וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשתו האחרונה נענתה: דמיאניוק ייקבר בארה"ב

גופתו של הפושע הנאצי, שהורשע - וזוכה - בישראל בהיותו "איוון האיום" מטרבלינקה, תוטס מגרמניה לקליבלנד, שם ייקבר. דמיאניוק מת בבית אבות בבוואריה בשבת האחרונה

הפושע הנאצי ג'ון (איוון) דמיאניוק, שמת ביום שבת האחרון בגרמניה ושהורשע בהיותו סוהר במחנה ההשמדה סוביבור, ייקבר לבקשתו בארצות הברית – כך הודיעו היום כלי התקשורת בגרמניה. גופתו של דמיאניוק, בן 91 במותו, תוטס מחבל בוואריה לארצות הברית, שם ייקבר בקליבלנד שבאוהיו. זו הייתה בקשתו האחרונה.

בראשית השבוע הודיעו הרשויות בגרמניה כי מהנתיחה שלאחר המוות עולה כי דמיאניוק מת מסיבות טבעיות. דמיאניוק סבל ממחלות רבות - חלקן סופניות - אולם שני רופאים לא הצליחו לקבוע את סיבת מותו המדויקת. עם זאת, על פי ההודעה, לא נמצא אף לא רמז לסיבת מוות בלתי טבעי. "זה אומר שכפי הנראה, דמיאניוק מת מוות טבעי".

חמש שנות מאסר נגזרו על ג'ון דמיאניוק. רויטרס
ייקבר בארצות הברית. דמיאניוק/רויטרס

ביום שבת מת בבית אבות בגרמניה והוא בן 91. בחודש מאי בשנה שעברה נידון דמיאניוק לחמש שנות מאסר על ידי בית המשפט הגרמני, אך שוחרר לאחר ערעור. בית המשפט קבע כי דמיאניוק היה סוהר במחנה הריכוז סוביבור שבפולין, אך הוא, מצידו, הכחיש זאת בטענה כי הוא עצמו היה אסיר מלחמה.

"איוון האיום"?

בעקבות הרשעתו, נגזרו על דמיאניוק חמש שנות מאסר - שנה פחות משש השנים אותן דרשה התביעה. הוא הורשע למעשה ללא אף עדות ראייה חותכת שקשרה אותו להרג היהודים, אלא אך ורק בהתבסס על הקביעה כי שימש שומר במחנה, ועל סמך עדויות רבות לגבי התפקיד הפעיל שמילאו השומרים במחנה בתהליך ההשמדה. התביעה הסתמכה במידה רבה על מסמכים היסטוריים, ובהם, בין היתר, תעודת האס-אס של דמיאניוק, שההגנה טענה כי זויפה שנים לאחר המלחמה על ידי שלטונות ברית המועצות, במטרה להשחיר את פניו של האיש שערק לשורות הגרמנים. "בית המשפט השתכנע כי הוכח שהנאשם שימש כשומר במחנה סוביבור החל מ-27 במרץ ועד אמצע ספטמבר בשנת 1943", הכריז ראש הרכב השופטים, ראלף אלט.

דמיאניוק, יליד אוקראינה שמאז אמצע המאה הקודמת התגורר במדינת אוהיו שבארה"ב, שם עבד כמכונאי רכב, מנהל זה שלושה עשורים מאבקים משפטיים העוסקים בזהותו. ב-1986 הוסגר לראשונה לישראל, והואשם בהיותו "איוון האיום", שומר אס-אס במחנה ההשמדה טרבלינקה בפולין שרצח יהודים רבים והתעלל בהם באכזריות. הוא הורשע על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים, שדן אותו למוות, אך ערער לבית המשפט העליון, שם זוכה מחמת הספק ב-1993, ושב לארה"ב. בשנים שחלפו מאז ניהל מאבקים משפטיים ממושכים נגד הסגרה למדינות נוספות, בהן אוקראינה, ולבסוף הוסגר לגרמניה, שם הוגש נגדו כתב האישום הנוכחי בנובמבר 2009.

עוד בנושא
”פרשת דמיאניוק - יום הכיפורים של מערכת המשפט”
הפושע הנאצי ג’ון דמיאניוק מת בגיל 91

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully