וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גזים ממנוע הרכב הצבאי הרעילו למוות החייל?

12.3.2012 / 11:31

טרם נפתרה תעלומת מותו הטרגי של החייל, שנמצא מוטל ללא רוח חיים ברכב הצבאי - אולם על פי החשד הוא שאף גזים רעילים בשנתו. עד כמה האירוע נדיר והאם הוא עלול להרחש שוב?

נמשכים מאמצי פענוח תעלומת מותו של חייל צה"ל, שנמצא אתמול ללא רוח חיים בכלי רכב ממוגן מסוג "ספארון" לא הרחק מגבול ישראל ורצועת עזה – והחשד הוא כי החייל נהרג בשל שאיפת גזים רעילים, בעת שישן ברכב. החייל, נהג הרכב, המתין במקום לכוח של צה"ל שיצא בלילה שבין שבת לראשון לפעילות מבצעית חשאית בגבול ישראל והרצועה, ונמצא מת ברכב עם שחר.

מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי לפני שלושה ימים נהג החייל בכלי הרכב והקיא במהלך הפעילות, כפי הנראה כתוצאה משאיפת גזים רעילים שנפלטו מהמנוע לחלל הרכב. גורמי צבא אמרו כי לא נפסלת האפשרות שהחייל הלך לישון בכלי הרכב כשהמנוע דולק ותוך כדי שינה נשם גזים רעילים שהובילו למותו. פרטי האירוע הועברו לידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) שהחלה לגבות עדויות במטרה לפענח מה הן הנסיבות שהובילו למות החייל. גופתו הועברה הבוקר (שני) לנתיחה במכון הפתולוגי באבו כביר. היום גם הותר לפרסום שמו של החייל - סמל ראשון גיל תמנה.

רכב צבאי ממוגן מסוג ספארון, מרץ 2012. פורום צו באתר פראש, ספק 500
המשאית הממוגנת בה נהג החייל נבנית על ידי צה"ל לשימוש ביטחוני ומוטב לבחון את תקינות מערכת הפליטה בכלי רכב כגון אלה וכן את הליך בנייתם, כדי למנוע מקרים דומים. כלי הרכב בו נהג החייל/ספק 500, פורום צו באתר פראש

מוות כתוצאה משאיפת גזי פליטה הוא אמנם נדיר, אך אינו בלתי אפשרי. כל מנועי הבערה הפנימית (מנועי הבנזין והדיזל הקונבנציונליים) פולטים כחלק משריפת הדלק מגוון גזים רעילים כגון NOX (חד תחמוצת החנקן), CO (פחמן חד חמצני) ו-CO2 (פחמן דו חמצני) המוכר יותר – כולם מסוכנים לבריאות האדם. את הגזים האלה מפנה המנוע מתאי השריפה אל האוויר החיצוני דרך מערכת הפליטה (אגזוז) שפתחה החיצוני ממוקם לרוב בחלקו האחורי של הרכב, כדי להרחיקם ככל הניתן מיושבי תא הנוסעים הסגור. אולם, גזים אלה עדיין יכולים לחדור פנימה במידה ויש חור - גם אם הוא קטן - בצנרת הפליטה, או אם צנרת הפליטה לא מוקמה כראוי וגוף הרכב אינו אטום לסביבה החיצונית. המשאית הממוגנת בה נהג החייל נבנית על ידי צה"ל לשימוש ביטחוני ומוטב לבחון את תקינות מערכת הפליטה בכלי רכב כגון אלה וכן את הליך בנייתם, כדי למנוע מקרים דומים.

משום שהגזים הללו הינם לרוב חסרי צבע וריח, יושבי הרכב לא מסוגלים להבחין בקיומם. חשיפה ממושכת לגזים אלה מפחיתה את קליטת החמצן במוח וזו גורמת לתחושת עייפות, העלולה להחמיר עד כדי הירדמות לא נשלטת. במקרה זה, האדם שנחשף לגזים רעילים אלה עלול להיחנק למוות, בדומה למקרה בו, על פי החשד, מצא החייל את מותו.

בעיית החשיפה לגזי פליטה רעילים אינה בלעדית לכלי רכב מוסבים כמו המשאית הצבאית: ההמלצה הכללית היא לדאוג לאוורור קבוע של תא הנוסעים גם ברכב הפרטי, בעיקר בימי החורף בהם נהגים נוטים לנהוג כאשר כל חלונות הרכב סגורים. זאת, כאמור, משום שגם חור קטן במערכת הפליטה עלול לגרום לחדירת הגזים הרעילים אל תא הנוסעים, לפגוע בבריאות הנוסעים ולסכן את בטיחותם (בשל תופעת ההרדמות), מבלי שלאלה אף ירגישו בהימצאותם בחלל תא הנוסעים. באופן ממוקד יותר, מומלץ שלא להשאיר את מנוע הרכב מונע בזמן עמידה, גם אם עצרתם בצד הדרך לטובת מנוחה קלילה.

אתמול: חייל נמצא מת ברכב בגבול עזה, חשש ששאף גז רעיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully