וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק עתיק: אספן זוכה מזיוף קבר אחיו של ישו

גלעד גרוסמן

14.3.2012 / 13:38

האספן עודד גולן זוכה גם מזיוף "כתובת יהואש", אך הורשע בהחזקת פרטי עתיקות גנובים ובסחר בהם ללא רישיון. בית המשפט הבהיר כי הזיכוי לא מאשר מקוריות הממצאים

הפרשה שהסעירה את עולם הארכיאולוגיה הסתיימה הבוקר (רביעי) בזיכויו של האספן עודד גולן מעיקר האישומים נגדו. בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה את גולן מחמת הספק מזיוף מספר עתיקות, ובראשן ארון הקבורה של אחיו של ישו וכן פריט הנקרא "כתובת יהואש", ונטען שהוא מתקופת בית ראשון. עם זאת, גולן הורשע בהחזקת פריטי עתיקות החשודים כגנובים ובסחר בעתיקות ללא רישיון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כתובת יהואש", כתובת שמתארת כביכול את השיפוץ שערך המלך יהואש בבית המקדש, כפי שמתואר בספר מלכים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדובר בפרשה שהחלה לפני כעשר שנים, אז חשף גולן את ארון הקבורה, עליו נחקק בארמית "יעקב בר יוסף אחוי דישוע". הממצא, שהוצג כאותנטי, נחשב לארון שבו נקבר אחיו של ישו, יעקב. אולם, ועדות מומחים של רשות העתיקות קבעה כעבור כחצי שנה כי בעוד שהארון עצמו מקורי, הכתובת נוספה בשנים האחרונות.

בדצמבר 2004 הוגש כתב אישום נגד גולן, ונגד ארבעה נאשמים נוספים. בכתב האישום נטען כי גולן עמד בראש רשת שעסקה בזיוף עתיקות במשך יותר מ-15 שנים, וניסתה למכור את הפריטים למוזיאונים ולאספני עתיקות תמורת מיליוני דולרים. עוד עולה מכתב האישום כי מלבד ארון הקבורה, שנטען שגולן זייף את הכתובת עליו בשנת 2001, הוא זייף גם מספר עתיקות נוספות, בהן "כתובת יהואש", כתובת שמתארת כביכול את השיפוץ שערך המלך יהואש בבית המקדש, כפי שמתואר בספר מלכים. כתב האישום נגד שניים מהנאשמים נמחק, ואילו נאשם שלישי, שחלקו בפרשה היה קטן, הודה והורשע.

גולן, כיום בן 60, טען כי רכש את העתיקות, בהן הארון והכתובת, וכי סבר שהן אמתיות. לטענתו, ארון הקבורה היה בביתו מאז שנות ה-70, מבלי שהוא עצמו הבחין בכתובת שעליה. גם בין המומחים השונים התגלו ויכוחים לגבי מקוריות הפריטים, כאשר המומחים מטעם רשות העתיקות קבעו כי מדובר בזיופים, ומנגד מומחים שונים קבעו כי מדובר בפריטים מקוריים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למרות זיכויו של גולן "אין בכך כדי לקבוע כי הכיתוב על הגלוסקמה אמיתי ואותנטי וכי נכתב לפני כאלפיים שנה", קבע השופט. ארון הקבורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השופט קבע כי המומחים שזימנה התביעה לא הצליחו להוכיח מעבר לכל ספק כי הכתובת שנחרטה על הארון וכן כתובת יהואש מזויפות, גם מהבחינה הלשונית וגם מבחינת בדיקות אחרות שבוצעו לעתיקות. עוד נקבע, כי הייתה התרשלות בבדיקת ארון הקבורה, שפגעה ביכולתו של גולן לבצע בדיקות עצמאיות.

למרות ההחלטה לזכות את גולן מחמת הספק, השופט הבהיר כי אין בכך קביעה לגבי מקוריות הממצאים. "אין בכך כדי לקבוע כי הכיתוב על הגלוסקמה (ארון הקבורה, ג"ג) אמיתי ואותנטי וכי נכתב לפני כאלפיים שנה. נושא זה צפוי להמשיך ולהיחקר בזירה המדעית והארכיאולוגית וימים יגידו. יתר על כן, לא הוכח בשום צורה כי 'אחוי דישוע' מתייחס בהכרח ל'ישו' כמופיע בכתבי הנצרות", הבהיר.

עודד גולן נאשם בזיוף ארונו של אחיו של ישו ,מרץ 2012. ספק 500
זוכה. עודד גולן/ספק 500

גולן גם זוכה מחלק מהעבירות בשל התיישנות, וכן זוכה גם מעבירות של הדחת עדים. עם זאת, הוא הורשע בכך שהחזיק מאות פריטים ארכיאולוגיים, שבודדים מהם חשודים כגנובים, וכן בסחר בעתיקות ללא רישיון. פרקליטו של גולן, עורך הדין ליאור ברינגר, בירך על תוצאת המשפט: "זה היה כתב אישום מאוד מורכב, עבירות מאוד חמורות ואני כמובן שמח על התוצאה. גולן זוכה מכל האישומים של הזיוף והוא ממשיך לטעון כי הוא רכש את העתיקות המדוברות כשהוא מאמין שמדובר בפריטים מקוריים ואמיתיים". גולן אמר לאחר הכרעת הדין: "אני שמח מאוד, זה ברור. במיוחד בהתחשב בעובדה שאיסוף עתיקות זה תחביב שלי כבר עשרות שנים".

ברשות העתיקות הגיבו לזיכויו של גולן ואמרו כי הם מכבדים את פסיקות בית המשפט. "הרשות מברכת על מאמצי פרקליטות מחוז ירושלים בתיק וגאה בנחישות המדינה לדאוג לאינטרס הציבורי הרחב בארץ ובעולם, הקובע כי אסור להתערב בדברי הימים של העמים שחיו וחיים בארץ ישראל. הפרקליטות הביאה להרשעת נאשם אחד בתיק זה בעבר, והיום זיכה בית המשפט מחמת הספק את עודד גולן בעבירות הזיוף והמרמה, והרשיע אותו בשלושה סעיפים בעבירות על חוק העתיקות ובהחזקת רכוש החשוד כגנוב. בחלק מהעבירות בוטלו האישומים בשל התיישנות. לדברי השופט, 'האמת הצרופה לא היתה נר לרגליו של גולן'".

עוד באותו נושא:
חשד: ארכיאולוג מנשר שדד עתיקות סמוך לחיפה
חשד: פרופ' מארה"ב הבריח וסחר בעתיקות ישראליות
הווקף חפר במשך שנים בהר הבית ללא אישור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully