאת מחירי הדלק בהודעה על הכשרת יישובים במחלוקת, וללא מילה על "בית המכפלה".

השרים הפנו את תגובותיהם הנזעמות לכיוון ברק

שעה קלה לאחר שהשרים התפזרו, הם הופתעו לגלות מדיווחים מחברון שלא נותרו 25 ימים לפינוי מרצון של הבית, כפי שהציעו השרים בגין ויעלון אמש, ושהמינהל האזרחי החל באכיפת הצו. בלשכת שר הביטחון הדגישו כל העת כי הפינוי "תואם כנדרש" עם ראש הממשלה, אך במשך שעתיים לא התקבלה כל התייחסות של ראש הממשלה לנושא, והשרים המופתעים לא הצליחו להבין אם אכן נתניהו הטעה אותם כך, והפנו את תגובותיהם הנזעמות לכיוונו של שר הביטחון, שספג את כל האש במקום נתניהו.

בחודשים האחרונים הקפידו אנשי היישוב היהודי בחברון לפקוד את הכנסת מדי שבוע, ואם לשפוט לפי גיבוי השרים, המאמץ השתלם. כבר בסוף השבוע שעבר החל השר גדעון סער לתקוף את ברק לנוכח הטיפול בבית, ושרי האגף הימני בליכוד, בהם ישראל כץ, משה כחלון, יולי אדלשטיין ולימור לבנת, וגם חברי הכנסת הצטרפו בימים האחרונים. הבוקר, בעוד ראש הממשלה יושב עם ברק ומחליט על פינוי, הצטרף גם יעלון למתקפה ודרש להפקיע מידיו את סמכויות ההתיישבות ולהקים צוות שרים מיוחד שיטפל בנושא. רק אתמול התבטא יעלון בנוגע לשאיפתו הפוליטית להחליף את נתניהו, והיום, בסיועם של ברק ונתניהו, כבר הפך למועמד הליכוד לתפקיד שר הביטחון. נתניהו, אגב, הגיב אתמול בחיוך כשנשאל על הצהרות הירושה של יעלון, ואמר כי הוא מברך על תמיכת שרי הליכוד בו.

כוחות הביטחון פינו את "בית המכפלה". רויטרס
השמועות על מחטף התבדו. חברון היום/רויטרס

כשהגיע הגיבוי של נתניהו, השמועות על מחטף התבדו, אך זה כבר היה מאוחר מדי. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כבר חזר על איום יציבות הקואליציה שהשמיע אתמול ודרש גם הוא את ראשו של ברק, ואליו הצטרף יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ. לצדו של ברק עמד רק השר מיכאל איתן, שהבהיר כי האש צריכה להיות מופנית למי שעומד בראש המערכת. למרות שגיבה את ברק והדגיש את התיאום עמו, בשיחות עם השרים הסביר ראש הממשלה כי "נכנס למלכוד" בעקבות עמדתו החריפה של היועץ המשפטי שהתנגד לאכלוס, וכי לא היתה לו ברירה משפטית ומבצעית אלא לאשר את הפינוי, ולכן, למרות הביקורת בפנים, החצים ככל הנראה ימשיכו להיות מופנים לברק. לקראת ערב שככו הרוחות, אך שרי הליכוד ממשיכים להיות בטוחים כי ברק הוא שטמן את המלכודת לנתניהו, שמצידו לא נראה מתרגש נוכח מחאותיהם, ואף הוגדר על ידי גורמים פוליטיים מסוימים כמנצח בפרשה, כשעל אף מחאות שריו קיבל החלטה קשה על פינוי.

בסביבת שר הביטחון מדגישים כי היושבים ב"בית המכפלה" הינם מפרי חוק וכי כל ההתקפות מונעות משאיפותיהם הפוליטיות של שרי הליכוד שמחפשים תמיכה בקרב חבריהם "הפייגליניסטים". בימין מאשימים דווקא את ברק ב"מבצע כירורגי" לפינוי הבית בניסיון לצבור תמיכה ציבורית בשם שלטון החוק, ואיומיו המרומזים של השר ליברמן מוסיפים גם הם לניחוח הפוליטי שהתגבר בירושלים ב–24 שעות האחרונות. בש"ס מתמקדים כרגע בטיקט החברתי והתנגדו היום יחד עם ישראל ביתנו לקיצוץ במשרדי הממשלה למימון הפחתת ההעלאה של מחירי הדלק. "לא אזום בחירות", הצהיר אתמול ראש הממשלה בניסיון לפזר את ריח הבחירות, אך אם לשפוט לפי כמות השימושים במילה "פוליטי" ו"פריימריז" בעימותים שפרצו היום, ייתכן שמה שנדרש זה בדיוק משל מבית היוצר של נתניהו עצמו. אם זה נראה כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז, כנראה שמדובר בברווז.

הפינוי בחברון - כותרות אחרונות
לאחר הפינוי בחברון: חשש מגל פעולות נקם בשטחים
לשכת רה"מ: הפינוי לא היה מחטף, נתניהו ידע מראש
דרישה בליכוד: להעביר את תיק הביטחון ליעלון

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully