וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאונות לעם ובחינם: כתבי אינשטיין עולים לרשת

המדען, שמערכת החינוך חשבה תחילה לכישלון אך לא הצליחה לעקור את סקרנותו, הוריש את כתביו לאוניברסיטה העברית. כעת, האוניברסיטה מגשימה את מורשתו ומנגישה אותם לציבור

אבי תורת היחסות והמדען המשפיע ביותר במאה ה-20, אלברט אינשטיין, קיבל מתנת יום הולדת מהאוניברסיטה העברית: לרגל יום הולדתו ה-133 שחל לפני כשבוע ומצוין בארץ כ"יום המדע הלאומי", העלתה האוניברסיטה העברית, שלה הוריש אינשטיין את כתביו, סריקות של יותר מ-80 אלף מכתביו של האיש שניסח את חוקי הפיזיקה המודרניים, כחצי מהם מהארכיון האישי. ''בדרך זו ניתן לגלות את התוכן של ארכיון אינשטיין באמצעות ממשק ידידותי למשתמש המותאם למטרה זו. ממשק זה מאפשר ניווט קל בתוככי החיים והקריירה המדעית של אלברט אינשטיין'', אומרת דליה מנדלסון, מנהלת הפרויקט.

אלברט איינשטיין. ארכיון איינשטיין, יורם לימודים
מדען דגול ואדם יוצא דופן, אלברט אינשטיין/יורם לימודים, ארכיון איינשטיין

האתר יכלול בשלב ראשון הצגה של כ-2,500 מסמכים הנוגעים לעבודתו המדעית, פעילותו הציבורית וחייו הפרטיים של המדען עד לשנת 1921. בין היתר, מופיע נאומו של אינשטיין בפני האסיפה ציונית, מכתבו לעזמי נששיבי, עורך העיתון ''פלסטין'' ומנכבדי הציבור הפלסטיני, ובו הצעה מקורית לפתרון הסכסוך היהודי-ערבי, גלויה מרגשת לאמו החולה ומכתב מהמאהבת הצעירה שלו, בתי נוימן.

נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' מנחם בן-ששון, אמר כי ''הפרויקט יהיה לעזר לאנשים רבים - תלמידים, חוקרים ומתעניינים". לדבריו, "יש למפעל אינשטיין השלכות על ענפי מדע שונים - ההיסטוריה של המדעים, תולדות הציונות ותולדות האוניברסיטה העברית בירושלים, הפיסיקה ומדעי היסוד. עוד אמר כי הארכיון יהיה "נגיש לציבור הרחב והמתעניין בעולמו של המדען והאיש הדגול''.

כמעט 100 שנה לאחר שכתב את תורת היחסות הכללית, מוצג לראשונה כתב היד המקורי של אלברט אינשטיין בישראל. אורי לנץ
כתביו המקוריים של אינשטיין על תורת היחסות לאחר שהובאו לאוניברסיטה העברית/אורי לנץ

ד''ר לאונרד פולונסקי, שמימן את הפרויקט באמצעות קרן פולונסקי, תרם למפעלים דומים, כמו הדיגיטציה של כתבי אייזק ניוטון באוניברסיטת קיימברידג'. ב-24 השעות הראשונות, לאחר השקת האתר של ניוטון, נרשמו אליו יותר מ-23 מיליון כניסות. ''אנחנו מאמינים שהשקת האתר של אינשטיין תמשוך תשומת לב דומה. ישנו ביקוש רב לגישה חופשית ופתוחה אל האוצרות האינטלקטואליים הללו'', אמר ד''ר פולונסקי.

עוד על אלברט אינשטיין:
מה הייתם שואלים את אלברט איינשטיין?
E=mc²: כתבי איינשטיין המקוריים בירושלים
האוניברסיטה העברית נגד פלאפון: זכויות יוצרים זה עניין יחסי
אתר הארכיון החדש של כתבי אינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully