וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגיעה בפרטיות? רשימה של פושטי רגל פתוחה לכל

קובי מנדל

2.4.2012 / 17:42

עו"ד חיים נתיב הופתע לגלות כי באתר האינטרנט של משרד המשפטים יכול כל אדם לקבל רשימה של 35,000 אנשים שהוטל עליהם כינוס נכסים או שפשטו רגל. משרד המשפטים: "הקובץ יוסר"

האם באתר האינטרנט של משרד המשפטים קיים מאגר מידע פרוץ של אנשים נגדם עליהם הוטל כינוס נכסים או שהוכרזו כפושטי רגל? עורך הדין חיים נתיב נכנס באחרונה לאתר המשרד לצורך חיפוש חומר משפטי, וגילה לתדהמתו מאגר מידע המכיל את שמותיהם של כ-35,000 אנשים כאלה.

עו"ד נתיב סיפר לוואלה! חדשות: "פתאום קפץ לי מסמך וכשנכנסתי לתוכו גיליתי את רשימת כל החייבים במדינת ישראל. הייתי בהתחלה בשוק. לא הבנתי מי ארגן אותה. גיליתי שמדובר ברשימה פנימית, כנראה של משרד המשפטים, וכי מדובר במסמך פרוץ שכל אחד יכול להגיע אליו. בהקבלה - ניתן לומר שזה כמו רישום פלילי הפתוח לעיון". המסמך כולל רשימה שמית מלאה עם מספרי תעודות זהות, כתובות מגורים, מועד תחילת ההליך, ומועד סיומו באם הסתיים. ברשימה גם כאלה שהלכו לעולמם, ותחילתה משנת 1985 ועד היום.

"לדעתי יש פה פגיעה בחוק הגנת הפרטיות במאגרי מידע", אומר נתיב. "המאגר יכול לשמש קודם כל סקרנים, כשמישהו מבקש לדעת משהו על השכן שלו. כל סקרן יכול להיכנס ולראות את הרשימה. היום נהוג לפרסם בעיתונות אנשים עליהם הוטל צו כינוס נכסים אך הדבר נעשה בסמוך למועד האירוע. פה כל השמות מופיעים לאורך שנים. אני יכול בעצם לגלות פרטים על אנשים שלא ידעתי שהם כאלה", ציין עו"ד נתיב.

משרד המשפטים: "אין המדובר במאגר פרוץ"

באתר רשות האכיפה והגבייה ניתן לקבל מידע על חייבים שנגדם הוחל בהליכים רק לאחר הקלדת מספר תעודת הזהות של האדם המבוקש ולאחר הקלדת הפרטים המלאים של מבקש המידע. במאגר של אתר משרד המשפטים כל השמות והפרטים גלויים והכניסה הינה אנונימית. עו"ד נתיב הזהיר מפני שימוש פסול במידע זה על ידי גורמים שונים.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "אין המדובר במאגר פרוץ אלא במאגר המפורסם על ידי הכונס הרשמי והכולל מידע המפורסם על פי דין. הרינו להפנות בעניין זה אל פקודת פשיטת הרגל והתקנות על פיה ולפיהן המידע בדבר פרטי החייב שמתנהל בעניינו הליך פשיטת רגל הוא מידע המתפרסם באופן פומבי, ועל כן זמין ממילא לכל אדם. הרשימה המפורסמת על ידי הכונס הרשמי כולל את רשימת החייבים שמתנהל בעניינם הליך פשיטת רגל או שהליך פשיטת הרגל בעניינם הסתיים עד שבע שנים קודם למועד הפרסום. במדינת ישראל אכן מתנהלים נכון להיום, קרוב ל- 30 אלף תיקי פשיטת רגל".

עם זאת, נמסר ממשרד המשפטים כי קובץ המאגר יוסר: "בחודשים האחרונים התבצעה עבודת מטה בשיתוף רשות משפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים, גוף העוסק בהגנת הפרטיות והמידע האישי בישראל, שתכליתה לשפר את הטיפול במידע האישי המפורסם על ידי רשויות ציבוריות באינטרנט. במסגרת עבודת המטה סוכם כי עוד במהלך שנה זו יוסר הקובץ המדובר מאתר משרד המשפטים, ותינתן אפשרות לציבור לבצע שאילתות פרטניות".

עוד בנושא
מדיניות הפרטיות של גוגל נכנסה לתוקף - ממשלים בעולם מביעים דאגה
פוענחה הדלפת מאגר המידע של כל אוכלוסיית ישראל
"מרשם האוכלוסין נמצא אצל כל חוקר פרטי מתחיל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully