וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה למו"מ: "קל לפרוץ לדירה - אך משתלם לחכות"

21.3.2012 / 18:49

מפקדה לשעבר של היחידה המטכ"לית למשא ומתן, ליאור לוטן, מנתח עבור וואלה! חדשות את פעולת הצרפתים: "בצרפת קיבלו החלטה מערכתית להוציא את המחבל מהדירה בחיים"

"בצרפת קיבלו החלטה מערכתית להוציא את המחבל מהדירה בחיים. הם רוצים להשיג ממנו מידע חיוני ולהכיר את הרשת שעומדת מאחוריו, כיוון שכפי שנראה הוא לא פעל לבד ומאחוריו עומדים אנשים נוספים" - כך אומר אלוף-משנה במיל' ליאור לוטן, שהיה בעבר מפקד היחידה המטכ"לית למשא ומתן, ואחד הקצינים שפרץ לביתו בו הוחזק הלוחם נחשון וקסמן. בשיחה עם וואלה! חדשות, מנתח לוטן את התנהלות היחידות המיוחדות של מערכת הביטחון בצרפת מול המחבל המתבצר בשעות אלו (רביעי) בטולוז. "יש לצרפתים שתי יחידות מעולות שיודעות לנהל אירועים מהסוג הזה", הוא מוסיף.

הפיגוע בטולוז - עוד כותרות בוואלה! חדשות
טולוז: המצור נמשך, "המחבל תכנן לרצוח שוב היום"
"כבוד איסלמי" בצרפת: ארגונו של המחבל מטולוז
הלוויות הנרצחים: "העם היהודי ניצב מול חיות פרא"
הגופות הגיעו לארץ; נחשפה תמונה של חשוד ברצח
החקירת: "ייתכן שהיורה נשא על גופו מצלמת וידאו"

כוחות משטרה מחוץ לבית המחבל מוחמד מארח אשר ביצע את פיגוע הירי בטולוז, צרפת, מרץ 2012. רויטרס
עברו לשליטה מלאה על מערכת הטלפונים והחשמל במבנה, כדי לבדוק האם הוא מופעל על ידי גורמים חיצוניים ומקבל הוראות. הבית בו מתבצר המחבל/רויטרס

לדברי לוטן, מנהלי המשא ומתן בטולוז בחרו בשיטת "סיר לחץ", שמטרתה "להוריד את המחבל מרמת ההתנגדות הגבוהה להיכנעות, שהוא נמצא בה כעת. זה לא יכול לקרות בדקות, לכן הם נטרלו את כל האיומים מסביבו". כדי להוריד את הסכנה הפוטנציאלית, היחידות המיוחדות פינו את כלל האזרחים מהמבנה ובדקו כי הוא לא מחזיק בבני ערובה. לאחר מכן עברו לשליטה מלאה על מערכת הטלפונים והחשמל במבנה, כדי לבדוק האם הוא מופעל על ידי גורמים חיצוניים ומקבל הוראות.

כוחות משטרה מחוץ לבית המחבל מוחמד מארח אשר ביצע את פיגוע הירי בטולוז, צרפת, מרץ 2012. רויטרס
"המחבל עובר כרגע סדרת של פעולות ציות כדי לבחון באיזו רמת מתח הוא נמצא". אחד מאנשי כוחות הביטחון במקום/רויטרס

לוטן מציין כי היעד של כוחות הביטחון הצרפתים - להביא אותו בחיים לחקירה - דורש סבלנות. "מדובר בדירה שמבחינה טכנית קל לפרוץ אותה תוך כדי הונאה ותחבולה, אך זו לא המטרה. אני מדמה את המצב לחבלן שהגיע לזירה לפרק מטען חבלה, ואין לו לחץ שהוא יתפוצץ", מסביר לוטן, המוגדר כמומחה עולמי בתחום הטרור וניהול משא ומתן עם מחבלים.

אין כוונה להפוך אותו לשאהיד

לדברי לוטן, המטרה היא "להכיל את האירוע בכלי התקשורת ולגרום למחבל לשתף פעולה עם מנהלי המשא ומתן. המחבל עובר כרגע סדרת של פעולות ציות כדי לבחון באיזו רמת מתח הוא נמצא, ולאט לאט המטרה להתקדם עד שיתוף פעולה מלא". לוטן מדגיש כי האירוע עלול להתארך. למעשה, הוא אומר, "אין הגבלת זמן מאחר ולא נשקפת סכנת חיים לסביבה".

גם ראש המטה ללוחמה בטרור, תת-אלוף במיל' ניצן נוריאל, מסכים עם הדברים. "אין להם כוונה להפוך אותו לשאהיד", הוא מסביר בשיחה עם "וואלה! חדשות". "הצרפתים החליטו מבחינה מערכתית שהם רוצים להביא את המחבל בחיים ולא להוציא אותו להלוויה". נוריאל טוען כי הארגון אליו משתייך המחבל הצרפתי מהווה מודל מתפתח של טרור אסלמי, "מדובר בארגונים קטנים שאומרים לעצמם 'נעשה פיגוע ואל-קאעדה ייקח את האחריות'". לכן, מעדיפים כוחות הביטחון המקומיים להמתין עוד זמן מאשר לאבד את המחבל כמקור. "אין שום סיבה לקחת סיכונים מיותרים אלא לאפשר לו להיכנע. המידע שהמחבל יכול לספק לחוקריו הוא יקר ערך".

לפניות לכתב - amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully