וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרים בליכוד ערערו נגד אי-תיעוד חקירות אסירים ביטחוניים

פנחס וולף

18.3.2012 / 17:07

השרים מרידור, בגין ואיתן ערערו על אישור החוק המעניק פטור קבוע מצילום והקלטת חקירות בשירות הביטחון הכללי. "התיעוד חיוני למאבק נגד הדה-לגיטימציה שנעשה לישראל בעולם"

השרים דן מרידור, בני בגין ומיכאל איתן, הגישו הבוקר (ראשון) בקשת ערעור על החלטת ועדת השרים לחקיקה מהשבוע שעבר, המבקשת לעגן בחוק פטור לגופי ביטחון מתיעוד חקירת חשודים בטרור. ההצעה הממשלתית נועדה לחסוך משב"כ את הצורך לחדש מדי שנה, את האישור שיש לו שלא לתעד ולצלם חקירות שהוא עושה.

השרים דרשו מהממשלה לחייב את הארגון להתחיל לתעד לאלתר את החקירות. "הקפדה על תיעוד חקירות היא מרכיב חיוני במאבקנו נגד מסע הדה-לגיטימציה הנעשה לישראל בעולם", כתבו השלושה למזכיר הממשלה, צבי האוזר. "הימנעות מתיעוד חקירות נראית כהסתרה", אמרו. "גורמי חקירה מאשרים כי חקירות בישראל מבוצעות אך ורק על פי הדין, כך שממילא אין מה להסתיר, ואין כל צורך למנוע תיעוד חקירות. הדבר מטיל דופי בגורמי החקירה שלא לצורך, וגורם נזק בלתי הפיך לתדמיתה של ישראל".

חקירתו של מוסטפא דיראני העלתה חשד להתעללות

השלושה הוסיפו כי למרות שרשויות החקירה מחויבות לבצע חקירות תוך שמירה על כבוד האדם, "לצערנו היו בישראל מקרים בהם רשויות החקירה נהגו אחרת. ראש אגף החקירות בשב"כ מסר בישיבת ועדת השרים לחקיקה כי המצב היום שונה לחלוטין. תיעוד חקירה יסייע להבטיח כי גם בעתיד, מקרים כאלה לא יישנו. מתן פטור מתיעוד חקירות פוגע בדמוקרטיה ובשלטון החוק".

בישיבת ועדת השרים בשבוע שעבר, נציג מערכת הביטחון הביע חשש כי תיעוד חקירות עלול לסייע לארגוני הטרור להיערך אליהן. השרים המערערים לא התרשמו מהטיעון, ואמרו כי "אלפי חשודים שהיו בחקירה, ממילא יודעים באילו אמצעים ננקטו כלפיהם". לדבריהם, "ניתן לקבוע הוראות לגבי סודיות התיעוד וחסיונו במקרים המתאימים, תוך יצירת איזון נכון בין זכות החשוד לא להיות מורשע שלא בצדק, לבין הצורך בשמירת הסודיות".

הצעת החוק התקבלה כמה שבועות אחרי שהחוקר שנודע כ"קפטן ג'ורג'" הגיש תביעת פיצויים נגד המדינה, בעקבות פרשת מוסטפא דיראני, שטען שבמהלך חקירתו ביצע בו ג'ורג' אונס באמצעות אלה. סרטון שצולם בחקירה ונחשף בתכנית "עובדה" הוכיח כי קפטן ג'ורג' לא ניהל את החקירה בעצמו, אך כי דיראני אכן ספג איומים בעלי אופי מיני. עם הגשת התביעה, גורם ביטחון מידע בצה"ל ביקש לאסור על פרסום פרטי המשפט, בטענות דומות לאלו המצדיקות את חוק הפטור החדש, אולם הבקשה נדחתה ונקבע כי המשפט יתנהל בדלתיים פתוחות.

עוד בנושא:
הדיונים בתביעת קפטן ג'ורג' - בדלתיים פתוחות
"משפט קפטן ג'ורג' עלול לפגוע בביטחון המדינה"
החוקר של דיראני תובע מיליונים: "הפקירו אותי"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully