וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה: התקשורת גרמה למשטרה לפרוץ לבית המחבל בטולוז

22.3.2012 / 17:05

לאחר המתנה ממושכת של יותר מ-30 שעות פשטה המשטרה על ביתו של המחבל בטולוז. מומחה לניהול משא ומתן עם מתבצרים מסביר כי מה שהניע הפעולה היה "הרצון להשיב שקט לעיר"

"מה שהכריע את הסיפור הוא הגורם החיצוני. כנראה שהלחץ התקשורתי עשה את שלו", אמר בצהריים (חמישי) פקד בדימוס אבנר סער קצין המודיעין לשעבר של יחידת המשא ומתן במשטרת ישראל לאחר פשיטת כוחות המשטרה הצרפתית על ביתו של המחבל מוחמד מראח. לאחר המתנה ממושכת של יותר מ-30 שעות בהן צרו כוחות מיוחדים של משטרת צרפת על ביתו של המחבל שרצח שבעה בני אדם, הם פשטו בצהריים על הבית. זמן קצר לאחר מכן אישר שר הפנים הצרפתי קלוד גיאן כי המחבל מת לאחר חילופי אש עם השוטרים.

לדבריו, מה שהניע את הפעולה היה "הרצון של שר הפנים להמשיך בשגרת חיים של העיר טולוז". לצד זאת ציין סער כי מניע זה "יכול להצטרף למסקנה של 'הדוברים' במשא ומתן לכך שאין אפשרות להתקדם ואין יכולת להגיע עמו להסדר ועל כן פנו לציר הטיפול של השתלטות". יש לציין כי על פי דיווחי התקשורת הצרפתית, הקשר האחרון שהיה בין המחבל למנהלי המו"מ היה אתמול בלילה.

שוטרי צרפת בסיום במצור על המחבל בטולוז צרפת, מרץ 2012. רויטרס
"מה שהכריע את הסיפור הוא הגורם החיצוני". כוחות המשטרה לאחר הפשיטה, היום בצהריים/רויטרס

לצד זאת התייחס סער לאישיותו של המחבל כפי שנתפסה בהתאם לפרטים הידועים עליו. "יש לנו נטייה לזלזל במחבלים מהסוג הזה, אבל הוא היה בפקיסטן ואפגניסטן", אמר והוסיף כי "בפקיסטן יש תשתית טרור שמאמנת בצורה מעולה אנשים ללוחמים כולל התמודדות במצבים מהסוג הזה. הוא עבר הכשרה טובה מאוד. מדובר בסמי פושע שהפך למחבל. כך שיש לו את הכישורים וראינו את זה בתגובה הראשונית שלו לניסיון ההשתלטות הראשון כשהוא ירה לעבר השוטרים". עוד אמר סער כי על פי הידוע, "מדובר בדמות שגדלה בסביבה בה מגיל צעיר הוא מחונך על גאוותו כגבר. הוא חונך על תפארת וגאווה וזה מתחבר למודל ההתנהגות שלו במקרה הזה. הוא מבין היטב מה זה למות כשאהיד ומה הזכויות שלו לאחר מכן. זה טבוע בהם מגיל מאוד צעיר ולכן הוא בחר לא להיכנע".

"יש לנו נטייה לזלזל במחבלים כאלה"

כמו כן אמר סער כי ייתכן והמשטרה השיגה מידע מודיעיני על המחבל, היות והוא ביצע שיחות טלפון לאחר שקיבל מכשיר במהלך המו"מ שנוהל מולו אתמול. "מאחר ונמסר לו מכשיר סלולרי והוא שוחח עם אנשים לא מן הנמנע שיש הישג מודיעיני חשוב להתנהלות המשא ומתן עם המחבל שארכה יותר משלושים שעות", אמר.

לאחר מותו של מראח סיפר שר הפנים גיאן על השתלשלות האירועים ואמר כי הקשר האחרון איתו נוצר בשעות הלילה, ומאז הוא סירב לשוחח עם השוטרים. השר סיפר כי מראח היה מסוכן לשוטרים, וכי לא נותרה ברירה אלא להשתלט עליו בכוח. לדבריו, מראח אמר כי בכוונתו להיכנע בשעה 00:25, אך חזר בו מכוונתו, והמשטרה העריכה כי הוא עשוי לירות בשוטרים ולהרוג אותם. לדברי השר, שדיבר עם כתבים מחוץ לביתו של המחבל, לפחות שוטר אחד נפצע ברגלו בחילופי האש, ושוטר נוסף לקה בחרדה.

השר גיאן אמר כי בשעה 10:15 (11:15 הבוקר, שעון ישראל) השוטרים השליכו רימונים לעבר הדירה, בנוסף לכמה רימונים שהושלכו אליה בשעות הלילה. גם הבוקר, מראח סירב להתייחס לפיצוצים, שנועדו להפחידו ולמשוך את תשומת לבו, אחרי שקודם לכן עלה חשש כי הוא התאבד. אחרי המתנה של כשעה וחצי, סיפר שר הפנים גיאן, החליטו השוטרים להסתער על הדירה. לדירה הוחדרו אמצעי תצפית כדי לבדוק היכן מראח מסתתר. הלוחמים נכנסו דרך הדלת הקדמית בעוד שכמה אחרים הסתערו על הבית מהחלונות. כשהשוטרים נכנסו לדירה, מראח, שהתחבא בחדר האמבטיה, הסתער עליהם ופתח באש לכל עבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"אם ארגונו היה מחוץ לחוק, מדוע לא היה תחת מעקב?"

יורם שוויצר, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב וראש הפרויקט ללוחמה בעצימות נמוכה, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות, כי "המשא ומתן בטולוז הסתיים בצורה רעה, הוא פשוט נכשל. הנשיא ניקולא סרקוזי נתן הנחיה להביא את המחבל חי, אז ברור שמדובר בכישלון. אם המטרה הייתה לעייף את המחבל ולהמתין למעלה מ-30 שעות, מדוע פרצו פנימה? הרי כדי לברר האם הוא חי הם היו יכולים להחדיר אמצעים טכנולוגיים מגוונים".

"ניתוק מגע עם 'הדוברים' שניהלו את המשא ומתן הוא לא סיבה לפרוץ פנימה לתוך הדירה", אמר שוויצר, שציין כי האירוע מעלה שאלות קשות על ההתנהלות של מערכת הביטחון בטולוז. "אם הארגון בו הוא חבר הוצא מחוץ לחוק, למה הוא לא היה תחת מעקב? ואם כן היה, אז כיצד חמק מזרועות המודיעין השונות? אם הוא נעצר בפקיסטן כיצד לא היה אחריו מעקב צמוד?", תהה שוויצר. "השאלה היא מי המפעיל שלו וזה לא בהכרח אל קעאדה. גם בניו יורק סברו כי המחבל בטיימס סקוור הופעל על ידי אל קעאדה, ולבסוף התברר שמדובר בטליבן".

"זהו סיפור מורכב שמעלה שאלות רבות אבל השאלה המרכזית היא: אם ההמתנה ארכה זמן כה רב, מדוע לפרוץ פנימה כשלא נשקפת סכנה לאיש", סיכם שוויצר.

עוד באותו נושא:
השוטרים פרצו לבית המחבל בטולוז, הוא נורה למוות כשניסה לזנק מהחלון
פיצוצים מבוקרים מחוץ לבית המחבל בטולוז: "מנסים לשבור אותו"
פורסם סרטון של המחבל מטולוז, המצור נמשך קרוב ליממה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully