וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף של תופעת "מרצי הקבלן"?

ירון דישון

18.3.2012 / 17:45

לאחר מאבק ממושך נחתם הסכם המספק לסגל הזוטר ביטחון תעסוקתי לשנים, במקום לסמסטר אחד. ירון דישון מברך אך סבור שהמאבק לא נגמר - האקדמיה ממשיכה בהעסקה לא הוגנת

לאחר מאבק של יותר משנה וחצי, נחתם אמש (שבת) הסכם שכר קיבוצי לסגל הזוטר. ההסכם כולל, בין השאר, תוספות שכר בגין שחיקה וכן תוספת מיוחדת למתרגלים-מסטרנטים המשתכרים שכר נמוך. אך ההישג המשמעותי ביותר של מאבק זה הוא ההתמודדות הראשונה של האוניברסיטאות עם תופעת "מרצי הקבלן". מדובר בחברי סגל זוטר: מרצים, מדריכים ומתרגלים, שהיו מועסקים בתוכניות "חוץ-תקציביות", כמורים מן החוץ. לפי תקן העסקה זה, עובדי הסגל מקבלים שכר במשך ארבעה חודשים בסמסטר בלבד, ואינם זכאים לזכויות סוציאליות מעבר לקבוע בחוק. ההסכם החדש קובע כי חברי הסגל המלמדים בתוכניות יעברו לעבוד בתקנים משופרים, מהם נהנו עד היום אלה שלימדו בתוכניות הרגילות באוניברסיטה.

תופעת "מרצי הקבלן" באה לידי ביטוי לא רק בהסדרי ההעסקה והשכר, אלא גם בהיעדר ביטחון תעסוקתי ממנו סבלו כלל חברי הסגל הזוטר. עד היום, דוקטורנטים ומרצים זוטרים היו מועסקים בכתבי מינוי לסמסטר אחד בלבד ומיד לאחריו מפוטרים, ללא שום ביטחון לגבי המשך משרתם ופרנסתם בסמסטר הבא.

במאבק עיקש, אשר במידה רבה משנה "סדרי בראשית" באוניברסיטאות, מתחילה דרך חדשה שבה המרצים הזוטרים, עמיתי ההוראה והדוקטורנטים, יקבלו כתבי התחייבות לתקופות העסקה למשך מספר שנים. התחייבות כזו תאפשר לחברי הסגל הזוטר את אורך הנשימה לו הם זקוקים על מנת להבטיח לעצמם תעסוקה יציבה, כמו גם שקט ובטחון על מנת להמשיך ולקיים את העבודה המחקרית שלהם.

"יש עוד מקום רב לשיפור"

אך למרות השמחה על ההישגים המשמעותיים, יש לזכור כי יש עוד מקום רב לשיפור. באוניברסיטאות עדיין מועסקים חברי סגל, במכינות קדם אקדמיות וביחידות נוספות, כ"מורים מן החוץ". כמו כן ממשיכות האוניברסיטאות בסירובן להעסיק בהעסקה ישירה וראויה את המאבטחים ועובדות הניקיון. על ראשי האוניברסיטאות להמשיך בקו שהתווה הסכם זה ולחסל אחת ולתמיד את צורות ההעסקה הפוגעניות, ובכך להפוך את האקדמיה למקום עבודה הוגן עבור כלל חברי הסגל והעובדים, כפי שראוי לאקדמיה להיות.

עוד משימה העומדת לפתחם של ראשי המערכת האקדמית, המועצה להשכלה גבוהה ושר החינוך, גדעון סער, היא להשוות את תנאי העסקתם של חברי הסגל הזוטר במכללות לאלה של חבריהם באוניברסיטאות.

יש בהחלט מקום לקוות שההסכם שנחתם אמש יהווה השראה ומודל לקראת שיפור תנאי ההעסקה של "המורים מן החוץ" במכללות הציבוריות ובמכללות להוראה, שממשיכים גם כעת להיות "מרצי הקבלן" של המערכת האקדמית.

ירון דישון הוא סגן יושב ראש ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת בן-גוריון

עוד על המאבק של הסגל הזוטר:
הוסר איום השביתה: נחתם הסכם עם הסגל הזוטר
ההסכם עם האוצר לא נחתם - הסגל הזוטר ימשיך לשבות
הסטודנטים שבים ללימודים היום, הסגל הזוטר שובת
הסגל הזוטר: נשבית את יום הלימודים הראשון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully