וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלישה לבית בחברון: איך רכשו המתנחלים את המבנה?

יהושע בריינר

30.3.2012 / 7:13

גיוס כספים במשך שנים, חשאיות מוחלטת וניצול סכסוך משפחתי אצל הפלסטינים - פרטים נוספים נחשפים אודות רכישת "בית המכפלה". המנהל האזרחי חוקר, ופינוי צפוי להתרחש בעתיד

כניסת המתנחלים אתמול בלילה אל הבניין הסמוך למערת המכפלה בחברון, הפתיעה מאוד את מערכת הביטחון, אך בקרב התיישבות ביהודה ושומרון היא החדירה רוח של התלהבות. לאחר שנים ארוכות בהם לא הצליחו רוכשי הקרקעות היהודים לקנות בתים בבעלות פלסטינית, הצליחו אנשי היישוב היהודי בחברון ובקרית ארבע לרכוש את הבניין בן שלוש הקומות, שזכה בינתיים לשם "בית המכפלה".

סיפור רכישתו של המבנה סבוך והפרטים עצמם נמצאים במחלוקת. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי המשא ומתן מתנהל כבר מאז שנת 2010. ההליך נשמר בחשאיות עד החודשים האחרונים, ורק גורמים מעטים היו מצויים בסוד העניין. ביניהם ניתן למצוא את הרב עוזי שרבף, שהיה בעברו חבר במחתרת היהודית והורשע בפעילות כנגד פלסטינים, אך שוחרר כעבור שנים אחדות בזכות חנינת הנשיא. שרבף משמש כיום כמנהל כולל בחברון, והוא פעיל מאוד בכל הקשור למאחזים באזור קרית ארבע. גם מלאכי לוינגר, ראש מועצת קרית ארבע-חברון היה מצוי בסוד העניינים, יחד עם אביו, הרב משה לוינגר, שהוביל בעבר את ההתיישבות היהודית בחברון, ואחיו, שלמה לוינגר, שמתגורר בעצמו כעת בבניין.

מתנחלים פלשו לבית ליד מערת המכפלה. ועד בית המכפלה, ספק 500
נמכר לפני מספר חודשים, לטענת המתנחלים, בכסף מזומן שעלה בהרבה על המחיר המקורי אותו דרש הפלסטיני/ספק 500, ועד בית המכפלה

גם במנהל האזרחי חוקרים מאתמול את הליך הרכישה כולו, ומעיינים במסמכים שהגישו המתנחלים למשטרה עם כניסתם למבנה. על פי הבדיקה, הבניין עצמו היה שייך למשפחה בחברון, ונמכר, ככל הנראה על ידי אחד הבעלים, לסוחר מרמאללה. מאז מנהלים מספר מתנחלים, חלקם משפטנים, משא ומתן מול אותו פלסטיני מרמאללה. האחרון נחשב בעיני מערכת הביטחון כ"איש הקש" של המתנחלים, אולם אלה מצידם, טוענים כי המוכר ידע היטב כי הצד השני לעסקה הינם יהודים. במהלך האתמול נעצר הסוחר מרמאללה, שהודה כי מכר את המבנה ליהודים.

"אין קשר עם אירועי יום האדמה"

המבנה נמכר עוד לפני מספר חודשים. המתנחלים שילמו את חלקם בכסף מזומן, שלדבריהם עלה בהרבה על המחיר המקורי אותו דרש הפלסטיני. ב"בית המכפלה" החדש מספרים כי הפיקו מסקנות מרכישות נדל"ן קודמות בחברון. כך, בניגוד לרכישת "בית המריבה" בעיר, הרכישה הנוכחית בוצעה במימון תרומות שנאספו לאורך השנים האחרונות ולא בזכות תורם מרכזי אחד שהיה מצוי בסוד העניינים. כלקח מאירועי פינוי אותו "בית המריבה", הליך הרכישה ערך זמן רב, כיוון שהמתנחלים ביקשו, לדבריהם, לוודא מספר פעמים את אמיתות המסמכים, הן מול משרדי הממשלה הפלסטיניים והן מול משרד המשפטים בישראל.

לטענת המתנחלים, מועד הכניסה לא נקבע בשל "יום האדמה", החל היום (שישי). "אין למועד הכניסה שום קשר עם אירועי יום האדמה", אומר שלמה לוינגר. אמש נודע לראשי ההתיישבות בחברון כי לרשות הפלסטינית נודע על העסקה, ובשל החשש כי זו תנסה לאטום את המבנה הוחלט להיכנס למקום באישון לילה. "היה חשש כי הרשות תפגע או במוכר או במבנה עצמו ועל כן הוחלט להיכנס למקום. יותר מדאיג אותנו הניקיונות לפסח מאשר יום אדמה כלשהו", מוסיף לוינגר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מתנחלים פלשו לבית ליד מערת המכפלה. ועד בית המכפלה, ספק 500
בניגוד לרכישות קודמות, זו בוצעה במימון תרומות שנאספו לאורך השנים האחרונות, ולא בזכות תורם מרכזי אחד/ספק 500, ועד בית המכפלה

פינוי הוא עניין של זמן

במערכת הביטחון מודים כי הליך הרכישה של המבנה אכן הושלם. עם זאת, אומרים גורמי ביטחון, כניסת המתנחלים למבנה איננה חוקית כיוון שעל פי החוק החל ביהודה ושומרון, כל רכישת נכס או קרקע של פלסטיני על ידי יהודי חייב לעבור את אישורו של קצין המטה האחראי על המקרקעין במנהל האזרחי או של ראש המנהל בעצמו. בנוסף, כל התיישבות חדשה חייבת את אישור שר הביטחון, מה שגם לא התקבל במקרה הנוכחי. שני אישורים אלו לא התקבלו.

סוגיה נוספת מטילה בספק את יכולתו של המוכר המקורי להעביר את כלל הנכס לידי אחרים. לדברי גורם ביטחוני, המבנה נמצא במרכזו של סכסוך משפחתי בין מספר אחים בחברון, אשר אחד מהם הוא זה שמכר את הנכס כולו לידי הסוחר מרמאללה, למרות שלא היה הבעלים היחידים.

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה כי "כל נושא רכישת המבנה מצוי בבדיקה בקרב הגורמים המוסמכים". מאז בוקר אתמול מקיימים גורמים בכירים בפיקוד מרכז שיחות עם ראשי ההתיישבות בחברון, על מנת שאלה ישכנעו את דיירי "בית המכפלה" לעזוב את המקום מרצון, אולם נראה כי הסיכוי לכך אפסי. המבנה מסוגר, והכניסה אליו מותרת רק לדיירים שעשו את הלילה במקום. אף על פי כן, נראה כי פינוי המתנחלים מהמקום על ידי כוחות הביטחון הוא עניין של זמן. ייתכן והדבר ייעשה לאחר אירועי "יום האדמה", על מנת למנוע עומס על הכוחות. אולם המתנחלים לא מופתעים. "כשקנינו את הבניין לא ציפינו לקבל את חתימתו של אהוד ברק", אומר לוינגר, "מדובר באיש בעל מפלגת יחיד שגירש יהודים מביתם, אדם ללא עבר וללא עתיד, ואני מקווה שלא ינצל את רוח התקופה לגירוש נוסף".

עשרות מתנחלים פלשו לבית בחברון: "קנינו אותו"
צה"ל על הפלישה לבית בחברון: "פרובוקציה מסוכנת"

לפניות לכתב - joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully