וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב שחררה 88.6 מיליון דולר בכספי סיוע לרשות

24.3.2012 / 8:07

הכסף מהווה כמחצית מהסכום שהוקפא על ידי הקונגרס בעקבות הפנייה הפלסטינית לאו"ם בשנה שעברה. יו"ר וועדת החוץ אישרה את הפשרת הכספים בתנאי שלא יעברו לשלטון החמאס בעזה

בעקבות לחץ מצד הממשל, בית הנבחרים האמריקאי שחרר אמש (שישי) 88.6 מיליון דולר מכספי הסיוע לרשות הפלסטינית אשר הוקפאו בשנה שעברה בעקבות המהלך הפלסטיני באו"ם. זאת במטרה להקל על המשבר הכלכלי ברשות. חברת הקונגרס קיי גריינג'ר, המכהנת כראש ועדת המשנה בנושא סיוע חוץ, הודיעה כי היא מוכנה לשחרר את מלוא הסכום שהוקפא – 147 מיליון דולר, אולם יו"ר הוועדה ליחסי חוץ, אילינה רוס-לטינן, הגבילה את שחרור הכספים.

במכתב חריף שהעבירה למזכירת המדינה של ארצות הברית, הילרי קלינטון, הסבירה רוס-לטינן כי היא מוכנה לשחרר את כספי הסיוע בתנאי שלא ייעשה בו שימוש ל"סיוע ושיקום בעזה הנשלטת על ידי חמאס", בניית כבישים בגדה המערבית או מסחר וקידום תיירות ברשות הפלסטינית. במכתב, היא לא פירטה לגבי המטרה שלשמה הכסף ישמש, אולם מוקדם יותר השבוע, היא ציינה כי היא תהיה מוכנה לאשר כספים שישמשו לקידום פרויקטים לאספקת מים ומזון ולבריאות.

חברת הקונגרס מתחה ביקורת במכתבה על נכונות הממשל לשחרר את הכספים, ועל שהפעיל עליה לחץ לאשר זאת. "שבוע בלבד אחרי מתקפות הרקטות האחרונות נגד ישראל, הממשל לוחץ על הקונגרס לספר משאבים ומימון לרצועת עזה, אשר יאפשרו לחמאס את הגמישות הנדרשת כדי להמשיך לשלוט באזור", היא כתבה. "אני מאוכזבת מהממשל שעושה שימוש בטקטיקות קשוחות נגד הקונגרס ומאיים לשלוח, למרות ההתנגדות, את כספי משלמי המסים לרשות הפלסטינית. אני מקווה שמדובר בתקרית חד פעמים ושנמשיך ביחסים הפרודוקטיביים בין הוועדה למחלקת המדינה".

"כרגע האינטרס הוא לאפשר לסיוע לזרום"

שתי חברות הקונגרס אסרו על העברת הכספים לרשות הפלסטינית בשנה שעברה בשל התנגדותן לניסיון הפלסטיני להשיג הכרה חד צדדית באו"ם, אולם גריינג'ר אמרה אתמול כי הגיעה למסקנה שיש לשחרר את הכסף ממניעים הומניטריים ועל מנת לסייע ליציבות בשטחים הפלסטינים. "נקטתי עמדה נוקשה בנושא הסיוע לרשות הפלסטינית על מנת להעביר מסר שניסיון להשיג מעמד של מדינה באו"ם, יצירת ממשלת אחדות עם חמאס ונטישת המשא ומתן עם ישראל אינם דרכים לשלום", הסבירה גריינג'ר בהצהרה. "כרגע האינטרס שלנו, והאינטרס של בעלות בריתנו באזור, הוא לאפשר לסיוע לזרום כדי לתת מענה לבעיות הביטחוניות וההומניטריות".

כספי הסיוע מארצות הברית מועברים מדי שנה לפלסטינים מאז 2008. הם נועדו לסייע לרשות במיזמים אזרחיים, ברכישת תרופות ובהקמת תשתיות - הן בגדה המערבית והן ברצועת עזה. הקונגרס מאשר את הסיוע מדי שנה עד הראשון באוקטובר, יום סיום שנת הכספים, אולם בשנה שעברה החליטו חברי הקונגרס להקפיא העברה של כשליש מהסכום, בעקבות הפנייה החד צדדית לאו"ם, זאת בניגוד לעמדת הממשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully