וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הווקף חפר במשך שנים בהר הבית ללא אישור

מוטי לוי

17.5.2011 / 16:00

מבקר המדינה קובע כי בשנים 2001-2007 ערכו גורמי ההקדש המוסלמי, ללא תיאום, עבודות תשתית בעובי ההר עם כלים כבדים שגרמו נזק לעתיקות. המשטרה, העירייה ורשות העתיקות לא פיקחו כנדרש

גורמי דת מוסלמיים ערכו חפירות תחת הר הבית ללא כל אישור או תיאום עם רשויות המדינה - כך עולה מדו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום (שלישי). פרק של הדו"ח שפורסם היום עוסק בחפירות שעורכים גורמי הווקף המוסלמי (ה"הקדש") בהר שבעיר העתיקה בירושלים, וקובע כי החפירות שנערכו בשנים 2001-2007 לא תואמו עם הרשויות ולא זכו להיתרים, אף ש"חלים בהר הבית כל חוקי המדינה".

מסגד אל אקצא בהר הבית. רויטרס
"השמירה על עתיקות הר הבית ומניעת הריסתן היא משימה ציבורית מן המעלה העליונה"/רויטרס

הדו"ח, החסוי בחלקו מסיבות בטחוניות, מצא כי עבודות התשתית המדוברות נעשו בחלקן בכלים מכניים כבדים שגרמו לפגיעה ולנזק לממצאים ארכיאולוגיים.

הדו"ח מזכיר כי היועץ המשפטי לממשלה הנחה כבר בשנת 1988 לקיים פיקוח שוטף על הנעשה בהר, שעליו מופקדות שלוש רשויות: עיריית ירושלים, משטרת ישראל ורשות העתיקות, האחלראיות לדווח למשרד המשפטים על כל הפרה של כללי הבנייה והפיתוח בהר. ואולם, קובע המבקר, בפועל, בפרק הזמן המדובר לא הועבר כל דיווח למשרד, ולכן חובת הפיקוח לא מולאו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

בעבר הכשיר בג"ץ חלק מהחפירות

"השמירה על עתיקות הר הבית ומניעת הריסתן היא משימה ציבורית מן המעלה העליונה", כתב המבקר בדו"ח. "חשוב להדגיש כי כל עבודה וחפירה בהר הבית יש לבצע בכפוף לאופיו של המקום, בקבלת ההיתרים הנדרשים ובעמידה בכל הכללים הארכיאולוגיים". הדו"ח ממליץ "להתנות את אישור ביצוען של העבודות המצריכות חפירה באתר באי-הפעלת כלים כבדים".

המבקר, מיכה לינדנשטראוס, החליט לבדוק את הנושא בעקבות פנייה שהתקבלה במשרדיו בשנת 2007 מהוועדה לביקורת המדינה. באותה שנה הגישו "הוועד הציבורי למניעת הרס העתיקות בהר הבית" והעיתון "ג'רוזלם פוסט" עתירה לבג"ץ בדרישה להוצאת צו ביניים שיורה על הפסקתן של חפירות אחרות שערך הווקף במקום, של תעלה לחידוש קו החשמל מצפון הר הבית למסגד אל-אקצא שבדרום ההר.

במרץ 2010 החליט בג"ץ למחוק עתירות אלה, לאחר שמצא כי החפירות נערכו באישור משטרת ישראל ובפיקוח רשות העתיקות. ואולם, על פי דו"ח המבקר, מתברר כי בהר נערכו במקביל עוד חפירות נוספות, שלא היו מוכרות ולא זכו לאישור.

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה, כי המשטרה מסרה את תגובתה למשרד המבקר, ומעבר לכך אין לה מה הוסיף. מרשות העתיקות נמסר בתגובה כי "בשנים האחרונות מקיימת רשות העתיקות פיקוח על הנעשה בהר הבית, במגבלות המדיניות, ועל פי הנחיית הגורמים המוסמכים. למיטב שיפוטנו, אין פגיעה בעתיקות הר הבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully